Pierwsze półrocze 2017 r. przyniosło Grupie Wielton, największemu w Polsce i trzeciemu w Europie producentowi naczep oraz przyczep, wyraźny wzrost sprzedaży.
Szczególnie dotyczy to rynków zagranicznych. Przychody wzrosły o ponad 43 proc. i wyniosły 790,8 mln zł (wobec 551,8 mln zł w analogicznym okresie
w 2016 r.).
Zobacz także:
Marża brutto sięgnęła 106,9 mln zł i była o 26,2 proc. wyższa niż rok wcześniej. Z kolei skonsolidowany wskaźnik EBITDA jest wyższy i wyniósł w omawianym okresie 57,3 mln zł, a zysk netto Grupy po pierwszym półroczu wyniósł 31,8 mln zł. Istotne zwyżki zanotowano w II kwartale, w którym zysk brutto ze sprzedaży wyniósł 56,2 mln zł, o 10,7 proc. więcej w stosunku do I kwartału.
Szybki rozwój i realizacja celów
Przychody Grupy ze sprzedaży w okresie styczeń – czerwiec 2017 r. wyniosły 790,8 mln zł, co stanowi ponad 43-procentowy wzrost r/r. Przychody za drugi kwartał wyniosły 410,7 mln zł i wzrosły o 9,1 proc. wobec tego samego okresu 2016 roku. Przychody ze sprzedaży produktów wyniosły 752,8 mln zł (42,5 proc. wzrostu r/r). Za pierwsze półrocze 2017 r. skonsolidowano 323 mln zł przychodów ze sprzedaży uzyskanych przez Fruehauf w pierwszym półroczu 2017 r. Co istotne, przychody całego półrocza nie są w pełni porównywalne r/r, ponieważ w 2016 r. grupa nie konsolidowała przychodów Fruehauf za pierwszy kwartał 2016 roku.
– Wyraźna poprawa koniunktury na rynku naczep w Europie w ostatnich latach korzystnie przełożyła się na wzrost sprzedaży Grupy, która umocniła swoją pozycję na polskim i zagranicznych rynkach. Zanotowaliśmy wzrost sprzedaży przewyższający nasze oczekiwania zarówno w Europie Zachodniej – w Niemczech, Francji i we Włoszech, jak i na Wschodzie. W Rosji, gdzie w 2017 roku nastąpiło bardzo wyraźne ożywienie rynku, sprzedaliśmy 6 razy więcej naczep i przyczep niż w analogicznym okresie 2016 r. W Polsce nasz udział rynkowy wzrósł do 15,9 procent – podsumowuje Mariusz Golec, Prezes Zarządu Wielton S.A.
Grupa Wielton sprzedała 7 746 sztuk naczep i przyczep drogowych oraz produktów dla rolnictwa. Jest to wynik konsolidujący sprzedaż do klientów w obszarze działalności marek Wielton, Viberti oraz Fruehauf. W porównaniu z analogicznym okresem w roku ubiegłym, kiedy sprzedano 6 627 sztuk, skumulowany wynik za 2017 jest wyższy o 16,9 proc. w ujęciu r/r. W stosunku do r. 2015 (3 720 sprzedanych sztuk), to ponad dwukrotny wzrost.
Zmienne czynniki zewnętrzne pod kontrolą
Przejściowy spadek rentowności w relacji r/r jest następstwem czynników zewnętrznych, które można było zaobserwować w pierwszym półroczu 2017 r., w tym wzrostu cen surowców. W kolejnych okresach spodziewana jest poprawa rentowności ze względu na urealnienie cen sprzedaży, pozwalające na neutralizację wzrostu kosztów zakupu surowców w drugim kwartale.
W tym samym czasie nie bez znaczenia pozostała silna aprecjacja złotówki, niekorzystna z perspektywy eksportera. W zakresie Grupy należy również zauważyć okresową deprecjację rubla rosyjskiego. Ponadto na początku roku władze spółki aktywnie zarządziły oczekiwaniami w zakresie wynagrodzeń w spółce Wielton, co przełożyło się na podniesienie wynagrodzeń średnio o 8 proc.
Sukcesy na rynkach zagranicznych
Sprzedaż zagraniczna w Grupie Wielton w I półroczu 2017 r. stanowiła prawie 70 proc. całkowitego wolumenu sprzedanych produktów. Wzrost wolumenu sprzedaży na zagranicznych rynkach (5 391 szt. wobec 4 206 szt. w analogicznym okresie 2016 r.), zasadniczo wynika z ożywienia na rynkach włoskim i rosyjskim. W efekcie sukcesów sprzedażowych umocniła się pozycja spółek z Grupy Wielton na poszczególnych rynkach.
W Rosji wyraźna poprawa koniunktury przełożyła się na sprzedaż wszystkich produktów w ilości 799 sztuk. Wynik ten jest prawie 6-krotnie wyższy w porównaniu z rokiem 2016, kiedy sprzedano 139 sztuk. Na rynku włoskim po zadowalającym wzroście w pierwszym kwartale na poziomie 12 proc., w drugim zanotowano jeszcze większe ożywienie, dzięki czemu w całym półroczu włoski rynek urósł o 23 proc. w ujęciu r/r.
Sprzedaż produktów Viberti wzrosła w półroczu o ponad 50,9 proc., co pozwoliło na zwiększenie udziałów na włoskim rynku o 0,7 pp. – spółka z Grupy Wielton obecnie zajmuje 5 lokatę z udziałem 5,1 proc.. Również we Francji Grupa rośnie szybciej niż rynek. Francuski rynek naczep i przyczep urósł o niemal 9 proc., podczas gdy liczba zarejestrowanych pojazdów Fruehauf wzrosła o prawie 20 proc., dzięki temu udziały rynkowe wzmocniły się o 2p.p. do 21,9 proc. Fruehauf pozostaje liderem na francuskim rynku.
– Sytuacja finansowa Grupy jest bardzo stabilna, co daje perspektywę na dalsze zagraniczne przejęcia. W kwietniu ogłoszona została inicjatywa pod nazwą Biuro Projektów Strategicznych, w ramach której uruchomiliśmy 31 projektów w trzech obszarach: operacyjnym, handlowym oraz inwestycyjnym. Strategia Grupy zakłada dwukrotny wzrost w ciągu 4 lat oparty na rozwoju organicznym i polityce akwizycyjnej. W tym półroczu do sukcesów na tym polu należy zaliczyć przejęcie niemieckiej spółki Langendorf w maju tego roku: transakcja zakończona w lipcu – ocenia Mariusz Golec, Prezes Zarządu Wielton S.A.
Przy okazji publikacji wyników finansowych za pierwsze półrocze Wielton poinformował o wprowadzeniu nowego logotypu oraz rozpoczęciu pierwszego etapu prac nad architekturą marek Grupy Wielton, w tym tożsamości graficznej przejmowanych spółek zagranicznych. Celem podjętych działań jest podkreślenie współzależności pomiędzy Grupą a podmiotami działającymi na rynkach lokalnych i zakomunikowanie zmiany klientom spółki we Francji, Niemczech, Włoszech i Rosji.