GOODYEAR: OD 85 LAT W POLSCE – TAKŻE SPORTOWE SUKCESY

Opony G_12

W 2014 r. mija 85 lat, od kiedy Goodyear zawitał do Polski. Dokładnie 15 kwietnia 1929 r. amerykańska firma otworzyła swoje przedstawicielstwo w Warszawie, przy ul. Nowogrodzkiej 42.

W swojej długiej historii Goodyear zanotował również wiele sukcesów sportowych, a te mniej odległe w czasie dotyczą także polskich zespołów.


Zobacz także:
HISTORIA
OPONY
SPORT


Historia sportowych sukcesów firmy Goodyeara rozpoczęła się w 1901 roku, kiedy Henry Ford zwyciężył w amatorskim wyścigu organizowanym przez Detroit Driving Club na owalnym torze Grosse Pointe. Jego pojazd własnej konstrukcji jechał na oponach dostarczonych koleją z fabryki Goodyear w Akron. Po 10 okrążeniach o długości 1 mili każde, założyciel koncernu z Detroit pokonał utytułowanego kierowcę Alexandra Wintona.

Tor wyścigowy czy trasa rajdu szybko okazały się najlepszym poligonem do testowania technologicznych innowacji. Szczególnie w tak ekstremalnych warunkach, jak w przypadku rajdu Londyn-Szkocja z 1906 roku. Jak na tamte czasy pięciodniowy rajd po gruntowych drogach oraz szutrach był naprawdę trudny i europejscy kierowcy szybko docenili zalety opon Goodyear.

W 1913 roku koncern z Akron debiutuje w wyścigu na dystansie 500 mil w Indianapolis. W legendarnym „Indy” firma odniesie łącznie kilkadziesiąt zwycięstw.

Sukcesy sportowe mają wpływ na wzrost sprzedaży i marka Goodyear budzi pozytywne skojarzenia u tysięcy kierowców. W latach 20. XX wieku samochód jest dobrem w USA powszechnie dostępnym: główni producenci Chevrolet i Ford walczą o przychylność klientów, zaś wielkoseryjna produkcja pozwala na obniżenie cen aut. W Detroit rozpoczyna się złota era motoryzacji. Sportowe zmagania promują nowe modele, działając na wyobraźnię nabywców.

NASCAR

W 1936 roku amerykański kierowca Bill France wziął udział w wyścigu w Daytona Beach. Zajął w nim zaledwie piąte miejsce, lecz to właśnie podczas tej rywalizacji narodził się pomysł zorganizowania wyścigu pomiędzy seryjnie produkowanymi autami. Z inicjatywy b. France’a 12 lat później powstanie NASCAR, czyli Stowarzyszenie Wyścigów Samochodów Seryjnych, które do dziś organizuje imprezy przyciągające miliony pasjonatów. Lista sukcesów Goodyeara w wyścigach NASCAR jest imponująca. Wyniki nie dziwią, bo od 1968 roku większość zawodników uczestniczących w rozgrywkach NASCAR używała opon Goodyear. Sportowa aktywność Goodyeara w NASCAR trwa do chwili obecnej.

Opony G_13

Złote czasy F1

Wielki przełom w historii sportowych zmagań Goodyeara nastąpił w 1964 roku, kiedy przedsiębiorstwo dołączyło do elitarnego grona dostawców opon dla Formuły 1. Pierwszy sezon to była dla firmy swoista „rozgrzewka”, a już rok później Goodyear miał już na koncie pierwsze zwycięstwo. Paul Richard „Richie” Ginther 24 października 1965 roku wygrał Grand Prix Meksyku. Jego 12-cylindrowa Honda RA271 o pojemności 1,5 litra i mocy 230 KM okazała się najszybszym pojazdem podczas zawodów na Autódromo Hermanos Rodríguez położonym blisko miasta Meksyk. Kilka lat później Goodyear wprowadził linię opon o nazwie Grand Prix, nawiązującej do pierwszego wielkiego sukcesu w Formule 1.

Od czasu pierwszego zwycięstwa Goodyear wciąż udoskonalał technologicznie swoje opony wyścigowe. W 1971 roku, podczas wyścigu o GP Hiszpanii, firma zaprezentowała opony wyścigowe typu slick. Gładki, pozbawiony rowków i lamelek bieżnik oraz specjalna „klejąca” mieszanka zapewniały doskonałą przyczepność na suchej nawierzchni. Wyścig wygrał Jackie Stewart z wspieranego przez Goodyeara zespołu Tyrrell-Ford. Opony typu slick stały się standardem w Formule 1 oraz wyścigach samochodowych i są stosowane do dziś. Stewart rozpoczął na nich złotą serię triumfów Goodyeara. Zwyciężył w GP Monaco 23 maja 1971 roku. Do końca sezonu udało się mu wygrać wyścigi o Grand Prix Francji, Kanady, RFN i Wielkiej Brytanii.

Opony owiane wyścigową legendą już wkrótce mógł zamówić każdy kierowca, ponieważ w połowie lat 70. na rynek wprowadzono ogumienie Grand Prix 70 oraz Grand Prix S do aut kompaktowych, klasy średniej i pojazdów segmentu premium.

Kolejnym przełomem Goodyeara było zaoferowanie w 1984 roku radialnych opon typu slick. Lata 80. przyniosły wiele sukcesów, wśród których warto przypomnieć wywalczone w pięknym stylu zwycięstwo Ayrtona Senny (Lotus 97T) w wyścigu o GP Włoch na torze Monza. Zalety opon z Akron docenili czołowi zawodnicy F1: Alan Jones, Ricardo Patrese, Nelson Piquet, Keijo „Keke” Rosberg i Patrick Tambay.

Lata 90. były czasem zmian pokoleniowych. Do elitarnego grona mistrzów dołączył Michael „Schumi” Schumacher, zwycięzca GP Niemiec w 1995 roku na Hockenheim Ring. Wówczas startował on w barwach Benetton- Renault. W latach 90. Goodyear testował nowe typy mieszanek gumowych, stosowane do dziś w „cywilnych” oponach. Pomiędzy 1992 a 1996 rokiem Goodyear był wyłącznym dostawcą ogumienia dla wszystkich stajni Formuły 1.

Pod koniec 1997 roku Goodyear ogłosił, że firma wycofuje się z udziału w wyścigach Formuły 1. Ostatnim triumfem było zwycięstwo Michaela Schumachera (Ferrari) w Grand Prix Włoch na torze Monza 13 września 1998 roku. Osiągnięcia Goodyeara w F1 są imponujące: 368 zwycięstw w 494 wyścigach (74,4% wszystkich startów). Zespoły używające opon Goodyear zdobyły 24 mistrzostwa świata w kategorii kierowców oraz 26 tytułów w kategorii producentów. Hołdem dla mistrzów była zaprezentowana pod koniec lat 90. Goodyear F1, uznawana za czołową oponę segmentu UHP.

Opony G_14

Teraz także Polska!

Sportowe doświadczenia Goodyeara nie skończyły się jednak na latach 90. Firma od ponad 10 lat dostarcza opony do wyścigów pojazdów ciężarowych. Wszyscy zawodnicy startujący w Europejskich Mistrzostwach Wyścigów Pojazdów Ciężarowych FIA (European Truck Race Championship FIA) jeżdżą na oponach Goodyear Truck Racing. Natomiast na początku bieżącego roku siedem ciężarówek wystartowało na oponach Goodyear w rajdzie Dakar.

Goodyear jest aktywny również w Polsce. W 2011 roku marka wspierała RMF Caroline Team. Czołowym kierowcą tego zespołu był wtedy Adam Małysz, jeden z najlepszych skoczków narciarskich w historii tego sportu na świecie. Małysz wraz z zespołem startował w rajdach off-road samochodem Porsche Cayenne, wyposażonym w specjalnie przygotowane opony rajdowe typu off-road w rozmiarze 265/65/18.

Z RMF Caroline Team wywodzi się RMF 4RACING Team, również wspierany przez Goodyeara. W ramach współpracy firma dostarcza na cały sezon 2014 opony Goodyear Wrangler DuraTrac do samochodów rajdowych. Zespół RMF 4RACING Team powstał w 2012 r. Tworzą go doświadczeni i wielokrotnie nagradzani zawodnicy: Rafał Płuciennik, Aleksander „Fazi” Szandrowski, Andrzej Derengowski, Piotr Zelt, Małgorzata Kosińska, Aleksandra Kujawa, Krzysztof Biegun i Maciej Albinowski.