HANOWER 2012: DAF ODKRYŁ NOWY MODEL XF EURO 6

Na wystawie pojazdów ciężarowych w Hanowerze firma DAF zaprezentowała swój najnowszy model XF Euro 6. Produkcja nowych pojazdów XF rozpocznie się wiosną 2013 roku.

Podczas ich projektowania firma DAF kierowała się zapewnieniem maksymalnej wydajności transportu, osiągająca najniższe w branży koszty eksploatacji przy optymalnych osiągach pojazdu. Model XF Euro 6 marki DAF to zupełnie nowe podwozie, oszczędny silnik PACCAR MX Euro 6, aerodynamiczna linia nadwozia i nowoczesne, przestronne wnętrze.

Nowy model XF
• Dane techniczne nowych silników PACCAR MX-13 Euro 6:
– żywotność silnika o parametrze B10 wynosi 1,6 mln km;
– niskie zużycie paliwa na poziomie pojazdów Euro 5 ATe;
– maksymalna wydajność: moment obrotowy nawet 2500 Nm przy niskich prędkościach obrotowych silnika;
• Zoptymalizowana masa własna zapewniająca najwyższą ładowność;
• Nowa konstrukcja podwozia;
– optymalne rozmieszczenie podzespołów;
– pojemność zbiorników paliwa do 1500 litrów;
• Niskie koszty eksploatacji;
– przeglądy nawet co 150 000 km;
– wiele nowych rozwiązań ATe, w tym: doskonałe chłodzenie i zoptymalizowany przepływ powietrza, nowy tylny most o nowych przełożeniach, system Driver Performance Assistant (DPA) jako standardowe wyposażenie wszystkich wersji.

Silniki

Firma DAF opracowała nową generację silników, które spełniają wymagania normy Euro 6. Silniki PACCAR MX-13 łączą w sobie najnowocześniejsze technologie ze sprawdzonymi rozwiązaniami technicznymi. Układ wtrysku common rail, turbosprężarka ze zmienną geometrią i układ recyrkulacji gazów spalinowych (EGR) zapewniają dużą oszczędność paliwa i niezawodność. Zaawansowany układ dodatkowego oczyszczania spalin wyposażony w katalizator DeNOx i aktywny filtr cząstek stałych (DPF) został opracowany z myślą o uzyskaniu maksymalnej wydajności. Regeneracja pasywna następuje podczas normalnego cyklu pracy silnika, co dodatkowo poprawia wyniki dotyczące zużycia paliwa.

Nowe silniki PACCAR MX-13 Euro 6 oferują moc 300 kW (410 KM), 340 kW (460 KM) i 375 kW (510 KM) i maksymalny moment obrotowy od 2000 do 2500 Nm, dostępny w szerokim zakresie obrotów silnika (1000–1425 obr./min). Kluczowym założeniem przyjętym w czasie prac nad nowym układem napędowym było zachowanie niskiego poziomu zużycia paliwa, jakim charakteryzują się silniki Euro 5 ATe. Konstrukcyjna żywotność silnika o parametrze B10 wynosząca 1,6 mln km i najlepszy w branży pakiet usług (przeglądy nawet co 150 000 km) sprawiają, że silniki PACCAR MX-13 Euro 6 są nadzwyczaj wytrzymałe.

Masa własna i ładowność

Dostępny jest nowy, lżejszy tylny most, który zapewnia ładowność zespołu pojazdów do 44 ton przenosząc moment obrotowy silnika do 2300 Nm. Tylne zawieszenie wyposażone w stabilizator w technologii Stabilink zmniejsza masę pojazdu oraz zapewnia większą stabilność i doskonałą sterowność. Nowa płyta montażowa siodła i inteligentny sposób montażu akumulatorów także przyczyniają się do obniżenia masy własnej. Nowa przekładnia kierownicza jest zamontowana na odlewie wielofunkcyjnym, co eliminuje konieczność stosowania osobnych wsporników mocujących tego mechanizmu.

W celu uzyskania maksymalnej wydajności firma DAF skoncentrowała się na jak najlepszym rozmieszczeniu komponentów całkowicie nowego podwozia. Standardowy 90-litrowy zbiornik AdBlue (opcjonalnie zbiornik 140-litrowy) został umieszczony pod kabiną, z kolei akumulatory mogą znajdować się wewnątrz tylnej części ramy. Połączenie układu DeNOx i filtra cząstek stałych w jeden moduł umożliwia stosowanie zbiorników paliwa do 1500 litrów pojemności, co zapewnia maksymalny zasięg operacyjny. Wśród dodatkowych ulepszeń należy wymienić nowe błotniki tylne i zmienioną poprzecznicę zamykającą podwozia.

Kabina

Kierowca poczuje się komfortowo od razu po wejściu do kabiny nowego modelu XF. Dzięki przemyślnemu zamontowaniu silnika i układu chłodzenia w ramie pojazdu podłoga kabiny nie uległa żadnym zmianom. Takie rozwiązanie stanowi gwarancję komfortu użytkowania. Kierowca musi pokonać jedynie trzy aluminiowe stopnie przypominające schody. Nisko umieszczona podłoga sprawia, że kabina Super Space Cab serii XF jest najbardziej przestronną konstrukcją na rynku, a jej łączna objętość wynosi ponad 12,6 m3. Ponadto dzięki niskiej podłodze kierowca ma doskonałe pole widzenia.

• Komfort pracy kierowcy:
– nowe fotele, nowa kierownica, nowa deska rozdzielcza z nowym wyświetlaczem, a także nowe przełączniki i uchwyty na kubki zapewniają najlepsze środowisko pracy;
– bezkonkurencyjna przestronność kabiny oferuje najwyższy komfort wśród pojazdów dostępnych na rynku
– większe łóżka zapewniają wyższy komfort spania;
• Bezpieczeństwo:
– lepsze pole widzenia;
– większe lusterka;
– układ kontroli stabilności pojazdu (VSC);
– zaawansowany awaryjny układ hamowania;
– pochłaniające energię zawieszenie kabiny;
– doskonałe właściwości jezdne i stabilność dzięki nowemu zawieszeniu osi i kabiny.

We wnętrzu modelu XF wprowadzono wiele znaczących udoskonaleń. Nowe fotele PACCAR oferują znaczne możliwości regulacji i jeszcze wyższy poziom komfortu. Poprawiono położenie pedałów, wprowadzając wiszący pedał hamulca, aby zapewnić maksymalną łatwość obsługi i większą wnękę na stopy.

Przeprojektowano kierownicę i dodano nowy centralny panel informacyjny na desce rozdzielczej, który został wyposażony w nowe funkcje i nowy, kolorowy wyświetlacz. Duży ekran zapewnia doskonałą czytelność. Zestaw wskaźników ozdobiono atrakcyjnymi aluminiowymi akcentami. Nowe, doskonale widoczne i łatwe w obsłudze przełączniki zostały pogrupowane według funkcji.

Pozostałe nowości to między innymi dwa uchwyty na kubki zamontowane w środkowej części deski rozdzielczej oraz umieszczony przy kierowcy pojemnik na śmieci. Panele drzwiowe także zostały zmodyfikowane. Opcjonalnie mogą zostać ozdobione aluminiowymi aplikacjami, także po stronie pasażera. Firma DAF wprowadziła ulepszenia także w obrębie najlepszego na rynku przedziału sypialnego, wydłużając dolny materac (o głębokości 160 mm) do 2,20 m. Na tylnej ścianie został umieszczony nowy, wielofunkcyjny panel sterujący ze schowkami.

Bezpieczeństwo

Układ kontroli stabilności pojazdu, który zapobiega złożeniu się zestawu bądź wywrotce, jest montowany w pojazdach serii DAF XF w ramach wyposażenia standardowego. Wśród wyposażenia opcjonalnego można znaleźć tempomat adaptacyjny i układ ostrzegania przed uderzeniem przodem pojazdu oraz zaawansowany awaryjny układ hamowania. Deska rozdzielcza jest wyposażona w strefy amortyzujące wstrząsy, co zapewnia kierowcy ergonomiczne środowisko pracy.

Nowe, pochłaniające energię zawieszenie kabiny oraz wzmocniona konstrukcja kabiny z przednimi i tylnymi strefami kontrolowanego zgniotu znacznie zwiększają poziom bezpieczeństwa i chronią pasażera.

Wygląd zewnętrzny

Nowy sztandarowy model XF firmy DAF oferuje elegancki wygląd dzięki zmienionej, aerodynamicznej konstrukcji zewnętrznej z opływową, przyciągającą uwagę kabiną. Krata wlotu powietrza z nowoczesnymi akcentami znacznie przyczynia się do optymalizacji przepływu powietrza zarówno w zakresie aerodynamiki, jak i chłodzenia silnika.

Wśród pozostałych elementów zewnętrznych warto wymienić:
• nowy zderzak ze stali ocynkowanej;
• całkowicie nowy wygląd świateł;
– nowe reflektory ze światłami LED — po raz pierwszy na rynku samochodów ciężarowych;
– stanowiące element wyposażenia standardowego światła (LED) do jazdy dziennej i opcjonalne światła poprawiające widoczność na zakrętach;
• nowe błotniki, kurtyny międzyosiowe, spoilery zakabinowe i nowy spojler dachowy.

Zderzak wykonany z ocynkowanej stali o zwiększonej wytrzymałości opracowany z myślą o poprawie funkcjonalności pojazdu w zakresie aerodynamiki i chłodzenia silnika.

Program Advanced Transport Efficiency

Wraz z nowym modelem XF firma DAF wprowadza wiele nowatorskich rozwiązań doskonale wpisujących się w program Advanced Transport Efficiency (Zaawansowanej wydajności transportu, ATe), którego celem jest ograniczenie kosztów eksploatacji i zmniejszenie negatywnego wpływu pojazdów na środowisko. Przykłady obejmują zoptymalizowany układ chłodzenia, w którym rzadziej włączany jest wentylator, nowe przełożenia tylnej osi i wykorzystanie zoptymalizowanego tempomatu, który umożliwia stopniowy powrót do ustawionej prędkości pojazdu.

System Driver Performance Assistant (DPA) to przykład filozofii firmy DAF zgodnej z założeniami programu ATe w zakresie oszczędności paliwa. Główny wyświetlacz na desce rozdzielczej przekazuje szczegółowe informacje dotyczące bieżącego zużycia paliwa, co korzystnie wpływa na pracę kierowcy. Na ekranie informacyjnym są automatycznie wyświetlane komunikaty, które zalecając kierowcy zmianę biegu, pomagają w bardziej ekonomicznym prowadzeniu pojazdu. System DPA udziela kierowcy wskazówek dotyczących możliwości ograniczenia zużycia paliwa i kosztów eksploatacji dzięki zapewnieniu właściwego ciśnienia w oponach i pozycji spoilera.

Model DAF XF jest jednym z pierwszych pojazdów na rynku, które wyposażono w technologię LED (opcja), która zapewnia doskonałe oświetlenie, wyższy poziom bezpieczeństwa oraz długi okres eksploatacji i niższe zużycie energii. Kolejną nowością są światła doświetlające zakręty, które podczas skręcania i manewrowania pojazdem oświetlają drogę w kierunku jazdy. Światła do jazdy dziennej (LED) zapewniają jeszcze lepszą widoczność w ciągu dnia.

Aerodynamika także należała do obszarów, na które położono nacisk podczas projektowania nowego modelu. Pojazd został wyposażony w nowe spoilery zakabinowe, kurtyny miedzyosiowe, błotniki i nowy spoiler dachowy przeznaczony do kabiny Space Cab samochodów serii XF. Kierowca może łatwo i szybko regulować wysokość spoilera dachowego. Zmodyfikowano błotniki i osłony, a także owiewki znajdujące się na obu przednich narożnikach kabiny, które kierują przepływ powietrza w taki sposób, aby lusterka i klamki pozostawały czyste.

Dzięki wydajności nowego układu napędowego, nowej, ergonomicznej konstrukcji podwozia oraz zmodyfikowanej zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz kabinie, nowy model DAF XF wyznacza standardy wśród pojazdów spełniających normę Euro 6. Ulepszenia w obrębie wnętrza kabiny, znakomite właściwości jezdne i sterowność pojazdu znacznie wpływają na komfort pracy kierowcy, zwiększając jego wydajność.