Opady śniegu to rzadko spotykany widok podczas tegorocznej zimy. Wiadomo, że każdy płatek śniegu to niewielki cud, złożony z miliardów lodowych kryształków.
Jednak wszystkie płatki śniegu mają jedną wspólną cechę: sześć narożników — a dokładniej 6 osi symetrii. Dlaczego?
Zobacz także:
Cząsteczki wody zawsze układają się pod kątem 60 lub 120 stopni względem siebie. Goodyear postawił sobie za cel szczegółowe zbadanie tego cudu. W laboratorium śnieżnym inżynierowie marki sprawdzają interakcje między śniegiem a oponami w celu dalszej poprawy mobilności podczas zimy.
Śnieg pojawia się w wielu różnych formach. Podobno Szkoci znają nawet 421 określeń śniegu. W rzeczywistości śnieg nieustannie zmienia swój stan, ponieważ poszczególne kryształki zrastają się w punktach styku. Ten fizyczny proces nazywany jest spiekaniem.
Suchy puch waży około 30 kg/m³, ubity śnieg na ziemi osiąga masę 500 kg/m³, a twardy nawet 800 kg/m³. Ekscytująca nauka o śniegu jest ściśle związana z zaawansowaną dziedziną rozwoju opon zimowych. Śnieg bywa bardzo zmienny, dlatego tak zmienna jest jazda na ośnieżonych drogach.
Lekcja fizyki na ośnieżonej drodze
Kiedy samochód jedzie po zaśnieżonej drodze, proces spiekania powoduje przyleganie śniegu do opony. W zależności od warunków śnieg przykleja się do bieżnika w mniejszym lub większym stopniu. Jest to zjawisko, które można łatwo zaobserwować. Jeśli samochód jedzie na świeżym puchu, opona jest całkowicie pokryta śniegiem. Zwarty śnieg pozostaje w rowkach bieżnika, który wydaje się czarno- biały.
W sytuacji, gdy śnieg jest już twardy i ubity, nie przylega do bieżnika, opona pozostaje czarna. Na interakcję śniegu i opony wpływają również inne czynniki, takie jak temperatura powietrza oraz prędkość. W praktyce opona zimowa najlepiej sprawdza się na śniegu, gdy odsłonięte są wszystkie krawędzie chwytne bieżnika.
Jeśli śnieg nie przywiera do opony, duża liczba rowków bieżnika sprawdza się idealnie. Opona zimowa klasy premium w rozmiarze 205/55 R16, taka jak Goodyear UltraGrip 9+, ma ponad 2 500 specjalnie zaprojektowanych lameli zapewniających optymalną przyczepność. Zrozumienie fizyki śniegu i jego interakcji z oponą ma więc zasadnicze znaczenie dla rozwoju opon zimowych.
Zaawansowane badania
Goodyear inwestuje w ciągły rozwój opon zimowych. Zespół inżynierów i projektantów firmy bada właściwości śniegu oraz jego oddziaływanie na oponę w najdrobniejszych szczegółach. W tym celu uruchomiono niedawno zaawansowane laboratorium badań nad śniegiem, które mieści się w Centrum Innowacji Goodyear w Luksemburgu.
– Temperatura powietrza w różnych sektorach waha się od 0° do minus 40°C” – wyjaśnia Frank Schmitz, kierownik zespołu ds. technologii pomiarów fizycznych.
Działania badawcze są kompleksowe, począwszy od produkcji kryształów śniegu w różnych formach. Inżynierowie analizują próbki śniegu za pomocą tomografii mikrokomputerowej i przy pomocy nowoczesnego oprogramowania tworzą informacyjne modele 3D próbek śniegu.
– Wyniki badań pomagają nam lepiej zrozumieć morfologię śniegu i jego wpływ na osiągi opon zimowych – mówi Schmitz.
Ponadto fizycy łączą różne rodzaje śniegu w celu symulacji ośnieżonych dróg. Korzystając z urządzeń pomiarowych, takich jak trybometr, badacze materiałów intensywnie testują tarcie opony na śniegu, aby zoptymalizować mieszanki gumowe, profile i ułożenie lameli. Wyniki uzyskane w laboratorium dopełniają pomiary uzyskane w trakcie jazd próbnych prowadzonych na zimowych torach testowych w Szwajcarii, Skandynawii i Nowej Zelandii. Wiedza laboratoryjna i praktyczna wpływa bezpośrednio na rozwój opon Goodyear UltraGrip.
Model ten wraz z UltraGrip 9+ oferuje zoptymalizowaną mieszankę gumową. Specjalne żywice i oleje roślinne sprawiają, że ogumienie pozostanie elastyczna nawet przy niskich temperaturach. W połączeniu ze specjalnym wzorem bieżnika i lamelami 3D, opony zimowe zapewniają optymalną przyczepność i komfort, w tym na ośnieżonej, oblodzonej, mokrej i suchej nawierzchni.