Zaledwie rok temu Econic przeszedł kompleksową modernizację i otrzymał nowe silniki Diesla, nowy układ jezdny, ramę, elektronikę oraz odnowioną kabinę. Mercedes-Benz idzie teraz o krok dalej i prezentuje Econica NGT Euro VI.
To specjalny pojazd do zbierania odpadów oraz krótkodystansowego transportu dystrybucyjnego. Napędza go nowa, 6-cylindrowa jednostka rzędowa M 936 G, która legitymuje się tymi samymi parametrami co odpowiadający jej silnik wysokoprężny, a jednocześnie ustanawia nowe wzorce w zakresie hałasu i emisji spalin.
Zobacz także:
Econic NGT będzie jedną z gwiazd stoiska Mercedes-Benz Trucks podczas targów aut użytkowych w Hanowerze (25 września – 2 października br.).
Będzie to Econic 2630 NGT, napędzany przez nową jednostkę na gaz ziemny M 936 G, rozwijający moc 222 kW (302 KM). 3-osiowy pojazd ze skrętną osią wleczoną (konfiguracja osi 6×2/4 ENA) i rozstawem osi równym 3900 mm będzie prezentowany jako podwozie z kabiną. Zapewni to odwiedzającym stoisko pełen obraz zastosowanej w nim technologii. Wyposażenie obejmuje 600-litrowy zbiornik gazu wraz z dodatkową butlą o pojemności 100 litrów.
Siła napędowa płynie z silnika do drugiej osi za pośrednictwem 6-biegowej skrzyni automatycznej. Econic został zaprojektowany z myślą o późniejszej eksploatacji jako pojazd do zbiórki odpadów, na co wskazuje między innymi urządzenie do pomiaru obciążenia osi. Poza fotelem kierowcy w kabinie zamontowano trzy dodatkowe siedzenia.
Econic NGT (Natural Gas Technology) od 2002 roku znalazł na międzynarodowych rynkach ponad 1400 nabywców. Bez względu na to, czy zasilany jest paliwem kopalnym – gazem ziemnym – czy też biogazem pochodzącym ze źródeł odnawianych, model sprawia, że centra miast pozostają wolne od zanieczyszczeń. W związku z wprowadzeniem nowej, zaawansowanej generacji silników Mercedes-Benz udoskonalił również napęd gazowy i dostosował go do normy Euro VI. Tak powstał nowy Econic NGT w wersjach 1830 oraz 2630.
Wydajność na równi z silnikiem Diesla
Jednostka M 936 G na gaz ziemny (CNG, zasilanie monopaliwowe) w Econicu NGT bazuje na 7,7-litrowym turbodieslu OM 936 z rodziny BlueEfficiency Power. Wyposażona w pojedyncze turbodoładowanie, generuje moc 222 kW (302 KM) i 1200 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Wykorzystanie biogazu pozwala zmniejszyć ślad węglowy.
M 936 G w dużym stopniu korzysta z tych samych części, co OM 936. Jego blok i głowicę cylindrów dostosowano jednak do zasilania CNG, zastosowano też nową turbosprężarkę, przewody powietrza doładowującego, zapłon oraz system paliwowy, w tym układ recyrkulacji spalin. Obudową ani wymiarami zasilana gazem ziemnym jednostka nie różni się natomiast od turbodiesla.
Układ zapłonowy M 936 G jest identyczny jak stosowany w silniku benzynowym – korzysta ze świec oraz świecowych cewek zapłonowych. Umieszczono je w tym samym miejscu, co wtryskiwacze w OM 936. Denka tłoków mają nową geometrię, dostosowaną do zasilania gazem ziemnym.
Podobnie jak nowoczesne jednostki benzynowe, M 936 G wykorzystuje mieszankę stechiometryczną (lambda = 1), nie ubogą, jak w poprzednim silniku (z nadmiarem powietrza), ani nie bogatą. Efektem jest wyjątkowo czysty proces spalania, przyczyniająca się do uzyskania wysokiej mocy oraz niskiej emisji spalin. Turbosprężarka o asymetrycznej geometrii turbiny zapewnia wyśmienitą reakcję na gaz.
Fakt, że spalanie jest praktycznie wolne od sadzy, eliminuje konieczność montowania filtra cząstek stałych. Ponieważ M 936 G ma zapłon iskrowy, za kontrolę spalin odpowiada trójdrożny katalizator. W całym zakresie obrotów silnik na CNG generuje jeszcze niższy poziom hałasu. Przyrost masy własnej został ograniczony do około 500 kg, a to dzięki nowym zbiornikom o wytrzymałych, stalowych ściankach, zaopatrzonych w osłony z włókien węglowych. W rezultacie w porównaniu z poprzednim Econikiem NGT z rozstawem osi 3900 mm ładowność modelu wzrosła aż o 400 kg.
Jazda w korkach to dla Econica codzienność, która przed silnikiem i skrzynią stawia szczególne wymagania. Z tego względu w układzie napędowym zachowano 6-stopniową przekładnię automatyczną Allison. W nowej odsłonie Econica wyposażono ją w dodatkowy, ekonomiczny tryb oprogramowania.
Kabina: nowoczesny design
Przestronna kabina z nisko zamocowanym wejściem jest zaopatrzona w pojedynczy stopień. Takie rozwiązanie odczuwalnie zwiększa wygodę ich pracy i zmniejsza obciążenie fizyczne. Nowoczesny design kabiny podkreśla osłona chłodnicy, solidne zderzaki i standardowo montowane LED-owe światła do jazdy dziennej. Kierowca ma do dyspozycji zupełnie nowy, ergonomiczny kokpit z wielofunkcyjną kierownicą oraz przejrzystym rozkładem instrumentów.
Zmiana położenia sterowania hamulcem postojowym oraz przekładnią – ich przełączniki zostały umieszczone na tej samej wysokości, co kierownica – zwiększa wygodę i bezpieczeństwo jazdy. Podróżujący mają także do dyspozycji dodatkowe schowki. Wnętrze Econica zwraca także uwagę nowym ulokowaniem otworów wentylacyjnych i elektrycznie sterowaną roletą przeciwsłoneczną.
Napęd i zabudowa
Econic dostępny jest w konfiguracjach napędu 4×2, 6×4 oraz 6×2/4, z elektrohydraulicznie i progresywnie sterowaną osią (osiami) wleczoną i pchaną, w wersjach o dopuszczalnej masie całkowitej od 18 do 26 ton. 2- i 3-osiowe pojazdy dostępne są z różnymi rozstawami osi, od 3450 mm do 5700 mm; oferta obejmuje kabinę wysoką (wysokość wnętrza 1745 mm) lub niską (1295 mm).
Ponieważ Econic oferuje całkowicie odmienne rozwiązania, indywidualnie dopasowane do różnych branż, zmiany w podwoziu mają zasadnicze znaczenie dla producentów nadwozi. Ciągły rozstaw otworów w połączeniu z ruchomą tylną poprzecznicą i nowym ustawieniem podzespołów za kabiną owocują jeszcze większą zdolnością do zabudowy, a jednocześnie zapewniają dodatkową przestrzeń montażową. Przy okazji, dopuszczalne obciążenie przedniej osi wzrosło do ośmiu ton.
Bezpieczeństwo
Zawieszenie pneumatyczne na wszystkich osiach, duża panoramiczna szyba z systemem lusterek, a także w pełni przeszklone, elektropneumatycznie sterowane drzwi przesuwne po prawej stronie pojazdu – zapewniają bezpieczeństwo zarówno podróżującym, jak i innym uczestnikom ruchu. Stabilizacja toru jazdy (ESP), elektropneumatyczne hamulce – oba systemy uzupełniają teraz działanie układu zapobiegającego blokowaniu się kół podczas hamowania (ABS) i kontroli trakcji (ASR).
Polscy klienci będą mogli zamawiać nowego Econica NGT od wiosny w przyszłym roku.