GRAND PRIX JAPONII 2011: WIELKA RADOŚĆ VETTELA

Jenson Button z zespo0łu McLaren wygrał wyścig o Grand Prix Japonii, wyprzedzając Fernando Alonso z Ferrari. Najszczęśliwszy na torze był jednak Sebastian Vettel (Red Bull), który zajmując trzecie miejsce zapewnił sobie drugi pod rząd tytuł Mistrza Świata.

Vettel startował z pierwszego pola. Start wygrał, a na drugie miejsce przed Jensona Buttona awansował jego kolega z teamu, Lewis Hamilton.

Button twierdził przez radio, że Niemiec go blokował w sposób niedozwolony. Ale sędziowie w komunikacie ogłosili, że nie dopatrzyli się winy Vettela. Tak samo potraktowali kolejny już incydent na torze z udziałem Lewisa Hamiltona oraz Felipe Massy (Ferrari).


Zobacz także:
GRAND PRIX JAPONII 2011: VETTEL Z 1. POLA


Jenson awansował na pierwsze miejsce po pobycie obu kierowców w boksach. Potem na tor wyjechał samochód bezpieczeństwa (na torze leżał element z bolidu Massy) i rywalizacja jakby rozpoczęła się od nowa. Button nie dał się wyprzedzić Vettelowi, który po kolejnym pobycie w boksie spadł na dziesiąte miejsce.

Jednak po wyprzedzaniu rywali oraz zjazdach konkurentów do boksów Sebasian Vettel awansował na trzecie miejsce. Podjął jeszcze walkę z Fernando Alonso o przesunięcie się wyżej, ale Hiszpan nie dał się wyprzedzić. Tymczasem Button spokojnie “dowiózł” do mety pierwsza pozycję, choć tuz przed końcem niebezpiecznie blisko jego znalazł się Fernando. Brytyjczyk odpowiedział jednak najszybszym czasem okrążenia w wyścigu – 1.36,568 minuty.

Tak więc na Suzuka zagrano hymn brytyjski, ale to Sebastian Vettel miał powody do świętowania!

Tuż za podium znalazł się Mark Webber (Red Bull). Lewis Hamilton zdołał przy pomocy mechaników wyprzedzić Felipe Massę, a Michael Schumacher (Mercedes), który na kilka okrążeń był liderem wyścigu – po pobycie w boksie – wyjechał na szóstej pozycji, przed Massą.

Podczas wyścigu działo się sporo pod względem sportowym, bowiem tor znany jest z nawierzchni wyniszczającej ogumienie. Zespoły przyjęły różną taktykę, stąd sporo było zmian miejsc wynikających z pobytu w boksach i wyprzedzania. Doskonale spisał się w końcówce Sergio Perez (Sauber), który na miękkich oponach ustanawiał rekordy toru i zdołał awansować na ósme miejsce (z 17-go). Punkt wywalczył też Nico Rosberg (Mercedes), który miał wczoraj zupełnie ji9udane kwalifikacje.

Dość słabo spisywał się Witalij Pietrow (Renault), który kilkakrotnie tracił swoja pozycję, ale ostatecznie wszystko skończyło się dobrze – zdobył dwa punkty za zajęcie dziewiątej pozycji. Drugi z kierowców Renault – Bruno Senna był szesnasty.

Wyścig był bezpieczny. Jedynym kierowca, który odpadł był Sebastien Buemi (Toro Ross) w którego bolidzie odpadło źle przykręcone koło. Sklasyfikowanych zostało 23 zawodników, z których dziewiętnastu przekroczyło linię mety.

WYNIKI GRAND PRIX JAPONII 2011

1.. Jenson Button (McLaren-Mercedes);
2. Fernando Alonso (Ferrari) – 1.1 secs 5 18
3. Sebastian Vettel (RBR-Renault) – 2.0 sek.;
4. Mark Webber (RBR-Renault) – 8.0 sek.;
5. Lewis Hamilton (McLaren-Mercedes) – 24.2 sek.;
6. Michael Schumacher (Mercedes) – 27.1 sek.;
7. Felipe Massa (Ferrari) – 28.2 sek.;
8. Sergio Perez (Sauber-Ferrari) – 39.3 sek.;
9. Witalij Petrow (Renault) – 42.6 sek.;
10. Nico Rosberg (Mercedes) – 44.3 sek.;
11. Adrian Sutil (Force India-Mercedes) sek.;
12. Paul di Resta (Force India-Mercedes) – 62.3 sek.;
13. Kamui Kobayashi (Sauber-Ferrari) – 3.7 sek.;
14. Pastor Maldonado (Williams-Cosworth) – 64.1 sek.;
15. Jaime Alguersuari (STR-Ferrari) – 66.6 sek.;
16. Bruno Senna (Renault) – 72.6 sek.;
17. Rubens Barrichello (Williams-Cosworth) – 74.1 sek.;
18. Heikki Kovalainen (Lotus-Renault) – 87.8 sek.;
19. Jarno Trulli (Lotus-Renault) – 96.1 sek.;
20. Timo Glock (Virgin-Cosworth) – 2 okr.;
21. Jerome d’Ambrosio (Virgin-Cosworth) – 2 okr.;
22. Daniel Ricciardo (HRT-Cosworth) – 2 okr.;
23. Vitantonio Liuzzi (HRT-Cosworth) – 3 okr.;
-. Sebastien Buemi (STR-Ferrari) – 42 okr.

KLASYFIKACJA MISTRZOSTW ŚWIATA

Kierowcy
1. Sebastian Vettel – 324 pkt.;
2, Jenson Button – 210 pkt.;
3. Fernando Alonso – 202 pkt.;
4. Mark Webber – 194 pkt.;
5. Lewis Hamilton – 178 pkt.;
6. Felipe Massa – 90 pkt.;
7. Nico Rosberg – 63 pkt.;
8. Michael Schumacher – 60 pkt.

Konstruktorzy
1. Red Bull – 518 pkt.;
2. McLaren – 388 pkt.;
3. Ferrari – 292 pkt.;
4. Mercedes – 123 pkt.;
5. Renault – 72 pkt.;
6. Force India – 48 pkt.;
7. Sauber – 40 pkt.;
8. Toro Rosso – 29 pkt.