Max Verstappen (Red Bull) wygrał wyścig mistrzostw świata Formuły 1 o Grand Prix Austrii na torze Red Bull Ring. To pierwszy sukces zespołu na “domowym” torze.
Na podium stanęli także dwaj reprezentanci teamu Ferrari: Kimi Raikkonen okazał się szybszy od Sebastianba Vettela. Klęskę poniósł Mercedes.
Zobacz także:
Raikkonen świetnie wystartował, awansując za Lewisa Hamiltona (Mercedes). Stojący na pole position Valtteri Bottas (Mercedes) spadł na czwarte miejsce, wyprzedzony jeszcze przez Maksa Verstappena (Red Bull). Niemiec wkrótce miał problemy z samochodem (skrzynia biegów) i musiał się wycofać.
Verstappen uderzył w bolid Raikkonena, ale sędziowie nie podjęli decyzji o karze.
Z rywalizacji odpadł Nico Hulkenberg (Renault) na skutek awarii silnika.
Mercedesa popełnił błąd taktyczny: Lewis Hamilton nie zmienił opon podczas wirtualnej neutralizacji – pozostał na supermiękkich. Gdy zjechał do boksu i wyjechał na tor – spadł na czwarte miejsce. Na 64 “kółku” jego bolid stanął po awarii.
Kimi Raikklonen po kolejnym błędzie stracił szanse na końcowy sukces. Maks Verstappen dowiózł prowadzenie do końca, Fin minął linię na drugim, a Vettel – na trzecim miejscu.
Tuż za podium dojechały bolidy Haasa: Romain Grosjean i Kevin Magnussen. W dziesiątce znaleźli się także: Esteban Ocon i Sergio Perez (obaj Force India), Fernando Alonso (Mclaren) oraz Charles Leclerc i startujący z ostatniego pola Marcus Ericsson (obaj Sauber).
Metę osiągnęli jeszcze: Pierre Gasly (Toro Rosso), Carlos Sainz (Renault) i dwa Williamsy – Lance Strolla i Siergieja Sirotkina.
Sebastian Vettel odzyskał prowadzenie w klasyfikacji mistrzostw świata F1, a Ferrari zostało liderem wśród Konstruktorów.
STRATEGIE DOBORU OPON PIRELLI
Duży wpływ na zacięty i nieprzewidywalny wyścig o Grand Prix Austrii miała sięgająca 40 stopni Celsjusza temperatura nawierzchni – znacznie wyższa niż w poprzednich dniach. W przypadku niektórych samochodów te warunki spowodowały powstawanie pęcherzy na oponach i zmusiły zespoły do zastosowania zróżnicowanych strategii wyścigowych.
Kierowcy, którzy finiszowali w pierwszej dziesiątce, zastosowali różne odmiany strategii jednego pit stopu, ale niektóre samochody na dalszych pozycjach zatrzymywały się dwukrotnie. Doszło też do niezwykle wielu awarii samochodów, które zmieniły oblicze walki o mistrzowskie tytuły.
Max Verstappen z Red Bulla startował z czwartego pola, jako jeden z kierowców z pierwszej dziesiątki, którzy ruszali na mieszance supermiękkiej. Najlepszy czas okrążenia uzyskał drugi na mecie Kimi Raikkonen, który dokonał tego na przedostatniej rundzie.
Mario Isola, szef działy wyścigów samochodowych Pirelli: To był szczególnie trudny wyścig na szybkim Red Bull Ringu, przy znacznie wyższej temperaturze nawierzchni niż podczas poprzednich dwóch dni jazd na tym torze. Poskutkowało to pojawianiem się pęcherzy na oponach niektórych samochodów – ale nie tych, które finiszowały w pierwszej trójce – i w ślad za tym różnymi odmianami strategii jednego bądź dwóch pit stopów. To zjawisko zostało spotęgowane w przypadku prawie wszystkich kierowców, którzy na drugi przejazd założyli miękkie opony. To ogumienie zużywa się wolniej niż inne mieszanki wybrane na ten weekend, a utrzymująca się grubsza warstwa gumy zachowuje wyższą temperaturę i jest bardziej podatna na powstawanie pęcherzy. Te okoliczności przyniosły nam emocjonujący i pełny napięcia wyścig, który wprowadził nieco zamieszania do walki o mistrzowskie tytuły przed rozgrywanymi w najbliższy weekend zawodami na Silverstone.
WYNIKI FORMULA 1 EYETIME GROSSER PREIS VON ÖSTERREICH 2018
1. Max Verstappen (Red Bull) – 1:21.56,024 godz.;
2. Kimi Räikkönen (Ferrari) – strata 1.504 sek.;
3. Sebastian Vettel (Ferrari) – 3.181 sek.;
4. Romain Grosjean (Haas) – 1 okr.;
5. Kevin Magnussen (Haas) – 1 okr.;
6. Esteban Ocon (Force India) – 1 okr.;
7. Sergio Perez (Force India) – 1 okr.;
8. Fernando Alonso (McLaren) – 1 okr.;
9. Charles Leclerc (Sauber) – 1 okr.;
10. Marcus Ericsson (Sauber) – 1 okr.;
11. Pierre Gasly (Toro Rosso) – 1 okr.;
12. Carlos Sainz (Renault) – 1 okr.;
13. Lance Stroll (Williams) – 2 okr.;
14. Siergiej Sirotkin (Williams) – 2 okr.;
15. Stoffel Vandoorne (McLaren);
16. Lewis Hamilton (Mercedes);
17. Brendon Hartley (Toro Rosso);
18. Daniel Ricciardo (Red Bull);
19. Valtteri Bottas (Mercedes);
20. Nico Hulkenberg (Renault).
KLASYFIKACJA MISTRZOSTW ŚWIATA F1 2018
Kierowcy
1. Sebastian Vettel – 146 pkt.;
2. Lewis Hamilton – 145 pkt.;
3. Kimi Räikkönen – 101 pkt.;
4. Daniel Ricciardo – 96 pkt.;
5. Max Verstappen – 93 pkt.;
6. Valtteri Bottas – 92 pkt.;
7. Kevin Magnussen – 37 pkt.;
8. Fernando Alonso – 36 pkt.;
9. Nico Hulkenberg – 34 pkt.;
10. Carlos Sainz – 28 pkt.;
11. Sergio Perez – 23 pkt.;
12. Esteban Ocon – 19 pkt.;
13. Pierre Gasly – 18 pkt.;
14. Charles Leclerc – 13 pkt.;
15. Romain Grosjean – 12 pkt.;
16. Stoffel Vandoorne – 8 pkt.;
17. Lance Stroll – 4 pkt.;
18. Marcus Ericsson – 3 pkt.;
19. Brendon Hartley – 1 pkt.;
20. Sergiej Sirotkin – 0 pkt.
Konstruktorzy
1. Ferrari – 247 pkt.;
2. Mercedes – 237 pkt.;
3. Red Bull – 189 pkt.;
4. Renault – 62 pkt.;
5. Haas – 49 pkt.;
6. McLaren – 44 pkt.;
7. Force India – 42 pkt.;
8. Toro Rosso – 19 pkt.;
9. Sauber – 16 pkt.;
10. Williams – 4 pkt.
Fot.: zespoły