Grupa Wielton ogłosiła strategię na najbliższe lata. Do 2020 roku planuje podwojenie biznesu zarówno w obszarze przychodów, jak i wolumenu sprzedaży.
Firma zamierza umocnić trzecią pozycję w Europie, osiągając docelowo 9-procentowy udział w rynku naczep i przyczep.
Zobacz także:
– Jesteśmy gotowi na nowe wyzwania. Strategia wzrostu to dokładnie przemyślany i precyzyjnie opracowany plan, który będziemy konsekwentnie realizować. Rozwój Grupy w ostatnich latach jest najlepszym dowodem słuszności podejmowanych przez Zarząd decyzji. Nowe cele są równie ambitne. Do 2020 roku chcemy podwoić biznes i umocnić pozycję na kluczowych rynkach, jednocześnie blisko współpracując z klientami. Wielton ma być postrzegany przez klientów i branżę jako ekspert, który będąc kompetentnym partnerem proponuje najlepsze i najbardziej kompleksowe rozwiązania – mówi Mariusz Golec, Prezes Zarządu Wielton S.A.
Zgodnie z przyjętą strategią, Grupa Wielton zamierza zbudować silną pozycję konkurencyjną na swoich głównych rynkach: w Polsce, we Francji i we Włoszech oraz w Europie Środkowo- Wschodniej, a także wejść na rynki 8 krajów Zachodnioafrykańskiej Unii Gospodarczo- Monetarnej (UEMOA). Do 2020 roku Wielton chce umocnić 3. pozycję w Europie i osiągnąć pozycję lidera na polskim rynku. Zamierza również wzmocnić pozycję numer 1 we Francji, wejść na podium we Włoszech oraz do pierwszej piątki sprzedawców naczep w Niemczech.
Rozwój globalnej obecności Grupy Wielton ma przełożyć się na podwojenie wyników. Cele strategiczne to: wzrost przychodów z 1,2 mld zł w 2016 roku do 2,4 mld zł w 2020 roku oraz zwiększenie sprzedaży z 12,9 do 25 tys. sztuk pojazdów. Marża EBITIDA w 2020 roku ma być na ciągle wysokim, 8-proc. poziomie.
– Tak szybki wzrost będzie możliwy dzięki zrównoważonej strategii opartej o rozwój organiczny i akwizycje. Chcemy być konsolidatorem europejskiego rynku naczep i przyczep, który obecnie jest mocno rozdrobniony, a stanowi aż 51 proc. – mówi Mariusz Golec.
Grupa Wielton już od 2015 buduje swoją pozycję na rynku europejskim w oparciu o przejmowanie silnych, lokalnych marek (francuski Fruehauf, włoskie Viberti i Cardi).
– Akwizycje zapewnią nam przede wszystkim wejście na nowe rynki lub umocnienie pozycji na obecnych. Dzięki nim sięgniemy po nowe segmenty rynku i nowe rozwiązania produktowe – mówi Prezes Wielton S.A.
Drugim – poza akwizycjami – równoważnym filarem strategii wzrostu Grupy Wielton będzie rozwój organiczny. Grupa poszerzy swoją ofertę produktową m.in. w oparciu o własne Centrum Badawczo- Rozwojowe, we współpracy z ośrodkami naukowymi i kluczowymi klientami. Zamierza również zwiększać swój udział w produktach wysokomarżowych takich jak wywrotki, chłodnie, produkty niszowe. Do 2020 roku Wielton planuje wybudować zakład do produkcji chłodni.
Grupa nieustannie inwestuje w zaawansowane procesy technologiczne. Rozbudowuje linie: montażową, spawalniczą oraz zabezpieczenia antykorozyjnego KTL. Dynamicznie rozwija sieć sprzedaży i serwisową. Zamierza wybudować cztery Centra Obsługi Klienta, w tym jedno w Afryce.
W ciągu najbliższych lat Grupa Wielton zamierza wydać 160 mln zł, z czego aż 110 mln zł na nowe inwestycje. Planuje również poprawę efektywności produkcji o 3 proc. rocznie, skrócenie czasu dostaw o 25 proc., redukcję zapasów i optymalizację zakupów. Będzie to możliwe dzięki wykorzystaniu efektu skali, unifikacji produktów i komponentów na rynkach oraz renegocjacji cen z dostawcami.
– Chcemy do 2020 roku zbudować pozycję eksperta, którego wyróżnia kompleksowe podejście do biznesu. Będziemy dostarczać nie tyko bezpieczne, dopasowane do indywidualnych potrzeb produkty, ale również transportowe rozwiązania biznesowe – mówi Mariusz Golec.
Jak podkreśla Prezes Wielton S.A. skuteczna realizacja strategii wzrostu wymaga dopasowania struktury organizacyjnej do nowych realiów i wyzwań. Centrala w Wieluniu będzie zarządzać celami strategicznymi przy dużej autonomii organizacji krajowych odpowiedzialnych za rozwój lokalnych rynków.
– Kluczową rolę w organizacji pełnią ludzie. To kompetentny, zaangażowany zespół jest gwarancją osiągania zamierzonych celów biznesowych. Inwestujemy i będziemy inwestować w kształcenie obecnych i przyszłych kadr oraz pozyskiwanie ekspertów z rynku. Rozwój kapitału ludzkiego to jeden z warunków koniecznych do realizacji strategii wzrostu – mówi Prezes Golec.
Europejski rynek naczep i przyczep ma potencjał do stabilnego wzrostu. W 2016 roku sprzedano 270 tys. naczep i przyczep o wartości około 7 mld Euro. W najbliższych latach dojrzałe rynki Europy Zachodniej będą dalej charakteryzować się dużą chłonnością, pomimo spodziewanej krótkotrwałej korekty w latach 2017 – 2018. Zapewni to Wieltonowi, który ma mocną pozycję na największych zachodnioeuropejskich rynkach, we Francji, Włoszech i w Niemczech, zrównoważony rozwój i stabilny portfel zamówień.
W najbliższych latach również w Polsce, można spodziewać się stabilnego wzrostu popytu na naczepy i przyczepy. Dynamiczny rozwój krajowych firm transportowych spowodował, że dziś co trzecia ciężarówka jeżdżąca po Europie należy do polskiego przewoźnika. Dodatkowo bardzo prężnie rozwija się branża logistyczna, która również będzie notować coraz większe zapotrzebowanie na środki transportu.
Posiadając montownię w Rosji oraz spółki handlowe w Rosji i na Ukrainie, spółka może elastycznie reagować na aktualny popyt. Bardzo perspektywiczna z punktu widzenia Grupy jest Afryka, gdzie zapotrzebowanie rynkowe jest stymulowane ogólnoświatowymi programami rozwoju infrastruktury i transportu. Wielton od lat jest aktywny na terenie 8 państw należących do Zachodnioafrykańskiej Unii Gospodarczo- Monetarnej (UEMOA) i oczekuje, że planowana w Abidżanie nowa montownia umożliwi zdobycie pozycji lidera w tej części świata.
– Zrównoważona strategia wzrostu Grupy Wielton do 2020 roku będzie opierać się na rozwoju organicznym i akwizycjach. Przez ostanie lata udowodniliśmy, że właśnie to połączenie przynosi wymierne efekty. Nasze rekordowe wyniki za 2016 rok są tego najlepszym świadectwem – podkreśla Prezes Wielton S.A. Mariusz Golec.