Unity Technologies – amerykańska firma, która słynie z tworzenia platform wykorzystywanych w grach komputerowych, od kilku lat chętnie udostępnia swoje narzędzia również producentom samochodów.
Efekty tej współpracy zrewolucjonizują wiele obszarów – od projektowania po sprzedaż samochodów.
Zobacz także:
– Motoryzację czeka jedna z największych zmian od czasów opracowania linii produkcyjnej – mówi Tim McDonough, przedstawiciel Unity Technologies.
Chociaż dział odpowiedzialny za motoryzację powstał w Unity Technologies dopiero w maju ubiegłego roku, współpraca firmy z markami samochodowymi trwa już od ponad trzech lat. Unity ma wiele do zaoferowania. Na platformie 3D bazuje wiele topowych gier, stworzonych na przeróżne urządzenia – od komputerów, po konsole i urządzenia mobilne. Firma mocno inwestuje w rozwój technologii rozszerzonej (AR) i wirtualnej rzeczywistości (VR), a te znajdują wiele zastosowań w motoryzacji.
Największe marki na tak
Potencjał produktów opracowywanych przez amerykańską firmę dostrzegli najwięksi producenci samochodów, w tym Toyota, Lexus, Volkswagen, Audi i Volvo.
– W Toyocie wykorzystujemy Unity do rozwoju narzędzi VR i AR, aby podnieść wydajność i jakość projektowania stylistyki i elementów technicznych samochodów, a także szkolenia pracowników. To bardzo elastyczna platforma, wspierająca urządzenia VR/AR, których potrzebujemy – mówi Koichi Kayano, menadżer projektów w dziale Operation Improvement Department Toyoty.
Moc Unity
Rozwiązania opracowane przez Unity pozwalają nawet na tworzenie wirtualnego środowiska dla samochodów autonomicznych i testowanie ich działania nawet bez wyjeżdżania na prawdziwe drogi. A wykorzystanie wirtualnej rzeczywistości umożliwia producentom samochodów szkolenie pracowników fabryk i mechaników.
Dzięki goglom VR niedoświadczeni pracownicy mogą złożyć albo naprawić samochód bez wchodzenia do serwisu czy na linię produkcyjną – w bezpiecznych warunkach i bez wytwarzania dodatkowych, niepotrzebnych kosztów. Wielki potencjał platform Unity widać również na polu marketingu i projektowania aut.
Wirtualny Lexus jak prawdziwy
Pierwszym samochodem, na którym zbadano marketingowe możliwości Unity i wirtualnej rzeczywistości był Lexus LC 500. Stworzony przez agencję Team One pełny model 3D obejmował nawet układ napędowy, podwozie i elementy strukturalne auta. Projektantom udało się odtworzyć najdrobniejsze detale sportowego Lexusa, takie jak połączenia elementów karoserii, odcienie lakieru, kolory i teksturę tapicerki.
Stworzony model pozwalał na żywo zmienić kolor lakieru, tapicerki we wnętrzu czy wzór felg, a także usiąść w środku wirtualnego auta.
– Pracuję w przemyśle motoryzacyjnym od 15 lat i to co zobaczyłem przez ostatnie pół roku przekonało mnie, że rewolucja nadchodzi. Model Unity naprawdę zmienił nasze myślenie o marketingu – mówił David Telfer, National Manager działu Digital and Social w Lexusie.
Konfigurator Lexusa UX
Co więcej, w ubiegłym roku firma pokazała konfigurator nowego crossovera Lexusa, modelu UX. Narzędzie pozwala wyświetlić samochód na ulicy, zmienić kolor lakieru czy wersję wyposażenia, a nawet sprawdzić działanie niektórych elementów we wnętrzu samochodu, w tym na przykład ekranu centralnego. Konfigurator wyposażono również w narzędzia analityczne, które śledzą zachowania użytkowników.
W sam raz dla sprzedawców
Wykorzystanie wirtualnej rzeczywistości w konfiguratorach samochodów jest coraz popularniejsze. Firma Rewind, we współpracy z HP i Intelem stworzyła narzędzie Salesdrive. Program 3D pozwala na stworzenie w rzeczywistym czasie pełnowymiarowego, wirtualnego modelu nowego auta.
Sprzedawca może opisywać je klientom i w tym samym czasie dodawać elementy wyposażenia, np. uchwyty rowerowe. Dzięki Salesdrive można ponadto zobaczyć, ile miejsca zajmie w bagażniku wózek dziecięcy albo jak wygląda tylna kanapa po zamontowaniu fotelika dziecięcego.
Rewolucja w projektowaniu
Rozwiązania dostarczane przez Unity rozpoczynają również rewolucję w projektowaniu samochodów od samego początku.
– Dzięki mocy technologii real time 3D, czyli jądra tego, czym Unity jest, projektanci samochodów mogą działać z prędkością myśli. Zmieniać, modyfikować ich modele i widzieć te zmiany w czasie rzeczywistym – mówi Clive Downie, Chief Marketing Officer w Unity Technologies.
Dzięki platformie inżynierowie mogą ponadto sprawdzić, jak wnętrze auta będzie widziane oczami jego użytkownika. Projektant może zaprojektować samochód, założyć okulary VR, a potem obejść go dookoła czy usiąść na fotelu kierowcy.
– Kiedyś proces wyglądał następująco – pierwotny pomysł, seria szkiców i tak dalej, aż do ostatecznego auta. W tej chwili wszystko staje się w jednym momencie. Zbliżamy się do optymalnej sytuacji, kiedy będziemy mogli użyć Unity do stworzenia samochodu od początku do końca – dodaje Beau Cameron, Immersive Reality Studio Lead w Team One.