Auto Klub Dziennikarzy Polskich, stowarzyszenie założone w 1976 roku, od swego powstania organizowało m.in. sympozja i rajdy dla przedstawicieli mediów.
W XXI w. doszły do tego ogólnopolskie supertesty ekonomii. Od kilku lat AKDP zyskał jeszcze jedną specjalność – życie podpowiedziało klubowi, by szukać swej szansy w działalności wydawniczej.
Zobacz także:
Dorobek stowarzyszenia w tym zakresie przedstawia red. Aleksander Żyzny, prezes AKDP. Starsi fani motoryzacji znają zapewne jego głos z audycji “Radio Kierowców”.
– Wydajemy książki o historii sportu samochodowego, o ludziach i organizacjach z tym związanych. Nikt inny w tym się nie specjalizuje, bo to dość trudna dziedzina, raczej słabo udokumentowana. W dodatku wydając książki o niszowym charakterze nie ma co liczyć na sukcesy finansowe. To jest praca dla entuzjastów. Ale mimo wszelkich przeszkód staramy się uchronić od zapomnienia najważniejsze fakty z dziejów wyczynowego automobilizmu.
W serii wydawniczej „Biblioteka Auto Klubu Dziennikarzy Polskich” ukazało się do tej pory sześć książek na temat historii polskiego sportu samochodowego. Są to pozycje starannie opracowane, o treściach interesujących dla sympatyków automobilizmu, mają atrakcyjną szatę edytorską, w tym twarde, lakierowane okładki. Dostępne są jeszcze cztery z nich – wyjaśnia Aleksander Żyzny.
Pierwsza to „Rajdowe kroniki 1921-2014. Rajd Polski” – monografia najważniejszej i najbardziej renomowanej imprezy w polskim sporcie samochodowym, obowiązkowa lektura dla entuzjastów wyczynowego automobilizmu. Zawiera syntetyczny obraz prawie stuletnich dziejów Rajdu Polski. Liczy 216 stron, 91 unikatowych fotografii, 71 tabel z wynikami poszczególnych edycji Rajdów Polski. Cena 40 zł.
Z kolei na książkę „Uśmiechnięte rajdy. Anegdoty z oesów” składają się różne przypadki z polskich i zagranicznych rajdów, przedstawione w formie pogodnych opowiastek. Wśród ich autorów jest Jarosław Baran, pilot rajdowy, trzykrotny mistrz Europy. To lektura w pełni relaksowa, historia sportu samochodowego opowiedziana poprzez anegdoty, przypomnienie zdarzeń zapomnianych, a wesołych. Czyta się z radością o znanych postaciach polskich i światowych rajdów, przedstawionych z przymrużeniem oka. 160 stron, cena 40 zł.
Niedawno wyszedł z druku „Alfabet krakowskich automobilistów”, wydany w październiku 2018, w roku 110-lecia Automobilklubu Krakowskiego. Zawiera blisko 250 biogramów, część z nich przypomina zapomnianych już pionierów polskiej motoryzacji, którzy (jak np. Wilhelm Ripper czy Wojciech Kossak) u progu XX w. tworzyli pierwsze stowarzyszenia samochodowe.
Na „Alfabet…” składają się sylwetki najważniejszych postaci krakowskiego środowiska sportów motorowych, z którego wywodzą się zawodnicy tak wybitni, jak Jan Ripper, Sobiesław Zasada, Janusz Kulig, Robert Kubica czy Tadeusz Błażusiak. 208 stron, liczne ilustracje, cena 45 zł.
Na koniec książka „Ostatni przejazd. Opowieści o mistrzu Kuligu”, która ukazała się w grudniu. Janusz Kulig był wielkim rajdowym mistrzem przełomu XX i XXI wieku. Jego tragiczne odejście stało się dramatem dla środowiska rajdów w Polsce i w wielu krajach, w których ten kierowca był wysoko ceniony dzięki swej świetnej jeździe i postawie wzorowego sportowca.
Ukazało się kilka wydawnictw, poświęconych pamięci Janusza, a największy rozgłos zyskał „Ostatni przejazd. Opowieści o mistrzu Kuligu”. Pierwsze wydanie dawno zostało wyczerpane, teraz pojawiła się druga edycja, zmieniona, znacznie rozszerzona i wzbogacona o liczne ilustracje nigdy wcześniej nie publikowane. Wchodzi na rynek księgarski pod patronatem Radia RMF FM jako szósty tom serii „Biblioteka Auto Klubu Dziennikarzy Polskich”. Liczy 144 strony, cena 40 zł.
– Słowem jest z czego wybrać gwiazdkowe upominki dla entuzjastów sportu samochodowego. Dystrybutorem książek jest ich wydawca, tzn. Auto Klub Dziennikarzy Polskich – Warszawa, ul. Foksal 3/5. Zamówienia można składać telefonicznie pod nr. 602 372 926 lub mailowo – autoklub01@gmail.com. Wysyłka jest realizowana natychmiast po wpłynięciu należności na rachunek AKDP. Do ceny książki dolicza się koszty wysyłki – różne w zależności od życzenia nabywcy – list polecony, list polecony priorytetowy, przesyłka kurierska. W przypadku większych zamówień są udzielane rabaty, a sposób wysyłki jest dostosowany do oczekiwań klienta – wyjaśnia Aleksander Żyzny.
Grzegorz Chmielewski