HANOWER 2012: GOODYEAR POKAZAŁ PROTOTYP

Goodyear zapowiada wprowadzenie na rynek pierwszej opony klasy AA do pojazdów ciężarowych. Koncepcyjna wersja opony jest prezentowana na Targach Pojazdów Użytkowych IAA w Hanowerze jako ilustracja postępów w pracach nad oponą klasy AA.

Opracowanie opony klasy AA stanowi duży skok technologiczny i wymaga osiągnięcia parametrów klasy A zarówno w kategorii przyczepności na mokrej nawierzchni, jak i wydajności paliwowej – zgodnie z unijnym obowiązkiem etykietowania opon, który zacznie obowiązywać w Unii Europejskiej od 1 listopada br. Nowe europejskie oznaczenie opon jest podobne do etykiet klas energetycznych znanych z urządzeń AGD, gdzie A oznacza oponę o najlepszych parametrach w danej kategorii, a G oponę najsłabszą.

W koncepcyjnej oponie zastosowano autorskie technologie opracowane przez Goodyeara w Centrum Innowacji w Luksemburgu. Należą do nich: nowa mieszanka, ulepszona struktura bieżnika oraz specjalnie przystosowana technologia produkcji. Opona Koncepcyjna jest prezentowana w rozmiarze 385/55R22.5.

Goodyear nie przedstawia jeszcze na tym etapie faktycznego wzoru bieżnika. Zamiast tego, opona koncepcyjna posiada artystyczny bieżnik podkreślający klasę opon. Zawarto w nim dwie ikony z etykiety: z jednej strony wizerunek dystrybutora paliwa, a z drugiej wizerunek chmury i deszczu, z towarzyszącymi literami A.

– Z dumą informujemy, że Goodyear wkrótce wprowadzi do sprzedaży pierwszą oponę klasy AA do pojazdów ciężarowych. Nowa opona stanowi przełom technologiczny, dzięki któremu zaoferujemy europejskim flotom jeszcze lepszy poziom przyczepności na mokrej nawierzchni i wyższą efektywność paliwową. Różnica między kompletem nowych opon klasy A a F może oznaczać zmniejszenie zużycia paliwa nawet o 15 proc, co przekłada się na oszczędności rzędu około 7000 euro rocznie. Jeżeli chodzi o przyczepność na mokrej nawierzchni, w przypadku pełnego hamowania różnica między oponą klasy A a F może przełożyć się na skrócenie drogi hamowania nawet o 30 proc. To oznacza, że typowy pojazd ciężarowy jadący z prędkością 80 km/h wyhamuje na dystansie krótszym nawet o 25 metrów – powiedział Henk Van Tuyl, Dyrektor ds. technologii opon do pojazdów ciężarowych w Europie, na Bliskim Wschodzie i Afryce.

Opony klasy A nie są dla Goodyear nowością. Opona do naczep Goodyear LHT II, która może się pochwalić europejską klasą A w odniesieniu do efektywności paliwowej w dwóch rozmiarach, jest dostępna na rynku od 2010 roku. Obecnie około 50 proc. opon Goodyear i Dunlop do pojazdów ciężarowych uzyskuje klasę C/C lub lepszą, co stanowi potwierdzenie doskonałych właściwości użytkowych wysokiej jakości produktów Goodyear.

Stowarzyszenie Niemieckiego Przemysłu Gumowego uznaje opony klasy C/C za bardzo dobre, a opony klasy A/C-A/A oraz C/A-A/A za wyjątkowe opony o bardzo wysokiej jakości.