GOODYEAR: OPONY ZIMOWE PREZENTEM NA GWIAZDKĘ

W wielu europejskich krajach rodziny wydają na prezenty gwiazdkowe około 600 euro. Prezenty często bywają nietrafione i pozostają nieużywane.

Dlatego Goodyear sugeruje, by rodzice pomyśleli o użytecznymi prezencie świątecznym dla swoich dorosłych dzieci: zestawie opon zimowych, który poprawi ich bezpieczeństwo na drodze.

Przeprowadzone niedawno przez Goodyeara badanie pokazuje, że 61 proc. świeżo upieczonych europejskich kierowców nie przeszło szkolenia z jazdy zimą, a połowa nie wie, jakie opony są potrzebne podczas zimnej i mokrej pogody. Badanie wykazało też, iż jedna trzecia (34 proc.) młodych kierowców w Europie nie wie jak prowadzić auto zimą i ma znikomą wiedzę na temat znaczenia właściwie dobranych do warunków pogodowych opon.

Etykiety to nie wszystko

Badanie przeprowadzone na zlecenie Goodyeara przeprowadzono wśród 6400 kierowców poniżej 25. roku życia na 16 rynkach (15 krajów Europy, w tym Polska i RPA). Celem ankiety było poznanie zachowań, postaw i przekonań młodych kierowców na drogach.

– Młodzi kierowcy mają niewiele pieniędzy, dlatego gdy mają je wydać, kupują gadżety czy fajne akcesoria do auta. Wolą ulepszyć samochodowe audio, nawigację czy wygląd zewnętrzny, niż inwestować w wysokiej jakości materiały eksploatacyjne zwiększające bezpieczeństwo. Młodzi kierowcy często poszukują używanych opon w Internecie lub nawet na złomowisku. Rodzice powinni zniechęcać ich do takich zachowań i zadbać o ich bezpieczeństwo na drodze poprzez akcesoria, które pomogą jeździć bezpiecznie zimą, to jest często po zmroku, w niskiej temperaturze, podczas opadów śniegu. Zestaw opon zimowych to niezbędne wyposażenie dla wszystkich kierowców, a szczególnie dla młodych, którzy nie mięli jeszcze okazji jazdy w takich warunkach – powiedział Jean-Pierre Jeusette, dyrektor generalny Centrum Innowacji Goodyeara w Luksemburgu.

J-P. Jeusette radzi również rodzicom, by kupując nowe opony zimowe nie polegali tylko na nowych unijnych etykietach na opony.

– Wprowadzony w ubiegłym miesiącu unijny system etykietowania ogumienia klasyfikuje opony według trzech kryteriów: efektywności paliwowej, hamowania na mokrej nawierzchni i poziomu hałasu zewnętrznego. Jednakże nowe oznaczenie nie uwzględnia specyfiki opon zimowych, co oznacza, że klasyfikacja nie odzwierciedla szczególnych, zimowych właściwości opon przeznaczonych do jazdy w bardzo niskich temperaturach, na śniegu, lodzie i błocie pośniegowym. Dlatego zalecamy zasięgnięcie porady u sprzedawcy opon, zapoznanie się z wynikami testów opon zimowych w magazynach motoryzacyjnych i zaufanie sprawdzonym, dobrze znanym producentom opon – dodał J-P. Jeusette.

Obawa przed jazdą po śniegu

Badanie przeprowadzone przez Goodyeara wykazało, że 33 proc. młodych kierowców obawia się jazdy na śniegu, przy czym odczucie to towarzyszy znacznie częściej młodym kobietom, niż mężczyznom (40 wobec 25 proc.). Mieszkańcy krajów, w których zimy są ostre i śnieżne – jak np. Szwecja czy Szwajcaria – byli najlepszej przeszkoleni i w związku z tym mieli najmniej obaw. Jednak ponad 60 proc. młodych kierowców w takich krajach, jak Belgia, Francja, Włochy czy Wielka Brytania – gdzie również można spodziewać się opadów śniegu zimą – nie przeszło żadnego szkolenia z zimowej jazdy.

Śniegu na drogach najbardziej boją się młodzi kierowcy z Hiszpanii – ponad 50% nie czułoby się pewnie w takich warunkach. Zaraz za nimi znaleźli się respondenci z Francji i Belgii, w których jazdy na śniegu obawia się odpowiednio 47 i 39 proc. kierowców. Zaśnieżonych dróg najrzadziej obawiali się kierowcy ze Szwecji, Austrii i Niemiec – odpowiednio 6, 9 i 9 proc.

Młodzi potrzebują porad na temat jazdy zimą

Wyniki badania świadczą o tym, że młodzi kierowcy niewiele wiedzą o podstawowych zasadach jazdy zimą. Niemal połowa (49 proc.) młodych kierowców nie wie, że w niskiej temperaturze lepiej sprawdzają się specjalne opony zimowe, które poprawiają przyczepność na mokrych i śnieżnych nawierzchniach. Dwóch na pięciu młodych kierowców raczej nie będzie zasięgać informacji na ten temat i nie wymieni opon. Poziom świadomości jest nieco niższy wśród młodych kobiet niż mężczyzn, co być może wynika z mniejszego zainteresowania techniką samochodową (o oponach zimowych nie wiedziało 26 proc. ankietowanych kobiet i 14 proc. mężczyzn).

Na szczęście młodzi kierowcy, którzy przejeżdżają rocznie więcej niż 10 tys. kilometrów, są znacznie lepiej poinformowali o potrzebie przystosowania samochodu do warunków zimowych niż kierowcy, którzy jeżdżą mniej (brak wiedzy na ten temat wykazało 17 proc. kierowców długodystansowych w porównaniu do 23 proc. kierowców krótkodystansowych).

Europejskie Stowarzyszenie Szkół Jazdy (EFA)

EFA reprezentuje interesy 25 stowarzyszeń szkół jazdy z 24 krajów Europy w kontaktach z europejskimi władzami, instytucjami i organizacjami związanymi ze szkoleniem kierowców i instruktorów jazdy, edukacją początkujących kierowców, ekologiczną jazdą i bezpieczeństwem drogowym. Organizacja promuje inicjatywy, które prowadzą do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.