GOODYEAR: MOBILNOŚĆ W ZIMIE ZALEŻY OD DOBORU OPON

Goodyear-zim1

Niedostosowanie ogumienia w pojeździe użytkowym do warunków zimowych może oznaczać opóźnienia, grzywny, a nawet poważniejsze konsekwencje.

Zmienne warunki pogodowe i coraz bardziej rygorystyczne przepisy dotyczące opon zimowych sprawiają, że prawidłowy wybór opon jest tym bardziej istotny dla utrzymania ruchu pojazdów, niezależnie od warunków drogowych.


Zobacz relacje:

MOTORYZACJA I PRAWO

OPONY


 

– Sprawność ma kluczowe znaczenie dla flot, tym bardziej że przemierzając Europę kierowcy muszą radzić sobie z różnymi warunkami pogodowymi. Opony mają ważne zadanie zwłaszcza zimą, gdy samochody ciężarowe i autokary poruszają się również po zaśnieżonych drogach. Dlatego też wszystkie opony Goodyear na oś sterującą i napędową do autokarów oraz długodystansowych i regionalnych przewozów, a także niektóre wybrane opony do naczep spełniają surowe kryteria dotyczące osiągów na śniegu i posiadają oznaczenie 3PMSF. Potwierdza ono, że tego typu ogumienie może być używane przez cały rok i jest gotowe na atak zimy – powiedział Maciej Szymański, dyrektor ds. marketingu opon użytkowych Goodyear dla klientów biznesowych w Europie.

Coraz więcej władz lokalnych wymaga używania opon z oznaczeniem 3PMSF w pojazdach użytkowych, aby jeszcze bardziej zwiększyć bezpieczeństwo drogowe i ogólną mobilność w zimie.

W 2012 r. unijne rozporządzenie wprowadziło tzw. alpejski symbol na ścianę boczną opony, zwany 3PMSF (trzy szczyty górskie i płatek śniegu), który gwarantuje, że opona przeszła surowe testy związane z osiągami na ośnieżonych drogach. Ogumienie z takim symbolem zapewnia sprawdzoną i większą trakcję w porównaniu ze standardową oponą wzorcową.

W związku z tym, że oś napędowa ma kluczowe znaczenie dla trakcji pojazdu użytkowego, bardzo ważne jest tutaj stosowanie opon z oznaczenie 3PMSF. Zalecenie to dotyczy pojazdów użytkowych o masie powyżej 44 ton z napędem na jedną oś. Obecnie coraz więcej władz lokalnych uznaje opony 3PMSF za obowiązkowe dla ciężarówek, ponieważ te zapewniają znacznie lepsze osiągi w warunkach zimowych na śniegu.

Goodyear-zim2

Wcześniej jedynym wskaźnikiem, że opona została zaprojektowana do pracy w trudniejszych warunkach, były symbole M+S lub M&S oznaczające „błoto i śnieg”. W tym przypadku wzór bieżnika został zaprojektowany dla takich warunków, ale nie miał żadnych wymagań związanych z faktycznymi osiągami.

– Goodyear był jednym z pierwszych producentów, którzy wyprodukowali opony zgodne z normą 3PMSF i obecnie oferuje modele do wszystkich rodzajów zastosowań, które spełniają bardziej rygorystyczne przepisy. Dotyczy to również opon zaprojektowanych specjalnie dla pojazdów wykonujących przewozy drogowe, do zastosowań mieszanych oraz dla autokarów. Wszystkie opony Goodyear spełniają europejskie wymagania dotyczące identyfikacji opon zimowych – dodaje Szymański.

Transport drogowy

Najnowszymi flagowymi oponami Goodyeara są produkty z serii Kmax Gen-2 i Fuelmax Gen-2, które zostały wprowadzone na rynek w maju 2019 roku. Asortyment pierwszych obejmuje opony Kmax S Gen-2 na oś sterującą i Kmax D Gen-2 na oś napędową, a drugich – opony Fuelmax S Gen-2 na oś sterującą oraz Fuelmax D Gen-2 na oś napędową. Opony KKmax Gen-2 zostały zoptymalizowane pod kątem długich przebiegów, a Fuelmax Gen-2 pod kątem oszczędności paliwa. Każde ogumienie z tej serii posiada symbol 3PMSF.

W segmencie lekkich samochodów ciężarowych Goodyear oferuje opony Kmax na oś sterującą i napędową w rozmiarach 17.5 i 19.5 cala. Spełniają one normy przepisów 3PMSF i charakteryzują się niższym poziomem hałasu.

Opony Ultra Grip Max zostały opracowane z myślą o samochodach ciężarowych pracujących w trudnych warunkach zimowych, takich jak te spotykane w Rosji, krajach nordyckich i regionach górskich. Cała gama opon jest zgodna z wymaganiami przepisów 3PMSF. Asortyment bazuje na dwóch technologiach: IntelliMax Block zapewniającej optymalną przyczepność na śniegu i lodzie oraz IntelliMax Edge pozwalającej na optymalną łączność między oponą a drogą, szczególnie na śliskich nawierzchniach.

Ciężarówki mają do dyspozycji linię Omnitrac przeznaczoną dla pojazdów, które przeważnie poruszają się po autostradach. Asortyment obejmuje 10 rozmiarów, wszystkie oznaczone 3PMSF.

Goodyear-zim3

Serie produktów Goodyear Marathon Coach i UrbanMax są dedykowane dla autokarów i obie noszą symbole 3PMSF.

Wymagania dotyczące opon zimowych

Spośród 47 głównych krajów europejskich, w 22 obowiązują szczególne wymagania względem opon w pojazdach użytkowych w okresie zimowym lub w warunkach zimowych. Następujące państwa są w trakcie reformy swoich przepisów, a przedstawione zmiany dotyczą ciężkich pojazdów użytkowych i powinny zostać potwierdzone:

– Niemcy – opony 3PMSF są obligatoryjne na osi napędowej, ale od 1 lipca 2020 r. tego typu ogumienie będzie wymagane również na osiach sterujących. Opony M+S, wyprodukowane nie później niż DOT 5217, będą akceptowalne do 30 września 2024 r.
– Szwecja – (nowe przepisy od 1 czerwca 2019 r.) – samochody osobowe, lekkie i ciężkie ciężarówki oraz autobusy muszą być wyposażone w opony zimowe na wszystkich pozycjach kół lub posiadać równoważne wyposażenie (np. łańcuchy śniegowe) w okresie od 1 grudnia do 31 marca. Opony POR do samochodów ciężarowych i opony z kolcami są ogólnie uznawane za opony zimowe. Okresy przejściowe dla opon M+S: do 30 listopada 2028 r. dla naczep o małym obciążeniu (DMC ≤ 3500 kg), do 30 listopada 2024 r. dla przedniej osi pojazdów HDV (DMC > 3500 kg), do 30 listopada 2024 r. dla osi napędowej pojazdów HDV (DMC > 3500 kg), jeżeli opony są specjalnie zaprojektowane do użytku zimowego.
– Norwegia (przepisy obowiązują od 15 listopada do 31 marca) – obowiązkowe stosowanie opon z symbolem 3PMSF na osi napędowej i prowadzącej. Przepis ma zastosowanie do pojazdów silnikowych o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3500 kg, z wyjątkiem pojazdów kempingowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 7500 kg. Na wszystkich innych osiach i przyczepach można stosować albo ogumienie z oznaczeniem M+S, albo 3PMSF. Okres przejściowy dla opon M+S na osiach prowadzących i napędowych: do 15 listopada 2020 r. Minimalna głębokość bieżnika: 5 mm (DMC> 3500 Kg).
– Estonia (przepisy w przygotowaniu) – od 1 grudnia 2022 r. opony śniegowe bez kolców muszą nosić oznakowanie 3PMSF. Opony z oznaczeniem POR (Professional Off Road) są zwolnione z tego obowiązku. Opony z kolcami mogą być używane w pojazdach od 15 października do 31 marca.

W związku z tym, że przepisy dotyczące opon zimowych różnią się w poszczególnych krajach Europy i podlegają reorganizacji, istotne jest, aby użytkownicy aut byli dobrze poinformowani o nadchodzących zmianach i dokonali właściwego wyboru opon…