HANOWER 2012: NOWE MODELE FIAT PROFESSIONAL

W dniach od 18 do 27 września trwa 64. edycja Międzynarodowego Salonu Motoryzacyjnego w Hanowerze, najważniejsza w Europie wystawa samochodów dostawczych i przemysłowych. Prezentuje się też się Fiat Group Automobiles z samochodami marki Fiat Professional.

Fiat Professional pokazuje podczas wystawy 10 modeli, oferując w ten sposób szeroką gamę lekkich samochodów dostawczych dostępnych – od pojazdów typu van, opartych na konstrukcji samochodów osobowych, po Stradę, Fiorino, Doblò Cargo, Scudo i Ducato Maxi. Aż 4 z nich posiadają instalację na metan, dostępną w standardowym wyposażeniu.

Kluczowym elementem stoiska Fiata jest nowy Doblò Cargo XL, kolejny „specjalista” z rodziny Doblò. Nowa wersja „XL” prezentuje podobne wymiary jak Cargo Maxi, zapewniając lepszy dostęp do przedziału ładunkowego, co jest zasługą tylnych drzwi o wysokości 1455 mm oraz 1550 mm wysokości samego przedziału ładunkowego. Ponadto, dzięki tylnemu zawieszeniu typu bi-link, samochód ten można bez obaw załadować do maksymalnego dopuszczalnego obciążenia osi: 1200 kg z przodu i 1450 kg z tyłu.

Na wystawie w Niemczech zobaczyć będzie można także wersję Doblò Work Up, czyli zabudowę skrzyniową w całości zaprojektowana, wyprodukowaną i objętą gwarancją przez firmę Fiat. Przy powierzchni ładunkowej wynoszącej 4 m2, ładowności równej 1000 kg oraz dzięki praktycznemu otwieraniu burt i obecności licznych udogodnień (schowek na narzędzia, osłona kabiny, uchwyty do mocowania ładunku na osłonie kabiny, zewnętrzny stopień itd.), auto sprawdzi się w rolnictwie, budownictwie, przy remontach i w szkółkach leśnych, jak również transporcie drzwi, okien, żaluzji i szkła.

W Hanowerze Fiat Professional prezentuje trzy najważniejsze samochody z gamy Natural Power: Ducato, Fiorino i Doblò Cargo z podwójnym układem zasilania na benzynę/metan.

Modele Scudo i Ducato mogą pochwalić się pełnym asortymentem samochodów do transportu osób, z różnymi zabudowami przeznaczonymi do konkretnych zastosowań i dla określonych grup klientów, w tym modyfikacjami samochodów pochodzących z rynku wtórnego, przeznaczonych do indywidualnego i zbiorowego transportu osób z ograniczeniami w poruszaniu się. Reprezentantami szerokiej gamy tego typu pojazdów na targach będzie Scudo Panorama Executive 165 MultiJet oraz modułowy Ducato Flex-Floor (9 osobowe).

Podczas salonu prezentowany jest Fiat Ducato 150 MultiJet z innowacyjnym systemem „Traction+”, który koryguje tor jazdy na trudnym terenie i podłożu o słabej przyczepności. Obok niego zobaczyć będzie można model Strada by Lumberjack, powstały w wyniku współpracy Fiata Professional i Lumberjack.

Na targach można zobaczyć także Ducato DHL, zabudowane przez znaną niemiecką firmę karoseryjną Sommer. Aby dostarczyć paczkę, kierowca nie musi już wysiadać z kabiny, ale dzięki blaszanej przegrodzie z wewnętrznymi przesuwanymi drzwiami o wysokości ponad 1,8 metra może dostać się do przedziału ładunkowego i zabrać z niego potrzebne rzeczy.

Nowy system eco:Drive jest przeznaczony dla samochodów dostawczych. Umożliwia przeanalizowanie danych z podróży służbowym samochodem i sugeruje odpowiednie zachowanie, które sprawi, że nasza jazda będzie ekonomiczna i ekologiczna. Goście odwiedzający Salon w Hanowerze mogą podziwiać eco:Drive Professional, wersję oprogramowania opracowaną specjalnie dla samochodów dostawczych. Dostępna jest również wersja eco:Drive mobile. Jest to aplikacja na smartphona, która umożliwia wyświetlanie danych dotyczących podróży i efektywności jazdy bezpośrednio na ekranie telefonu komórkowego.

Światowa premiera Doblò Cargo XL

Podczas Salonu Motoryzacyjnego w Hanowerze zadebiutuje nowe Doblò Cargo XL. Przy objętości wynoszącej 5 m3 (5,4 m3 przy złożonym siedzeniu pasażera) i ładowności równej 1000 kg, cechuje go ograniczone zużycie paliwa. Posiada podobne wymiary jak wersja Cargo Maxi, zapewniając lepszy dostęp do przedziału ładunkowego, co jest zasługą tylnych drzwi o wysokości 1455 mm oraz 1550 mm wysokości samego przedziału ładunkowego. Dzięki tylnemu zawieszeniu typu bi-link, samochód ten można bez obaw załadować do maksymalnego dopuszczalnego obciążenia osi: 1200 kg z przodu i 1450 kg z tyłu.

Gama silników nowego Doblò XL w wersji Cargo obejmuje trzy turbodoładowane jednostki Diesla- 1,6 MultiJet o mocy 105 KM, 1,6 MultiJet MTA o mocy 90 KM oraz 2,0 MultiJet o mocy 135 KM. Natomiast wersja Kombi dostępna jest z silnikiem 2,0 MultiJet o mocy 135 KM. Gamę silników uzupełnia benzynowa jednostka 1,4 TJet o mocy 120 KM, dostępna również dla wersji Cargo (Start&Stop dostępny na zamówienie na rynku polskim).

Auto wyposażono w wiele systemów. Wyposażenie związane z bezpieczeństwem uzupełniają przednie poduszki powietrzne oraz przednie poduszki boczne. Dyskretnie umiejscowione i nie rzucające się w oczy rozwiązania, takie jak:. umieszczona pod dachem półka, uchwyt na dokumenty na desce rozdzielczej i wiele praktycznych skrytek oraz duży schowek nad kabiną, do którego bezpośredni dostęp można uzyskać z przedziału ładunkowego, zmieniają kabinę w prawdziwe ruchome biuro. Wyposażenie obejmuje system klimatyzacji (dostępny również w wersji automatycznej), tempomat, tylne czujniki parkowania, wbudowany system Blue&Me obsługiwany bez pomocy rąk, nawigację Blue&Me TomTom oraz innowacyjny system eco:Drive Fleet Professional (dostępne na zamówienie).

Doblò Work Up

Jest to nowa wersja skrzyniowa o bardzo ograniczonych wymiarach zewnętrznych, co ułatwia użytkowanie w warunkach miejskich, nawet na wąskich i trudno dostępnych przestrzeniach, takich jak alejki i przejazdy. Jednocześnie wymiary skrzyni ładunkowej Doblò Work Up pozwalają na wykorzystanie tego samochodu w działalności gospodarczej: 2,30 m długości, 1,82 m szerokości i 4 m2 powierzchni ładunkowej. Ładowność tego samochodu wynosi maksymalnie 1000 kg, co jest zasługą najnowszej generacji tylnego zawieszenia typu bi-link, które sprawia, że maksymalne dopuszczalne obciążenie osi jest całkiem spore: 1120 kg z przodu i 1450 kg z tyłu. Doblo Work Up jest konkurencyjny cenowo.

Po bokach samochodu znajduje się praktyczny stopień, ułatwiający dostęp do wnętrza skrzyni ładunkowej. Jest ona wyposażona w osłonę kabiny, uchwyty do mocowania ładunku oraz solidną kratkę ochraniającą kabinę i tylną szybę. Z łatwością można załadować do niego 3 europalety lub 33 skrzynki z owocami.

Gama silników do Doblò Work Up składa się z trzech turbodoładowanych jednostkach diesla: 1,3 MultiJet o mocy 90 KM, 1,6 MultiJet o mocy 105 KM oraz 2,0 MultiJet o mocy 135 KM (opcja Start&Stop na rynku polskim).

W standardzie Doblò Work Up posiada również przednie poduszki powietrzne (poduszka powietrzna pasażera stanowi wyposażenie opcjonalne na rynku polskim), system ABS z EBD oraz tylne zawieszenie typu bi-link, podczas gdy system automatycznej klimatyzacji, tempomat, system Blue&Me i nawigacja „Blue&Me TomTom” dostępne są na zamówienie.

Natural Power

Fiat Professional oferuje najszerszą gamę samochodów dostawczych standardowo wyposażonych w instalację na metan. Wśród nich znajdują się następujące modele: Punto Van z silnikiem 1,4 Fire o mocy 70 KM, Doblò Cargo z silnikiem 1,4 Fire TJet o mocy 120 KM, Fiorino z silnikiem 1,4 Fire o mocy 70 KM oraz Ducato z silnikiem 3,0 16v o mocy 140 KM.

Wszystkie modele Fiata Professional z gamy Natural Power wyposażone są w dwupaliwowe jednostki (metan i benzyna).

Nowy Doblò Cargo Natural Power

Fiat Doblò Cargo Natural Power jest wyposażony w silnik 1.4 T-Jet o podwójnym zasilaniu (benzynę i metan) i wchodzi w skład nowej rodziny turbodoładowanych silników benzynowych T-Jet (prędkość maksymalna o wartości 172 km/h).

Nowy Doblò Cargo CNG oferuje dwa rodzaje systemu zbiorników, umieszczonych pod panelem podłogi, aby nie zmniejszały użytkowej objętości przedziału ładunkowego (od 3,4 do 4,2 m3, powiększonego o 0,4 m3 w wersjach z ruchomą przegrodą i składanym siedzeniem pasażera). Standardowy system czterech zbiorników posiada całkowitą pojemność wynoszącą 95 litrów, co odpowiada 16,15 kg metanu, zapewniając zasięg o długości 325 km i 300 km na benzynie, dzięki zbiornikowi o pojemności 22 litrów. Dodatkowy zbiornik o pojemności 35 litrów, dostępny jako opcja w wersjach z długim rozstawem osi, zwiększa całkowitą pojemność nowego Doblò Cargo, która wynosi 130 litrów. 5 zbiorników gwarantuje zasięg o długości 450 km, który wzrasta do 750 km, jeśli uwzględnimy zbiornik na benzynę.

Doblo Cargo, jako jedyny w tej klasie pojazdów oferuje układ tylnego zawieszenia typu bi-link, co umożliwia osiągnięcie ładowności od 910 do 980 kg, w zależności do wersji.

Fiorino Cargo Natural Power

Fiorino Natural Power, dostępny w dwóch odmianach (Cargo i Kombi) oraz w dwóch wersjach wyposażenia (Base i Elegant). Samochód jest wyposażony w silnik benzynowy o mocy 70 KM i pojemności 1,4 l, który wykorzystuje wielopunktowy, fazowy system sekwencyjny. To powoduje, że osiągi zasilanego metanem silnika są porównywalne z osiągami silników benzynowych, a ich prędkość maksymalna wynosi w przybliżeniu 150 km/h.

Fiorino Cargo Natural Power dysponuje mocą wynoszącą 70 KM (51 kW) przy 6000 obr./min, a moment obrotowy wynosi 104 Nm przy 3000 obr./min. Gaz ziemny jest magazynowany w dwóch stalowych zbiornikach umieszczonych pod panelem podłogi. Ich całkowita pojemność wynosi 77 litrów i gwarantuje maksymalny zasięg wynoszący 300 km.

Ducato 140 Natural Power

Goście mogą podziwiać też wersję Furgon Maxi. Jednostka o pojemności trzech litrów przy zasilaniu metanowym osiąga moc maksymalną 136 KM (100 kW) w zakresie od 2750 do 3500 obr./min i maksymalną wartość momentu obrotowego równą 350 Nm przy 1500 obr./min. Zasilany w ten sposób Ducato Natural Power w wersji prezentowanej podczas salonu jest w stanie rozwinąć prędkość maksymalną o wartości 155 km/h, przyspieszyć do 100 km w 13,9 sekundy. Gazowy układ paliwa składa się z 5 zbiorników: dwóch o pojemności 50 litrów oraz trzech o pojemności 40 litrów, dając łączną pojemność 220 litrów (czyli 37,4 kg), co umożliwia jazdę na dystansie 400 km. Zbiorniki z gazem zostały umieszczone pod podłogą.

Scudo i Ducato w wersji Panorama

Modele Scudo i Ducato mogą się poszczycić pełną gamą samochodów przeznaczonych do transportu osób. Dzięki zróżnicowanemu wyposażeniu przeznaczonemu do użytku specjalnego spełnia potrzeby wszystkich klientów, począwszy od zespołów pracowników wraz z ich sprzętem, poprzez duże rodziny, poszukujące komfortu i stylu, który wyróżnia samochody wielofunkcyjne MPV, osób, które w czasie wolnym uprawiają sport, po firmy transportowe świadczące usługi dla klientów biznesowych (transport wahadłowy z lotniska do hotelu, wynajem samochodów z kierowcą).

Ponadto, dzięki współpracy z najlepszymi firmami specjalizującymi się w montowaniu wyposażenia dla sektora mobilności osób niepełnosprawnych ruchowo, oba modele mogą zostać przekształcone zgodnie z Programem Autonomy.