Główną atrakcją stoiska Mercedes- Benz Vans podczas międzynarodowych targów pojazdów użytkowych w Hanowerze (od 25 września do 2 października br.) będzie publiczna premiera nowego Vito.
Model ten dostępny jest z trzema konfiguracjami napędu. Także wysoka ładowność, wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa i ekonomika sprawiają, że wyznacza on standardy wśród vanów wagi średniej. Nowemu modelowi towarzyszą wprowadzone niedawno modele Sprinter i Citan.
Zobacz także:
Nowe Vito to wszechstronny van o dopuszczalnej masie całkowitej od 2,5 do 3,2 tony. Ma rekordową ładowność (do 1369 kg), a jednocześnie wyróżnia się niską ceną zakupu i niewielkimi kosztami utrzymania. Rzemiosło, handel detaliczny, usługi czy przewóz osób – Vito to “jeden samochód do wszystkiego”. Wersja Furgon oferowana jest w trzech wersjach długości nadwozia. Mixto łączy z kolei zalety nadwozia typu furgon z funkcjonalnością kombi. Zupełnie nowy rozdział otwiera Tourer, dostępny w trzech odmianach: jako funkcjonalny BASE, wszechstronny PRO oraz wariant premium SELECT.
W rezultacie Tourera można dopasować do wszelkich rodzajów transportu pasażerskiego. Zarówno kierowca, jak i przedni pasażer korzystają z wygodnie wyprofilowanych foteli i dodatkowej ilości miejsca. Nowo zaprojektowany kokpit czerpie rozwiązania ze Sprintera.
Nowe Vito dostępne jest z napędem na przednie, tylne lub wszystkie koła. Przedni napęd wyróżnia się niską masą. Napęd na tylną oś to właściwe rozwiązanie dla wszystkich zastosowań wymagających przewozu ciężkich towarów oraz holowania przyczep o wysokiej masie. Napęd na cztery koła okaże się niezbędny wszędzie tam, gdzie potrzebna jest maksymalna przyczepność.
Auto z napędem na przednie koła dostępne jest z zamontowanym poprzecznie, kompaktowym, 4-cylindrowym silnikiem wysokoprężnym o pojemności 1,6 litra w dwóch wersjach mocy: 88 KM (109 CDI) oraz 114 KM (111 CDI). Tylnonapędowe Vito występuje ze znanym, acz gruntowanie zmodernizowanym turbodieslem o pojemności 2,15 litra w trzech wersjach mocy: 136 KM (Vito 114 CDI), 163 KM (Vito 116 CDI) oraz 190 KM (Vito 119 BlueTEC).
Z silnikiem spełniającym normę Euro 6, Vito 119 BlueTEC zajmuje szczególne miejsce w gamie. Zależnie od modelu, standardem są 6-biegowe przekładnie manualne lub 7-stopniowa przekładnia automatyczna 7G-TRONIC PLUS.
Zużycie paliwa wysokoprężnych jednostek spadło względem poprzedników średnio o około 20 proc. Dla przykładu, średnie zapotrzebowanie na paliwo ciężarowego Vito 116 CDI z pakietem BlueEfficiency wynosi 5,7 l/100 km.
Furgon to jedyny van w klasie seryjnie wyposażony w poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera z przodu oraz system przypominający o zapięciu pasów bezpieczeństwa. Ponadto, na pokładzie Vito Tourera PRO i SELECT są standardowo montowane przednie poduszki boczne oraz kurtyny powietrzne. Dla Tourera, po raz pierwszy, można zamówić też kurtyny dla tylnego rzędu siedzeń.
Seryjne wyposażenie Vito obejmuje też system Attention Assist (monitoruje zmęczenie kierowcy) oraz układ Asystent Bocznego Wiatru, który praktycznie eliminuje wpływ bocznego wiatru na prowadzenie. Lista standardowych elementów obejmuje ponadto czujniki ciśnienia w ogumieniu. Dodatkowo, Vito można doposażyć w szereg innych systemów wspomagających, dostosowanych do indywidualnych potrzeb. Nowością wśród vanów jest Aktywny Asystent Parkowania i funkcja monitorowania odległości od poprzedzającego pojazdu. Dostępny na życzenie Asystent Martwego Pola ostrzega przed pojazdami niewidocznymi w lusterku podczas zmiany pasa, a Asystent Utrzymania Pasa Ruchu – gdy samochód w sposób niezamierzony opuszcza swój pas.
Opcjonalny system inteligentnego oświetlenia (ILS – Intelligent Light System) stanowi alternatywę dla standardowych, wydajnych reflektorów halogenowych. Technologia wykorzystuje LED-owe kierunkowskazy, światła do jazdy dziennej oraz światła mijania i drogowe z funkcją doświetlania zakrętów. Zależnie od prędkości jazdy, przednie lampy dostosowują strumień światła do specyficznych wymogów panujących na autostradach, drogach pozamiejskich lub w obszarze zabudowanym.
Sprinter
Pod odnowioną w ubiegłym roku karoserią Sprintera kryje się zaawansowana technologia. To pierwszy van wyposażony w pełną gamę silników zgodnych ze standardem Euro VI. Sercem jego gamy silnikowej jest 4-cylindrowy turbodiesel OM 651 o pojemności 2,15 litra, który występuje w kilku wersjach mocy: od 95 do 163 KM. Topowe osiągi zapewnia jednostka V6 OM 642 o pojemności 3 litrów, osiągająca moc 190 KM.
Auto posiada szereg systemów wspomagających, m.in.: Adaptive Brake Assist BAS pro, Asystent Martwego Pola, Asystent Utrzymania Pasa Ruchu oraz Asystent Bocznego Wiatru.
Citan
Oferta obejmuje trzy wersje długości nadwozia i trzy wersje zabudowy (Furgon, Mixto i Kombi), a dopuszczalna masa całkowita waha się od 1,8 do 2,2 tony.
Paleta silnikowa modelu spełnia wszelkie, nawet niestandardowe wymagania – obejmuje turbodiesle o mocy 75, 90 oraz 110 KM, a także wariant benzynowy o mocy 114 KM. Furgony 108 CDI i 109 CDI uzbrojone w opcjonalny pakiet BlueEfficiency oraz funkcję ECO start/stop zużywają średnio 4,3 l/100 km.