Samochód bezpieczeństwa, którym jest Mercedes, miał decydujący wpływ na końcowe wyniki pierwszego w tym sezonie wyścigu Formuły 1 – o Grand Prix Australii na torze Albert Park w Melbourne.
Po kolizji Fernando Alonso z Estebanem Gutierrezem na tore musiał wyjechać SLS AMG. To był decydujący moment – wygrywający w tym momencie zespół Ferrari podjął gorsze decyzje taktyczne niż najgroźniejszy rywal.
Zobacz także:
Pierwszą eliminację Mistrzostw Świata wygrał podwójnie Mercedes: pierwszy był Nico Rosberg, a drugi – Lewis Hamilton. Dopiero na trzeciej pozycji zameldował się Sebastien Vettel z Ferrari.
Ale od początku. Startujący z pole position Hamilton oraz z drugiego miejsca Rosberg przegrali wyraźnie start z kapitalnie atakującym Vettelem. Co więcej – pojedynek M istrza i Wicemistrza Świata doprowadził do lekkiej kolizji w pierwszym zakręcie, co skrzętnie wykorzystał Kimi Raikkonen z Ferrari.
Trzeci był Rosberg, a dalej – Max Verstappen (Toro Rosso), Felipe Massa (Williams) i Hamilton. Ten ostatni szybko wyprzedził Brazylijczyka, ale Holendra nie dawał rady – aż do momentu, kiedy Max zjechał do boksu na wymianę opon.
Z czołówki pierwszy zmieniał ogumienie Rosberg, potem Vettel i Raikkonen. Hamilton ryzykował i zjechał dopiero na 16 okrążeniu, odrabiając sporo dystansu.
Na 17 “kółku” doszło do wspomnianego na wstępie wypadku. Winę ponosi Fernando Alonso (najechał na Estebana Gutierreza w Haasie), którego McLareen zresztą został poważnie rozbity (kierowcy na szczęście nic się nie stało). I wtedy zaczęły się taktyczne szachy. Mercedes zaryzykował – ściągnął oba bolidy na wymianę. Vettel zdecydował się zostać na torze i wykonać potem dodatkowy pit stop. Taktyka ta przyniosła mu stratę dwóch pozycji – w końcówce mimo, że bardzo mocno gonił rywali, nie zdążył ich wyprzedzić…
Tymczasem odpadł drugi zawodnik Ferrari – Kimi Raikonen wycofał się z powodu awarii silnika na 23 okrążeniu.
Na mecie Rosberg wyprzedził Hamiltona i Vettela. Za podium znaleźli się Daniel Ricciardo (Red Bull Racing), startujący z 17. pola – Felipe Nasr (Sauber) sensacyjny Romain Grosjean (Haas). “Dziesiątkę” uzupełnili: Nico Hulkenebrg, Valtteri Bottas, Carlos Sainz i Max Verstappen.
Kierowcy powracając ego do ścigania się w F1 zespołu Renault znaleźli się tuż za punktowanymi miejscami, wyprzedzając m.in. Sergio Perez (Force India) oraz Jensona Buttona (McLaren).
Teamy Formuły 1 poinformowały, że podjęta została przez nie decyzja o wycofaniu nowego systemu kwalifikacji przed wyścigami o Grand Prix. Model, zastosowany w GP Australii spotkał się z krytyką. Teraz “piłka” po stronie Komisji F1 – kolejny wyścig w Bahrajnie ju 3 kwietnia. Jak będa wyglądały kwalifikacje? Przekonamy się…
WYNIKI 2016 FORMULA 1 ROLEX AUSTRALIAN GRAND PRIX
1. Nico Rosberg (Mercedes) – 1:48.15.565 godz.;
2. Lewis Hamilton (Mercedes) – strata 8.060 sek.;
3. Sebastian Vettel (Ferrari) – 9.643 sek.;
4. Daniel Ricciardo (Red Bull Racing) – 24,330 sek.;
5. Felipe Massa (Williams) – 58,979 sek.;
6. Romain Grosjean (Haas) – 72,081 sek.;
7. Nico Hulkenberg (Force India) – 74,199 sek.;
8. Valtteri Bottas (Williams) – 75,153 sek.;
9. Carlos Sainz (Toro Rosso) – 75,680 sek.;
10. Max Verstappen (Toro Rosso) – 76,833 sek.;
11. Jolyon Palmer (Renault) – 83,399 sek.;
12. Kevin Magnussen (Renault) – 85,606 sek.;
13. Sergio Perez (Force India) – 91,699 sek.;
14. Jenson Button (McLaren) – 1 okr.;
15. Felipe Nasr (Sauber) – 1 okr.;
16. Pascal Wehrlein (Manor) – 1 okr.;
17. Marcus Ericsson (Sauber);
18. Kimi Räikkönen (Ferrari);
19. Rio Haryanto (Manor);
20. Esteban Gutierrez (Haas);
21. Fernando Alonso (McLaren);
22. Daniil Kvyat (Red Bull Racing).
KLASYFIKACJA MISTRZOSTW ŚWIATA
Kierowcy
1. Nico Rosberg – 25 pkt.;
2. Lewis Hamilton – 18 pkt.;
3. Sebastian Vettel – 15 pkt.;
4. Daniel Ricciardo – 12 pkt.;
5. Felipe Massa – 10 pkt.;
6. Romain Grosjean – 8 pkt.;
7. Nico Hulkenberg – 6 pkt.;
8. Valtteri Bottas – 4 pkt.;
9. Carlos Sainz – 2 pkt.;
10. Max Verstappen – 1 pkt.
Konstruktorzy
1. Mercedes – 43 pkt.;
2. Ferrari – 15 pkt.;
3. Williams – 14 pkt.;
4. Red Bull Racing – 12 pkt.;
5. Haas – 8 pkt.;
6. Force India – 6 pkt.;
7. Toro Rosso – 3 pkt.;
8. Renault – 0 pkt.;
9. McLaren – 0 pkt.;
10. Sauber – 0 pkt.;
11. Manor – 0 pkt.