W Warszawie odbyła się konferencja, podczas której przedstawiciele dyrekcji Renault Polska przedstawili wyniki sprzedaży firmy w 2015 roku i plany na rok 2016.
W ubiegłym r. globalna światowa liczba rejestracji pojazdów Grupy zwiększyła się o 3,3 procenta, doprowadzając do ustanowienia nowego rekordu: 2 801 592 pojazdów. W Europie koncern odnotował kolejny rok wzrostów sprzedaży przy udziale w rynku przekraczającym 10 procent. Przyczynił się do tego także i nasz kraj.
Zobacz także:
Jak poinformował Grzegorz Paszta, Attache Prasowy RP – Renault to od 18 lat lider europejskiego rynku pojazdów dostawczych (269 203 sztuk; plus 16,9 proc.). Pomimo spadków na rynku rosyjskim i brazylijskim Grupa utrzymała swoją międzynarodową pozycję. Marka jest też liderem europejskiego rynku pojazdów elektrycznych. Ich sprzedaż gwałtownie wzrosła (plus 49 proc.) do 23 086 pojazdów (z wyłączeniem Twizy). Model ZOE zajmuje pierwsze miejsce na rynku pojazdów osobowych: 18 453 rejestracje w ciągu roku (plus 68 proc.).
W 2016 r., biorąc pod uwagę niezwykle bogaty plan produktowy, wzrost w Indiach i nową ofensywę w Chinach, Grupa Renault przewiduje: przyspieszenie wzrostu sprzedaży globalnej, wzmocnienie marki Renault w Europie i rozwój we wszystkich 5 regionach.
HISTORYCZNY REKORD RENAULT W POLSCE
Grupa Renault osiągnęła historyczny wynik sprzedaży w Polsce – w 2015 roku zarejestrowano 41 433 nowych samochodów (Renault plus Dacia) – o 3 633 samochodów więcej niż w roku poprzednim. Zwiększyła się sprzedaż obu marek (Renault o 14,9 proc., Dacia o 1,3 proc.). Łączny udział w polskim rynku samochodowym wyniósł 10,13 proc.
Marka Renault zajmuje drugie miejsce na rynku samochodów dostawczych oraz szóste na rynku samochodów osobowych. Dacia znalazła się w pierwszej dziesiątce zarówno na rynku samochodów osobowych jak i w segmencie aut dostawczych. Duster pierwszym modelem w segmencie SUV na naszym rynku.
– Rok 2015 okazał się dobrym rokiem dla polskiej motoryzacji. Cieszymy się z naszego historycznego wyniku, sprzedaliśmy najwięcej samochodów naszych marek odkąd jesteśmy obecni jako bezpośredni przedstawiciel koncernu na polskim rynku. Mam nadzieję, że nasze nowości Talisman, Megane, Espace i Kadjar oraz kolejne premiery, które wkrótce zaprezentujemy, przełożą się na jeszcze lepszy wynik Renault w tym roku – powiedział Grzegorz Zalewski, dyrektor generalny Terytorium East.
W roku 2015 zarejestrowano 17 946 samochodów osobowych Renault. Liderem sprzedaży w gamie Renault pozostaje model Clio, który znalazł 7 467 nabywców (hatchback + grandtour). Na drugim miejscu znalazł się flagowy model Renault – Megane, który sprzedał się w 3 570 sztuk (hatchback + grandtour). W marcu tego roku w salonach Renault model ten pojawi się w nowej odsłonie. Bardzo dobrym wynikiem cieszy się także model Captur, który znalazł 2 481 nowych właścicieli.
Najlepiej sprzedającym się modelem Dacii był Duster – 6 312 sztuk – ponad 1/3 zamówionych aut była wyposażona w napęd 4×4.
70 PROCENT DO FIRM
Dość szokująca była informacja, że 70 procent sprzedanych przez Renault Polska samochodów trafiło do firm. Całkowita sprzedaż samochodów Renault i Dacia do firm w 2015 roku wyniosła rekordowe 29 411 szt. samochodów osobowych i dostawczych, co stanowi ponad 10-procentowy udział w rynku. Marka Renault znalazła się w Top 5 w sprzedaży samochodów kierowanej do firm (samochody osobowe i dostawcze).
W sprzedaży flotowej najbardziej popularnymi modelami okazały się w 2015 roku Clio, Clio Grandtour oraz Megane Grandtour z wyposażeniem odpowiadającym standardom aut służbowych, tzn. klimatyzacją, zestawem głośnomówiącym i nawigacją. Najczęściej klienci wybierali silniki 1.5 dCi lub 1.6 dCi.
– Pod koniec roku wprowadziliśmy na rynek nowy model, Talisman, W tym roku w sprzedaży pojawi się jego odmiana kombi, a także cieszące się największą popularnością w sprzedaży flotowej modele, czyli nowe Renault Megane oraz nowe Clio – także liczymy na jeszcze większy sukces na rynku flotowym w przyszłym roku – powiedział Tomasz Mróz, Dyrektor Sprzedaży Zbiorowej i Specjalnej Renault Polska.
Wśród przyszłorocznych premier będą modele skierowane do firm, ich zaletą będzie szeroka gama poziomów wyposażenia z ofertą innowacji technologicznych, poprawiających bezpieczeństwo i komfort jazdy.
W sumie tylko w ramach kilku największych kontraktów na dostawę flot w roku 2015 Renault Polska sprzedało prawie dwa tysiące aut. Największy kontrakt na blisko 800 samochodów zrealizowany został dla firmy Orange, 260 aut zakupiła firma farmaceutyczna Polpharma, 260 – PepsiCo, było też kilka kontraktów mniejszych, tj. na 150 – 160 aut dla branży spożywczej czy zaopatrzenia biur.
Renault od roku 2009 niezmiennie pozostaje liderem rynku samochodów specjalistycznych w Polsce, osiągając na koniec 2015 roku ponad 32-procentowy udział modelu Master w segmencie podwozi do zabudowy. Do sukcesu Renault na rynku samochodów specjalistycznych znacznie przyczynia się także sieć PRO+, 17 wyspecjalizowanych punktów sprzedaży i serwisu, dysponujących m.in. parkiem modyfikowanych samochodów pokazowych oraz specjalnym programem obsługowym, kierowanym do przedsiębiorców.
SPOŁECZNA ODPOWIEDZIALNOŚĆ BIZNESU
To ważna dziedzina w działalności firmy, o czym mówiła na spotkaniu Agata Szczech, Dyrektor komunikacji Terytorium East.
Żadna duża firma nie powinna skupiać się wyłącznie na wynikach ekonomicznych, nie zwracając uwagi na otoczenie, w którym funkcjonuje. Renault przyjęło na siebie obowiązek angażowania się w życie społeczne w krajach, w których prowadzi działalność. Koncern w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu przyjął cztery główne kierunki działań: edukacja, bezpieczeństwo, ekologiczne środki transportu i różnorodność.
W Polsce Renault od początku swojej działalności kojarzy się z bezpieczeństwem. Liczne inicjatywy, konferencji i seminaria utwierdziły pozycje lidera w tym względzie. I nie chodzi tu tylko o bezpieczeństwo czynne i bierne samych produktów, ale także działania edukacyjne.
– Renault Polska zainwestowała dziesięć milionów złotych w program Bezpieczeństwo i Mobilność dla Wszystkich, który był realizowany w latach 2000 – 2014 i zawierzony oficjalnie przez Ministerstwo Oświaty. Skorzystało z niego ponad milion dzieci w szkołach w całym kraju. Polska była wzorem dla innych państw. Z kolei Szkolne Kluby Bezpieczeństwa to kolejny projekt przeznaczony dla uczniów i nauczycieli szkół podstawowych. Od 2014 roku działalność Szkolnych Klubów Bezpieczeństwa jest koordynowana przez Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego i sponsorowana przez Renault Polska. Celem SKB jest aktywne działanie na rzecz ekologii i poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego wśród lokalnej społeczności. W Polsce działa aktywnie ponad 700 SKB, które mają na koncie wiele sukcesów w swojej działalności – mówi Agata Szczech.
Szkoła Bezpiecznej Jazdy Renault to pierwsza na świecie markowa szkoła doskonalenia techniki jazdy Renault. Działa ona w Warszawie od dwunastu lat i przeszkoliła 320 firm oraz 20 tysięcy kierowców.
Program Renault Handisport Team jest elementem realizacji misji społecznej odpowiedzialności koncernu Renault w dziedzinie różnorodności. Utworzenie drużyny niepełnosprawnych sportowców pod marką Renault to wyraz zaangażowania firmy w losy osób niepełnosprawnych fizycznie.
– Firma Renault pomaga utalentowanym niepełnosprawnym sportowcom w ich przygotowaniach do paraolimpiady w Rio de Janeiro w 2016 roku. Stypendia otrzymuje dwoje sportowców: Maciej Lepiato – aktualny mistrz świata i paraolimpijski w skoku wzwyż oraz Anna Omielan – pływaczka, mistrzyni świata, wielokrotna mistrzyni Polski. Otrzymali oni także do dyspozycji samochód Renault Captur wraz z serwisem. Elementem programu jest także udział sportowców w spotkaniach z młodzieżą organizowanych w szkołach, w celu promocji idei integracji społecznej, różnorodności i wyrównywania szans – dodaje Agata Szczech.
Renault jest także Partnerem Głównym projektu Eco-Miasto, organizowanego przez Ambasadę Francji w Polsce. Projekt promuje ideę zrównoważonego rozwoju miast i gmin oraz nagradza te ośrodki, które najlepiej realizują tę ideę. W 2015 roku odbyła się już trzecia edycja projektu, a firma Renault jest jego partnerem od samego początku i zarazem sponsorem nagród dla zwycięzców konkursu w kategorii mobilność zrównoważona. Inicjatywa wpisuje się w strategię społecznej odpowiedzialności Renault i pozwala na szerokie informowanie na temat możliwości oraz szans związanych z upowszechnianiem zielonego transportu.
PLANY NA 2016 ROK
Jak poinformował Andrzej Gemra, zastępca Dyrektora Marketingu Terytorium East, celem Grupy w Polsce jest w 2016 wzrost sprzedaży i udziału w rynku samochodów Renault (do 6,9 proc.) oraz utrzymanie pozycji merki Dacia (3,6 proc.).
Jeśli chodzi o Dacię, strategia zakłada zwiększenie sprzedaży do klientów indywidualnych i małych flot. W zakresie aut osobowych będzie to realizowane przez wykorzystanie potencjału modeli Sandero, Duster, Dokker, natomiast w segmencie dostawczych – modelu Dokker Van. Będą serie limitowane, oferta LPG i finansowa (kredyt i leasing) oraz akcje handlowe skierowane do określonych grup zawodowych, jak też możliwości zabudowy specjalistycznej.
Dacia zaprezentuje odnowiona gamę modelową w drugiej części roku, wcześniej do salonów trafi limitowana wersja Open.
W gamie Renault pojawią się serie limitowane Captura i Kadjara, w najbliższym czasie “zadomowią się” na rynku nowe modele Megane i Talisman (następnie Talisman Grandtour). Po wakacjach pojawi się odnowiony model Clio oraz trzy premierowe modele w segmencie C, w tym nowy Scenic.