7 marca 2019 r. BMW Group obchodziło swój 103. jubileusz założenia. W trakcie tych lat niewielka fabryka silników lotniczych przekształciła się w wiodącego na świecie producenta samochodów i motocykli klasy premium.
Rozwój ten odzwierciedla charakter przedsiębiorstwa i kluczowych postaci, którym firma zawdzięcza swój sukces.
Zobacz także:
Etos firmy opiera się na odwadze do innowacji, gotowości do pójścia o krok dalej, dążeniu do konkurowania z najlepszymi i zdolności do pokonywania szczególnych wyzwań. W 2019 r. BMW Group Classic może pochwalić się licznymi wydarzeniami, wybitnymi osiągnięciami oraz innowacjami bazującymi właśnie na tych zasadach.
100 lat temu: lot na dużej wysokości
17 czerwca 1919 r. doświadczony pilot testowy Franz Zeno Diemer pomógł młodej firmie BMW zdobyć pierwszy rekord świata. Z monachijskiego lotniska w Oberwiesenfeld wystartował swoim samolotem wyprodukowanym przez Deutsche Flugzeugwerke i napędzanym silnikiem BMW IV, aby podjąć sensacyjną próbę pobicia rekordu.
Silnik o mocy 230 KM został zaprojektowany specjalnie do lotów na dużych wysokościach. Diemer potrzebował około półtorej godziny, aby wzbić się na wysokość 9760 m n.p.m. W otwartym kokpicie musiał zmagać się z temperaturami do minus 50°C i z powietrzem o coraz niższej zawartości tlenu. Nigdy wcześniej żaden samolot nie latał tak wysoko.
90 lat temu: BMW 3/15 KM
Dziesięć lat później BMW rozszerzyło swoją ofertę o motocykle – potem przyszedł kolejny krok. Zarząd postanowił zaangażować się w produkcję samochodów. Prezesem był FranzJosef Popp, który zajmował stanowisko kierownicze w firmie już na wczesnych etapach produkcji silników lotniczych.
– Nasze doświadczenie w zakresie budowy motocykli zachęciło nas do rozpoczęcia produkcji małych samochodów, na które – jak się wydaje – jest w kraju obiecujący rynek zbytu. Mając to na uwadze, kupiliśmy fabrykę samochodów w Eisenach – ogłosił Franz- Josef Popp w raporcie rocznym firmy.
22 marca 1929 r. z linii montażowej w Berlinie- Johannisthal zjechało pierwsze BMW 3/15 PS. Do roku 1932 wyprodukowano prawie 16 tys. egzemplarzy tego nowego małego samochodu.
60 lat temu: debiut klasycznego Mini
Pierwsze plany naszkicował na serwetce. Na bazie tych planów projektant Alec Issigonis stworzył rewolucyjny mały samochód. 4 kwietnia 1959 roku z linii montażowej w zakładach Austin Longbridge w Birmingham zjechało pierwsze klasyczne Mini. Pomimo długości zewnętrznej wynoszącej 3,05 m ten mały samochód zapewniał dość miejsca dla czterech osób i bagażu.
Issigonis zastosował zupełnie nową konstrukcję z napędem na przednie koła, zamontowanym z przodu czterocylindrowym silnikiem poprzecznym i umieszczoną pod nim skrzynią biegów. Konstrukcja ta została szybko zaadaptowana przez praktycznie wszystkich producentów samochodów. Oferowała doskonałe warunki do kreatywnego wykorzystania przestrzeni i ekscytująco zwinnej jazdy – cechy te wyróżniają modele brytyjskiej marki premium do dziś.
60 lat temu: BMW 700
W latach 50. XX wieku, dzięki takim modelom jak BMW Isetta czy wywodzące się z niego BMW 600, firma w znacznym stopniu przyczyniła się do motoryzacji społeczeństwa młodej Republiki Federalnej Niemiec. Jednak aspiracje klientów nadal rosły i wobec spadku sprzedaży konieczne było stworzenie nowego małego samochodu o konwencjonalnej konstrukcji. Kluczowego impulsu dostarczył wiedeński importer BMW, projektant samochodów i były kierowca wyścigowy Wolfgang Denze.
Przedstawił zarządowi BMW projekt dwudrzwiowego samochodu w karoserii typu notchback stworzony przez włoskiego projektanta Giovanniego Michelotti. Na bazie tego prototypu powstało BMW 700, które zaprezentowano po raz pierwszy 9 czerwca 1959 roku. W roku 1965 r. sprzedaż przekroczyła 190 tys. egzemplarzy, a BMW udało się wyjść z finansowego dołka.
60 lat temu: drobni udziałowcy bronią niezależności
W latach 50. problemy ze zbytem w branży motoryzacyjnej i motocyklowej spowodowały poważne trudności finansowe BMW. Jednym z punktów porządku obrad dorocznego walnego zgromadzenia 9 grudnia 1959 r. było przejęcie przedsiębiorstwa przez DaimlerBenz AG. Jednak planowi restrukturyzacji związanemu z przejęciem sprzeciwiało się wielu drobnych udziałowców. W trakcie burzliwej dyskusji prawnikowi Friedrichowi Mathernowi udało się przedstawić niespójności w oficjalnych danych liczbowych.
Zakwestionował on fakt ujęcia w bilansie za rok 1958 wszystkich kosztów rozwoju BMW 700. Skrytykował również zbyt niską wycenę wartość marki BMW i jej pracowników. Posiedzenie zostało wtedy odroczone, w wyniku czego ograniczona czasowo oferta ze Stuttgartu wygasła. Firma BMW zachowała niezależność, ale kryzys finansowy pozostał nierozwiązany. Zwiększone zaangażowanie głównego akcjonariusza Herberta Quandta ostatecznie zapewniło środki niezbędne dla dalszego postępu. W kolejnym roku przedstawił nowy plan restrukturyzacji, który uwzględniał również interesy drobnych akcjonariuszy.
50 lat temu: początek nowej ery produkcji motocykli
Od lat 30. ubiegłego wieku w zakładach w Berlinie- Spandau produkowano pod kierownictwem BMW silniki lotnicze, a po II Wojnie Światowej również motocykle i części do samochodów. W 1969 roku cała produkcja motocykli została przeniesiona z Monachium do Berlina. Wraz z przeprowadzką rozpoczęto produkcję serii BMW /5.
– Nie ma wątpliwości, że BMW od wielu lat produkuje najlepsze i najbardziej zaawansowane motocykle na świecie. Naszą ambicją jest utrzymanie tej reputacji w przyszłości – zapowiedział Helmut Werner Bönsch, ówczesny dyrektor techniczny.
Tak właśnie się stało. Modele BMW 50/5, R 60/5 i R 75/5 zostały zaprojektowane jako sportowe motocykle turystyczne o nowoczesnym wyglądzie i miały całkowicie nowy układ jezdny z widelcem teleskopowym przedniego koła i adaptacyjnym zawieszeniem tylnego koła. Po raz pierwszy klienci mieli możliwość wyboru pomiędzy wersjami w różnych kolorach.
40 lat temu: BMW M1 startuje w serii Procar
Sportowe BMW M1 z silnikiem centralnym prezentowało się zniewalająco nawet podczas postoju. Ale prawdziwą fascynację budziło na torze wyścigowym. Szczególnie dobrze widać było to w serii Procar zainicjowanej przez ówczesnego dyrektora zarządzającego BMW Motorsport GmbH, Jochena Neerpascha. Wyścigi odbyły się w roku 1979 i 1980 w ramach rozgrzewki do wyścigów mistrzostw świata Formuły 1 w Europie i cieszyły się wielkim zainteresowaniem publiczności.
Również uczestnikom mocno przypadł do gustu pomysł Neerpascha, aby wystawić do wyścigu kierowców Formuły 1 i kierowców samochodów turystycznych pilotujących pojazdy o identycznej konstrukcji i mocy 470 KM. 12 maja 1979 r. w belgijskiej miejscowości Zolder rozpoczął się pierwszy wyścig w serii Procar, a później odbyło się jeszcze 16 kolejnych.
20 lat temu: światowa premiera BMW X5
Uniwersalny samochód z napędem na cztery koła, który nie tylko imponująco radzi sobie w terenie, ale ma również doskonałe osiągi na drodze – tak jesienią 1999 roku reklamowano BMW X5, pierwszy na świecie samochód typu Sports Activity Vehicle (SAV). Kilka miesięcy później BMW X5 Le Mans pokazało swój ogromny potencjał dynamicznej jazdy.
Był to eksperymentalny pojazd z silnikiem V12 o mocy ponad 700 KM. Kierowca wyścigowy Hans- Joachim Stuck osiągnął tym samochodem na torze Nürburgring maksymalną prędkość 309 km/h. 20 lat po debiucie pierwszego SAV-a rodzina modeli BMW X powiększyła się do siedmiu serii. W roku 2018 modele BMW X stanowiły 37,3 procent całkowitej sprzedaży marki.
20 lat temu: BMW Z8 fascynuje
Również w roku 1999 BMW zaprezentowało samochód, który stał się kamieniem milowym w bogatej historii roadsterów marki. Z8 zaprojektowane przez duńskiego projektanta Henrika Fiskera wzbudziło sensację podczas swojej światowej premiery na targach IAA we Frankfurcie. Eleganckie linie przypominające legendarne BMW 507 i luksusowy kokpit do dziś przyciągają wzrok. Klasyczne kształty skrywały innowacyjne rozwiązania techniczne: samonośną ramę aluminiowa z przykręcanym poszyciem i silnik V8 o mocy 400 KM.
W latach 2000-03 na linii produkcyjnej w zakładach BMW w Monachium specjalnie przygotowanej dla tego modelu powstało łącznie 5703 egzemplarzy Z8.
W roku 2019 BMW Group Classic będzie świętować te rocznice w ramach różnych wydarzeń i publikacji.