Grupa Renault rozpoczyna wdrożenie projektu „Advanced Battery Storage”. Jego celem jest utworzenie do 2020 roku największego stacjonarnego systemu magazynowania energii, jaki kiedykolwiek powstał w Europie.
Wykorzystywane będą w nim akumulatory trakcyjne samochodów elektrycznych o mocy 70 MW, produkujący energię 60 MWh.
Zobacz także:
Rozmieszczony w wielu miejscach we Francji i w Niemczech system ułatwi wprowadzenie energii z odnawialnych źródeł do sieci energetycznych. „Advanced Battery Storage” wpisuje się w realizowaną przez Grupę Renault strategię rozwoju inteligentnego ekosystemu elektrycznego sprzyjającego transformacji energetycznej.
Stacjonarny system magazynowania energii wykorzystuje wyłącznie akumulatory trakcyjne samochodów elektrycznych. Pierwsze instalacje zostaną zrealizowane na początku 2019 roku w trzech lokalizacjach we Francji i w Niemczech: w zakładach produkcyjnych Renault w Douai (departament Nord) i w Cléon (departament Seine Maritime) oraz w starej kopalni węgla w Nadrenii Północnej- Westfalii.
Stopniowo pojemność systemu będzie zwiększana – docelowo ma liczyć 2000 akumulatorów trakcyjnych do samochodów elektrycznych. Wówczas system osiągnie lub prawdopodobnie przekroczy próg 60 MWh. To tyle, ile zużywa dziennie miasto liczące 5000 gospodarstw domowych.
Celem systemu jest regulowanie różnic pomiędzy zużyciem a produkcją energii elektrycznej w danym momencie, a także zwiększenie udziału energii z odnawialnych źródeł w miksie energetycznym. Chodzi o utrzymanie równowagi pomiędzy podażą a zapotrzebowaniem w sieci energetycznej poprzez podłączenie różnych źródeł energii, których moc produkcyjna nie jest stała. Nawet najmniejsze różnice między produkcją a zużyciem energii mogą spowodować niepożądane zmiany napięcia w domowej sieci (50 Hz).
– Nasz stacjonarny system magazynowania energii elektrycznej służy do kompensacji tych różnic. Uwalnia zmagazynowaną energię dokładnie w chwili wystąpienia braku równowagi w sieci i pozwala uniknąć jego niepożądanych skutków. Stacjonarne systemy składowania przyczyniają się do stabilizacji sieci i tym samym zwiększają atrakcyjność ekonomiczną nisko- emisyjnych źródeł energii – wyjaśnia Nicolas Schottey, dyrektor programu Nowych Projektów Energetycznych Grupy Renault.
System jest zbudowany z akumulatorów trakcyjnych samochodów elektrycznych, umieszczonych w kontenerach. Wykorzystuje akumulatory wycofane z użytkowania w samochodach oraz częściowo również nowe.
– To jedyne w swoim rodzaju połączenie daje systemowi “Advanced Battery Storage” możliwość przyjmowania lub oddawania 70 MW energii i to niemal natychmiastowo. Duża moc i pojemność naszego systemu pozwoli sprostać większości zapotrzebowania ze strony sieci energetycznej – mówi Nicolas Schottey.
Ścisła współpraca z partnerami
Grupa Renault jest pionierem i liderem na rynku samochodów elektrycznych. Dziś wychodzi poza rolę producenta samochodów i wraz z partnerskimi firmami staje się aktywnie działającym podmiotem w segmencie inteligentnych ekosystemów elektrycznych i energetycznych. W ramach projektu „Advanced Battery Storage” Grupa Renault współpracowała z bankiem Banque des Territoires, japońską grupą Mitsui, Demeter, z pomocą funduszu Fonds de Modernisation Ecologique des Transports i The Mobility House.
Inteligentne ekosystemy elektryczne
Inteligentne ładowanie, czyli smartcharging, steruje ładowaniem akumulatora trakcyjnego w zależności od potrzeb użytkownika oraz podaży energii elektrycznej dostępnej w sieci. Ładowanie odbywa się głównie w okresach nadwyżki podaży energii elektrycznej nad popytem, w szczególności w okresach nadprodukcji ze źródeł odnawialnych. Jeśli zapotrzebowanie na energię elektryczną jest większe niż podaż w sieci, ładowanie zostaje przerwane. Sieć energetyczna optymalizuje w ten sposób dostawy energii z lokalnych źródeł energii odnawialnej.
Dzięki systemom vehicle- to- grid, samochody elektryczne są w stanie oddawać energię elektryczną do sieci w okresach szczytowego zużycia. W ten sposób, oprócz zdolności do inteligentnego doładowywania, samochody elektryczne mogą również służyć jako jednostki czasowego magazynowania energii elektrycznej.
Akumulatory trakcyjne zachowują dużą zdolność do magazynowania energii elektrycznej nawet po ich wycofaniu z użytkowania w samochodach. Renault dysponuje rozwiązaniami umożliwiającymi ich wykorzystanie w mniej wymagających środowiskach, w szczególności do stacjonarnego magazynowania energii elektrycznej.
Dzięki temu „drugiemu życiu” akumulatorów Renault jest dziś w stanie wyjść naprzeciw całemu różnym potrzebom w zakresie magazynowania energii: od budynków jednorodzinnych, poprzez budynki wielorodzinne, terminale ładowania akumulatorów trakcyjnych aż po biurowce, budynki przemysłowe i akademiki.