Lewis Hamilton w bolidzie Mercedesa okazał się najszybszy podczas kwalifikacji przed kończącym sezon 2018 wyścigiem mistrzostw świata Formuły 1 o Grand Prix Abu Zabi.
To 83. pole position w karierze Brytyjczyka. Obok niego jutro ustawi się partner z zespołu, Valtteri Bottas.
Zobacz także:
Decydująca o rozstawieniu na starcie do wyścigu sesja nie przyniosła niespodzianek. Dwa Mercedesy okazały się szybsze od dwóch Ferrari, które staną w drugiej linii. Tym razem szybszy okazał się Sebastian Vettel. Kimi Raikkonen z koeli wyprzedził dwa Red Bulle – Daniela Ricciardo i Maxa Verstappena. Dziesiątkę uzupełnili: Romain Grosjean (Haas), Charles Leclerc (Sauber), Esteban Ocon (Force India) oraz Nico Hulkenberg (Renault).
Oba Williamsy były najwolniejsze na torze, odpadając już w Q1. Siergiej Sirotkin zajął 19-te, a Lance Stroll – 20-te miejsce. Do Q2 nie przeszli także obaj kierowcy Toro Rosso i Stoffel Vandoorne (McLaren).
Jutrzejsze zawody zakończą wyścigowy sezon 2018.
Kwalifikacje były bardzo zacięte od początku do końca, z sesją Q2 zdominowaną przez taktykę doboru opon. Ośmiu kierowców wyjechało na oponach ultramiękkich, wolniejszych o około sekundę od hipermiękkich. Najbardziej prawdopodobną strategią na wyścig jest jeden pit stop, ale w przypadku kierowców startujących na hipermiękkich oponach będzie to zależało od tempa degradacji tej mieszanki. Wyprzedzanie na torze Yas Marina jest trudnym zadaniem, więc decydującą rolę może odegrać strategia wyścigowa.
– Szczególne znaczenie miała sesja Q2, w której wielu kierowców rozpoczęło przejazdy na ultramiękkiej mieszance, ale nie wszystkim udało się uzyskać najlepsze czasy na tych oponach. Dlatego na starcie niedzielnego wyścigu mamy interesującą sytuację, z Hamiltonem w Mercedesie na czele pierwszej piątki na ogumieniu ultramiękkim oraz resztą pierwszej dziesiątki na mieszance hipermiękkiej. Porównanie różnych strategii będzie bardzo interesujące. Najszybszy powinien być jeden pit stop, ale będzie to zależało od tempa degradacji hipermiękkich opon przy dużym obciążeniu paliwem w pierwszej fazie wyścigu. Sebastian Vettel z Ferrari jako jedyny skorzystał z dwóch kompletów ogumienia ultramiękkiego w Q2, co może zwiastować strategię z wykorzystaniem świeżego zestawu opon hipermiękkich na drugi przejazd w wyścigu. Kierowcy będą musieli uważać na spadającą temperaturę nawierzchni, która będzie miała wpływ na zarządzanie ogumieniem. Generalnie będą mogli mocniej naciskać w końcowej fazie wyścigu – powiedział Mario Isola, szef działu wyścigów samochodowych Pirelli.
WYNIKI FORMULA 1 2018 ETIHAD AIRWAYS ABU DHABI GRAND PRIX – KWALIFIKACJE
1. Lewis Hamilton (Mercedes) – 1.34,794 min.;
2. Valtteri Bottas (Mercedes) – 1.34,956 min.;
3. Sebastian Vettel (Ferrari) – 1.35,125 min.;
4. Kimi Räikkönen (Ferrari) – 1.35,365 min.;
5. Daniel Ricciardo (Red Bull) – 1.35,401 min.;
6. Max Verstappen (Red Bull) – 1:35,589 min.;
7. Romain Grosjean (Haas) – 1.36,192 min.;
8. Charles Leclerc (Sauber) – 1.36,237 min.;
9. Esteban Ocon (Force India) – 1.36,540 min.;
10. Nico Hulkenberg (Renault) – 1.36,542 min.;
——————————————————————————————
11. Carlos Sainz (Renault) – 1.36,982 min.;
12. Marcus Ericsson (Sauber) – 1.37,132 min.;
13. Kevin Magnussen (Haas) – 1.37,309 min.;
14. Sergio Perez (Force India) – 1.37,541 min.;
15. Fernando Alonso (McLaren) – 1.37,743 min.;
——————————————————————————————
16. Brendon Hartley (Toro Rosso) – 1.37,994 min.;
17. Pierre Gasly (Toro Rosso) – 1.38,166 min.;
18. Stoffel Vandoorne (McLaren) – 1.3,577 min.;
19. Siergiej Sirotkin (Williams) – 1.38,635 min.;
20. Lance Stroll (Williams) – 1.38,682 min.