Max Verstappen (Red Bull) wygrał wyścig mistrzostw świata Formuły 1 o Grand Prix Meksyku. Holender okazał się szybszy od dwóch bolidów Ferrari.
Powody do radości miał Lewis Hamilton. Kierowca Mercedesa, choć nie stanął na podium (zajął czwarte miejsce), top jednak zapewnił już sobie piąty w karierze tytuł.
Zobacz także:
Za Verstappenem linie mety minęli Sebastian Vettel i Kimi Raikkonen. Z kolei Hamilton wyprzedził Valtteria Bottasa (Mercedes), Nico Hulkenberga (Renault) i Charles Leclerc (Sauber).
Walczący o zwycięstwo Daniel Ricciardo (Red Bull) miał znów awarię samochodu. Po wyścigu zapowiedział, że nie wystartuje w Brazylii.
Słabo wypadli (jak zwykle) kierowcy Williamsa. Wyścigu nie ukończyli Carlo Sainz (Renault), Fernando Alonso (McLaren) oraz Sergio Perez (Force India). Brendon Hartley (Toro Rosso) otrzymał 5 sekund kary za spowodowanie kolizji.
DWIE ODMIANY STRATEGII DWÓCH PIT STOPÓW
W wyścigu pod znakiem dużej degradacji opon, której sprzyjało także rozrzedzone powietrze na dużej wysokości, pozbawiające samochody docisku i powodujące uślizgi, zastosowano mieszankę strategii jednego i dwóch pit stopów. Piąty na mecie Valtteri Bottas z Mercedesa wykonał nawet trzy pit stopy – i uzyskał najlepszy czas jednego okrążenia w Grand Prix.
Max Verstappen z Red Bulla zwyciężył po jeździe na dwa pit stopy, ale czwarte miejsce Lewisa Hamiltona – również dwa postoje, ale według innego schematu – wystarczyło kierowcy Mercedesa do zdobycia piątego tytułu mistrza świata.
Pięciu kierowców z pierwszej dziesiątki na mecie zjeżdżało tylko po jednym razie: w tym trzej zawodnicy, którzy rozpoczęli wyścig na hipermiękkiej mieszance i wykonali długi drugi przejazd na supermiękkim ogumieniu. Również Kimi Raikkonen zaliczył długi, liczący 54 okrążenia przejazd na supermiękkich oponach, po starcie na ultramiękkiej mieszance. Łącznie kierowcy z pierwszej dziesiątki zastosowali sześć różnych strategii.
– To był trudny wyścig od strony zarządzania oponami, w którym zwycięska okazała się strategia dwóch postojów, ale wielu kierowców wykonało po jednym zjeździe. Od samego początku zespoły musiały dbać o ogumienie i pilnować degradacji oraz ziarnienia. Zaobserwowaliśmy zróżnicowane podejście w całej stawce. W rzeczywistości trzy czołowe zespoły zastosowały różne strategie w przypadku obu swoich samochodów. To tylko potwierdza, jak trudno było o podjęcie właściwej decyzji. Zgodnie z przewidywaniami, ekipy musiały także reagować na bieżąco na wydarzenia na torze, a wirtualne neutralizacje dodatkowo skomplikowały strategię. Gratulacje dla Lewisa Hamiltona i Mercedesa za zasłużony tytuł mistrza świata wśród kierowców, po tegorocznej dominacji – powiedział Mario Isola, szef Działu Wyścigów Samochodowych Pirelli.
WYNIKI FORMULA 1 GRAN PREMIO DE MÉXICO 2018
1. Max Verstappen (Red Bull) – 1:38.28,851 godz.;
2. Sebastian Vettel (Ferrari) – strata 17,316 sek.;
3. Kimi Räikkönen (Ferrari) – 49,914 sek.;
4. Lewis Hamilton (Mercedes) – 78,738 sek.;
5. Valtteri Bottas (Mercedes) – 1 okr.;
6. Nico Hulkenberg (Renault) – 2 okr.;
7. Charles Leclerc (Sauber) – 2 okr.;
8. Stoffel Vandoorne (McLaren) – 2 okr.;
9. Marcus Ericsson (Sauber) – 2 okr.;
10. Pierre Gasly (Toro Rosso) – 2 okr.;
11. Esteban Ocon (Force India) – 2 okr.;
12. Lance Stroll (Williams) – 2 okr.;
13. Siergiej Sirotkin (Williams) – 2 okr.;
14. Brendon Hartley (Toro Rosso) – 2 okr.;
15. Kevin Magnussen (Haas) – 2 okr.;
16. Romain Grosjean (Haas) – 3 okr.;
17. Daniel Ricciardo (Red Bull);
18. Sergio Perez (Force India);
19. Carlos Sainz (Renault);
20. Fernando Alonso (McLaren).
KLASYFIKACJA MISTRZOSTW ŚWIATA
Kierowcy
1. Lewis Hamilton – 358 pkt.;
2. Sebastian Vettel – 294 pkt.;
3. Kimi Räikkönen – 236 pkt.;
4. Valtteri Bottas – 227 pkt.;
5. Max Verstappen – 216 pkt.;
6. Daniel Ricciardo – 146 pkt.;
7. Nico Hulkenberg – 69 pkt.;
8. Sergio Perez – 57 pkt.;
9. Kevin Magnussen – 53 pkt.;
10. Fernando Alonso – 50 pkt.;
11. Esteban Ocon – 49 pkt.;
12. Carlos Sainz – 45 pkt.;
13. Romain Grosjean – 31 pkt.;
14. Pierre Gasly – 29 pkt.;
15. Charles Leclerc – 27 pkt.;
16. Stoffel Vandoorne – 12 pkt.;
17. Marcus Ericsson – 9 pkt.;
18. Lance Stroll – 6 pkt.;
19. Brendon Hartley – 4 pkt.;
20. Siergiej Sirotkin – 1 pkt.
Konstruktorzy
1. Mercedes – 585 pkt.;
2. Ferrari – 530 pkt.;
3. Red Bull Racing – 362 pkt.;
4. Renault – 114 pkt.;
5. Haas Ferrari – 84 pkt.;
6. McLaren Renault – 62 pkt.;
7. Force India Mercedes – 47 pkt.;
8. Sauber Ferrari – 36 pkt.;
9. Toro Rosso Honda – 33 pkt.;
10. Williams Mercedes – 7 pkt.