GRAND PRIX AUSTRII: POLE POSITION DLA LERCLERCA, KUBICA BEZ ZMIAN

gpaust-kwal-1

Charles Leclerc z zespołu Ferrrari wygrał kwalifikacje przed wyścigiem mistrzostw świata Formuły 1 o Grand Prix Austrii na torze Red Bull Ring.

Robert Kubica uzyskał ostatni, dwudziesty czas. Przed nim jazdy ukończył jego partner z Williamsa, George Russell, który okazał się szybszy o 0,3 sekundy.

sponsorenault


Zobacz także:

FORMUŁA 1


 

gpaust-kwal2

W decydującej sesji Leclerc pokonał Lewisa Hamiltona (Mercedes) i Maxa Verstappena (Red Bull). Brytyjczyk może jednak nie wytarować z pierwszej linii, bowiem stewardzi rozpatrują sytuację z jego udziałem (blokował w Q2 Kimiego Raikkonena).

Wydawało się, że szanse na zwycięstwo ma Valtteri Bottas (Mercedes), ale zajął on ostatecznie czwarte miejsce. W dziesiątce znaleźli się jeszcze: Kevin Magnussen (Haas), Lando Norris (McLaren), Kimi Räikkönen (Alfa Romeo), Antonio Giovinazzi (Alfa Romeo), Pierre Gasly (Red Bull) oraz Sebastian Vettel (Ferrari).

gpaust-kwal3

Niemiec nie wyjechał na toi w Q3 po awarii swojego bolidu w końcówce drugiej sesji.

Słabiej spisali się kierowcy Renault, którzy odpadli w Q2. W Q1 zakończyli starty obok zawodników Williamsa także obaj reprezentanci Racing Point i Daniił Kwiat z Toro Rosso.

Fani Roberta liczą, że jutro na starcie pokaże klasę i podobnie jak w ostatnich wyścigach bywało – wyprzedzi (choć na chwilę) kilku rywali…

gpaust-kwal-4

STEWARCI PRZESUWAJĄ

Lewis Hamilton został przesunięty o trzy pola za utrudnianie przejazdu Kimiemu Raikkonenowi. Powinien wytarować z piątego pola, ale karę otrzymał też Kevin Magnussen, który był właśnie piąty. Stąd Brytyjczyk ruszy z czwartej pozycji.

Robert Kubica stanie na polu 17-tym przed ukaranym za zablokowanie Daniiła Kwiata, George’m Russellem. Za tym ostatnim ruszać będą Alexander Albon i Carlos Sainz Jr – w ich bolidach wymieniano silniki.

WYNIKI KWALIFIKACJI FORMULA 1 MYWORLD GROSSER PREIS VON ÖSTERREICH 2019

1. Charles Leclerc (Ferrari) – 1.03,003 min.;
2. Lewis Hamilton (Mercedes) – 1.03,262 min.;
3. Max Verstappen (Red Bull Racing) – 1.03,439 min.;
4. Valtteri Bottas (Mercedes) – 1.03,537 min.;
5. Kevin Magnussen (Haas) – 1.04,072 min.;
6. Lando Norris (McLaren) – 1.04,099 min.;
7. Kimi Räikkönen (Alfa Romeo Racing) – 1.04,166 min.;
8. Antonio Giovinazzi (Alfa Romeo) – 1.04,179 min.;
9. Pierre Gasly (Red Bull Racing) – 1.04,199 min.;
10. Sebastian Vettel (Ferrari) – bez czasu;
——————————————————————————
11. Romain Grosjean (Haas) – 1.04,490 min.;
12. Nico Hulkenberg (Renault) – 1.04,516 min.;
13. Alexander Albon (Toro Rosso) – 1.04,665 min.;
14. Daniel Ricciardo (Renault) – 1.04,790 min.;
15. Carlos Sainz (McLaren Renault) – 1..13,601 min.;
——————————————————————————
16. Sergio Perez (Racing Point) – 1.04,789 min.;
17. Lance Stroll (Racing Point) – 1.04,832 min.;
18. Daniił Kwiat (Toro Rosso) – 1.05,324 min.;
19. George Russell (Williams) – 1.05,904 min.;
20. Robert Kubica (Williams) – 1.06,206 min.

CIEKAWOSTKI

• Wyścig o Grand Prix Austrii odbywa się po raz 32. Pierwszy raz zagościł w kalendarzu w 1964 roku, a tor wytyczono na terenie bazy lotniczej w miejscowości Zeltweg. Po sześciu latach przerwy Formuła 1 zagościła na zbudowanym nieopodal tego lotniska torze Österreichring. Tam ścigano się w latach 1970-1987, a w latach 1997-2003 – na skróconej wersji tego obiektu, o nazwie A1-Ring. Obecna pętla jest taka sama jak na przełomie XX i XXI wieku, ale nazywa się już Red Bull Ring – i gości w kalendarzu od 2014 roku.

• Okrążenie Red Bull Ringu pokonywane jest w czasie nieznacznie przekraczającym jedną minutę. Najkrótszy czas okrążenia w historii Formuły 1 ustanowiono w 1974 roku na francuskim torze Dijon-Prenois: Niki Lauda przejechał okrążenie w 58,7 sekundy.

• Aktualna wersja Red Bull Ringu liczy 4,318 km długości. Rekord okrążenia podczas wyścigu ustanowił w zeszłym roku Kimi Raikkonen, pokonując rundę toru w 1.06,957. W niedzielnym wyścigu kierowcy mają do pokonania 71 okrążeń.

• Krótki czas okrążenia oznacza, że różnice pomiędzy kierowcami są mniejsze niż na innych obiektach.

• Robert Kubica nigdy nie startował w Grand Prix Austrii, ale przed rokiem brał udział w pierwszej sesji treningowej. Jeździł tu także w seriach juniorskich, zdobywając tu m.in. pole position w sezonie 2001, startując w Formule Renault 2000.

• Najwięcej zwycięstw w Grand Prix Austrii odniósł Alain Prost (3), a zespołowo McLaren (6). W tym sezonie szansę na dorównanie McLarenowi ma Ferrari, autorzy pięciu triumfów w Austrii. Wśród aktualnych kierowców smak zwycięstwa na Red Bull Ringu znają Lewis Hamilton (2016), Valtteri Bottas (2017) i Max Verstappen (2018).

• Ferrari jako jedyny zespół zwyciężało na trzech różnych torach: w jedynym wyścigu na Zeltweg, a następnie na długiej pętli Österreichringu i na krótkim A-1 Ringu.

• Pięciu kierowców odniosło w Austrii swoje pierwsze zwycięstwa w F1: Lorenzo Bandini (1964), Vittorio Brambilla (1975), John Watson (1976), Alan Jones (1977) i Elio de Angelis (1982). Brambilla po minięciu linii mety uniósł ręce z radości, stracił panowanie nad samochodem i uderzył w barierę. Po triumfie Jonesa organizatorzy nie mieli przygotowanego hymnu Australii, więc zwycięzcy zagrano „Happy birthday” na trąbce – mimo że wyścig rozegrano w sierpniu, a Jones urodził się w listopadzie. Z kolei Watson po wygranej musiał zgolić brodę, jako wynik zakładu z szefem zespołu.

• Kimi Raikkonen w niedzielę zaliczy start numer 300 w Formule 1. Jednocześnie jest jedynym kierowcą w obecnej stawce, który ścigał się w Grand Prix Austrii na A-1 Ringu. Na liście wszech czasów więcej startów od Fina mają tylko Rubens Barrichello (322), Fernando Alonso (311), Michael Schumacher i Jenson Button (po 306).

• Mercedes ma szansę na wyrównanie rekordu McLarena z sezonu 1988: jeśli w niedzielę zwycięży Lewis Hamilton lub Valtteri Bottas, to „Srebrne Strzały” będą świętować 11. wygraną z rzędu.

Fot.: zespoły