HANOWER 2014: NISSAN NV400 – NOWA WERSJA 2015

1

Dzięki nowej gamie ekonomicznych silników oferujących lepsze osiągi i niższe zużycie paliwa, nowemu wyposażeniu z dziedziny bezpieczeństwa, wyższemu komfortowi i licznym nowym technologiom, Nissan NV400 z roku modelowego 2015 jest przygotowany do dalszej ofensywy Nissana na europejskim rynku lekkich pojazdów użytkowych.

Przyjęty z wuznaniem w 2011 r. model NV400 potwierdził, że jest ważnym graczem segmentu ciężkich samochodów dostawczych i kabin z podwoziem, a to dzięki swojej uniwersalności, szerokiej gamie wersji oraz potencjałowi i kondycji sieci dealerskiej. Nowe wcielenie samochodu zaprezentowane został podczas międzynarodowych targów pojazdów użytkowych IAA w Hanowerze.


Zobacz także:

UŻYTKOWE

TARGI W HANOWERZE


Nowy NV400 to praktyczny samochód dostawczy o niskich kosztach utrzymania.

SILNIKI TURBO

Część najistotniejszych zmian kryje się kratą wlotu powietrza, gdyż rodzina silników dCi powiększyła się do pięciu jednostek, oferujących lepsze osiągi i wyższą kulturę pracy.

Wszystkie silniki mają wspólną bazę – to najnowocześniejszy, czterocylindrowy, 16‑zaworowy turbodiesel o pojemności 2,3 litra z bezpośrednim wtryskiem paliwa common rail, opracowany przez partnera w sojuszu, firmę Renault.

5

Do dwóch jednostek z pojedynczymi turbinami wytwarzających 110 KM/285 Nm (poprzednio 100 KM) i 125 KM/310 Nm dołączają dwie nowo opracowane jednostki Twin Turbo rozwijające moc i moment obrotowy odpowiednio 135 KM/340 Nm oraz 165 KM/360 Nm. W ofercie jest też wersja silnika 150 KM/350 Nm z jedną turbiną o zmiennej geometrii łopatek, dostępna wyłącznie z półautomatyczną skrzynią biegów.

Nowe silniki Twin Turbo uważa się za świetne dla kabin z podwoziem eksploatowanych z dużym obciążeniem lub na długich trasach. W układzie Twin Turbo mała turbosprężarka wytwarza wysoki moment obrotowy przy niskich obrotach (do 1500 obr./min.), zapewniając lepsze przyspieszenie przy prędkościach miejskich lub przy pełnym obciążeniu.

Przy wyższych prędkościach obrotowych silnika do akcji wkracza większa turbosprężarka, która zapewnia wyższą moc i szerszy zakres momentu obrotowego, przydatny szczególnie przy prędkościach autostradowych. Dzięki zwiększonej elastyczności utrzymanie wysokiego momentu obrotowego nie wymaga tak częstej zmiany biegów. Ogranicza to nie tylko zmęczenie kierowcy, ale i zużycie paliwa.

Wersje z silnikami Twin Turbo są wyposażone także w system Stop/Start oraz mechanizm odzyskiwania energii hamowania za pośrednictwem nowego inteligentnego systemu zarządzania energią (ESM). Rozwiązania te pozwalają na przykład w wersji o mocy 165 KM obniżyć zużycie paliwa do imponującej wartości 6,9 l / 100 km w cyklu mieszanym.

4

EKONOMIKA EKSPLOATACJI

Szacuje się, że nowy 165-konny NV400 będzie zużywał o nawet 1,5 l / 100 km mniej paliwa niż jego poprzednik o mocy 150 KM, co na przestrzeni trzech lat pozwoli zaoszczędzić niebagatelną kwotę 1500 euro.

Także kierowcy mogą mieć swój wkład w ograniczenie zużycia paliwa: nowy NV400 został wyposażony w kilka pokładowych elementów wspomagających ekonomiczną jazdę, takich jak wskaźniki stylu jazdy i zmiany biegów oraz przełącznik trybu ECO, który ogranicza dostępny moment obrotowy i nie pozwala na gwałtowne przyspieszanie oraz optymalizuje ustawienia klimatyzacji.

ZAAWANSOWANE TECHNOLOGIE

Nowy NV400 wykorzystuje też kilka zaawansowanych technologii. Jedną z nich jest funkcja Extended Grip, dostępna w NV400 zarówno w wersji z przednim, jak i tylnym napędem. Obsługiwana za pomocą przycisku na tablicy rozdzielczej współpracuje ona z nowym systemem ESC w celu poprawy właściwości trakcyjnych w trudnych warunkach, takich jak jazda po błotnistej, piaszczystej czy zaśnieżonej nawierzchni.

Aby ułatwić ruszanie z miejsca i zachowanie przyczepności, w zależności od potrzeb Extended Grip przekazuje do 25 proc. siły napędowej pomiędzy kołami.

Kolejną funkcją jest system wspomagania ruszania pod górę, który działa automatycznie podczas ruszania przy nachyleniu terenu ponad 3 proc. Aktywacja systemu następuje z chwilą wciśnięcia hamulca zasadniczego. Gdy kierowca przenosi stopę z pedału hamulca na pedał przyspieszenia, system zapobiega stoczeniu się pojazdu do tyłu.

O bezpieczne holowanie przyczepy dba system kontroli stabilności przyczepy, montowany w pojazdach wyposażonych w hak holowniczy. Jeśli przyczepa zaczyna się kołysać, system ogranicza dostępny moment obrotowy silnika i uruchamia hamulce na osi napędzanej w celu ustabilizowania przyczepy.

2

Nowe szerokokątne lusterko poprawia widoczność. Zamontowane w osłonie przeciwsłonecznej pasażera lusterko ponad dwukrotnie zwiększa kąt widzenia w strefie po prawej stronie pojazdu, pomagając kierowcy kontrolować tradycyjne martwe pole. Lusterko to okazuje się pomocne również przy cofaniu.

Osobowe wersje NV400 są wyposażone w system monitorowania ciśnienia w oponach, który za pośrednictwem kontrolki w zestawie wskaźników ostrzega kierowcę o spadku ciśnienia w którejkolwiek z opon.

Udoskonalono także system nagłośnienia kabiny, wprowadzając nowe cyfrowe radio DAB w formacie 1 DIN, które wyposażono w zestaw głośnomówiący z funkcją Bluetooth oraz odtwarzacz CD.

W skład tego wysokiej klasy systemu audio wchodzi odtwarzacz CD i MP3 oraz moduł Bluetooth umożliwiający korzystanie z telefonu w trybie głośnomówiącym, a także złącze USB i gniazdo do podłączenia iPoda. Albumy i poszczególne utwory można wybierać za pomocą przycisków na kierownicy, a tytuły wyświetlane są na ekranie multimedialnym.

GAMA MODELI

Tak jak dotychczas gama NV400 obejmuje liczne wersje i możliwe konfiguracje. Można wybierać pomiędzy wersjami z napędem na przednią i tylną oś, trzema rozstawami osi, czterema długościami i trzema wysokościami, zaś kubatura przestrzeni bagażowej może wynosić od 8 do 17 m3.

3

Oferowane są również różne wersje nadwoziowe. Oprócz fabrycznych odmian typu furgon, kombi oraz kabin z podwoziem do zabudowy specjalistycznej, firmy zajmujące się adaptacją oferują pojazdy towarowo-osobowe z przedłużoną kabiną, kontenery, wywrotki, wersje skrzyniowe z opuszczaną burtą oraz mikrobusy.

Model NV400 jest także niezwykle praktyczny – ma szerokie przesuwane drzwi boczne oraz dwuskrzydłowe drzwi z tyłu, które mogą być przeszklone lub nie, i otwierają się pod kątem do 270 stopni. Zależnie od wersji standardową europaletę można załadować przez boczne drzwi. Otwór załadunkowy w trzech dłuższych wersjach ma 1270 mm szerokości, więc z łatwością pomieści szeroką na 1200 mm paletę.

Długość przedziału ładunkowego waha się od 2583 mm do 3733 mm w wersjach z przednim napędem, a w przypadku wersji z napędem tylnym od 3733 mm do imponujących 4383 mm – co pozwala przewieźć nawet do pięciu europalet.

W celu zapewnienia maksymalnej ochrony przedział ładunkowy może być wyłożony drewnianymi panelami bocznymi i podłogowymi. Dostępne są aż cztery różne ścianki działowe, począwszy od przegrody rurowej do 1/3 szerokości nadwozia za kierowcą po pełnowymiarową przeszkloną ściankę z kratką ochronną. Na podłodze oraz na słupkach C i D znajdują się zaczepy do mocowania ładunku.