GreenWay Polska, operator i twórca największej w kraju sieci ładowania samochodów elektrycznych, zakończył 2018 rok z ponad dwa razy większą ilością punktów niż na początku roku i wysokim tempem ich rozbudowy.
Firma oddawała do użytku prawie siedem ładowarek miesięcznie. Plany rozwojowe spółki w nowym roku są bardzo ambitne.
Zobacz także:
Obejmują ponad dwukrotnie wyższą niż w ubiegłym roku liczbę ładowarek oddanych do użytku, w tym pierwsze ultraszybkie ładowarki o mocy 350 kW, instalację magazynów energii, a także rozwinięcie sprzedaży akcesoriów i ładowarek.
W 2018 roku firma GreenWay Polska powiększyła swoją sieć o 83 nowe punkty (w tym 68 własnych i 15 partnerskich) do łącznie 115. Do grona partnerów GreenWay dołączyła IKEA, przyłączając do sieci 8 własnych ładowarek AC.
Najpopularniejszym standardem ładowania w sieci GreenWay Polska jest CHAdeMO, który odpowiada za 2/3 wszystkich sesji ładowania. W ciągu roku użytkownicy pobrali łącznie 350 MWh do ładowania swoich samochodów. Statystycznie daje to około 56 minut na jedną sesję, w trakcie której pobierano 17 kWh. Ładowanie z sieci pozwoliło zredukować emisję CO2 z silników spalinowych o prawie 300 ton.
Systematyczny wzrost liczby ładowarek przełożył się na liczbę osób korzystających z usług ładowania. Na koniec roku w sieci GreenWay zarejestrowanych było ich ponad 1800, co średnio miesięcznie daje ponad 150 kierowców. Dla porównania – w Polsce średnio w miesiącu rejestrowanych jest około 100 samochodów elektrycznych.
Istotnym wydarzeniem z punktu widzenia rozwoju polskiego rynku było wprowadzenie w maju 2018 r. odpłatności za usługi ładowania w sieci. GreenWay jest do tej pory jedynym operatorem w kraju, który formalnie wyszedł poza fazę pilotażową wdrożenia swoich usług. Po początkowym spadku popytu na usługi, w szczególności ze strony firm flotowych, zainteresowanie usługami spółki wzrosło ponad dwukrotnie głównie dzięki znacznej rozbudowie sieci.
Nowe plany rozwoju
Istotnym wydarzeniem w rozwoju spółki była podpisana w październiku 2018 roku umowa z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym, który zdecydował się wesprzeć GreenWay kwotą kredytu wysokości 70 mln zł. Ma ona umożliwić rozbudowę sieci liczącej łącznie około 850 obiektów w ciągu trzech lat na terenie Polski i innych krajów regionu (macierzystej Słowacji, Czechach i krajach bałtyckich).
– Miniony rok to dla GreenWay Polska czas intensywnej budowy sieci i uwiarygodnienia naszych planów inwestycyjnych w ramach współpracy z EBI. To także możliwość aktywnego uczestniczenia w budowie elektro- mobilności w Polsce i popularyzacji ekologicznego transportu – mówi Rafał Czyżewski, Prezes Zarządu GreenWay Polska.
W obecnym roku, firma zamierza zainstalować 136 ładowarek, w tym 83 szybkie (50- 150 kW), 7 ultraszybkich (350 kW) i 39 AC (22 kW). Ich uruchamianie jest uzależnione od kwestii formalnych związanych z przyłączaniem stacji do sieci operatorów systemów dystrybucyjnych (OSD), a już w niedalekiej przyszłości od odbiorów technicznych dokonywanych przez Urząd Dozoru Technicznego.
W 2019 przy stacjach pojawi się także 7 GridBoosterów (magazynów energii). Dodatkowo, firma chce rozwinąć sprzedaż akcesoriów i ładowarek, a na późniejszym etapie stworzyć własną markę ładowarek AC.
Nowi partnerzy…
Po Nissanie i BMW, do grona partnerów GreenWay dołączyło Renault Polska. Klient, decydujący się na samochód elektryczny tej marki otrzymuje w prezencie przedpłaconą kartę umożliwiającą bezpłatne ładowanie samochodu przez okres trzech lat. Kwota, na którą opiewa karta (3 tysiące złotych) pozwala na przejechanie około 15 tysięcy kilometrów.
Dodatkowo to samochody elektryczne tej właśnie marki (Renault ZOE) pojawiły się w ofercie Traficar, który energię do ich zasilania uzupełniał z ładowarek GreenWay. Firma udostępniała dziewięć aut w miastach, gdzie działa wypożyczanie na minuty.
– Systematycznie rośnie liczba firm, które podejmują z nami współpracę partnerską. Jesteśmy dumni, że są wśród nich takie podmioty, jak IKEA czy Kaufland. Pokazuje to też zalety przyjętego przez nas modelu rozwoju biznesu – naszą intencją nie jest jedynie stawianie ładowarek, ale całościowa, kompleksowa obsługa klienta e-mobilnego. Dlatego rozszerzamy sieć również poprzez naszych partnerów, oferując im usługę operatorską, jednocześnie zarządzamy całościowo tym systemem. Chcemy też zaistnieć szerzej w sektorze konsumenckim, oferując dodatkowe produkty i usługi oraz wsparcie dla naszych klientów – dodaje Rafał Czyżewski.
… i nowa polityka cenowa
Ponad dwuletnia obecność na polskim rynku pozwoliła GreenWay na dogłębną analizę zachowań klientów, ich preferencji oraz reakcji na ceny. Odpowiedzią jest nowa polityka cenowa, ogłoszona przez firmę na początku grudnia. Mieści się ona w trzech planach cenowych: Energia Standard, Plus i Max. Każdy jest adresowany do innej grupy klientów, mających inne potrzeby w zakresie ładowania.
Plusem jest też to, że w zależności od potrzeb (np. intensywniejszy pobór energii przy dłuższej podróży czy wyjeździe wakacyjnym), mogą oni swobodnie zmieniać plany, korzystając z nich tylko przez określony czas. Dzięki temu klienci korzystający systematycznie z usług firmy od początku roku będą mogli zapłacić mniej za kWh niż do tej pory.