W tym roku mija 85 lat, od kiedy Goodyear zawitał do Polski. Dokładnie 15 kwietnia 1929 roku amerykańska firma otworzyła swoje przedstawicielstwo w Warszawie, przy ul. Nowogrodzkiej 42.
Datę tę można uznać za przełomową, bo dziś Polska to nie tylko ważny europejski rynek, ale też kraj, w którym mieści się jedna z największych fabryk Goodyeara.
Zobacz także:
OPONY
HISTORIA – OLDTIMERS
– Aż 85 lat obecności Goodyeara na polskim rynku to dla nas ważny jubileusz i okazja, aby przypomnieć przełomowe chwile w historii całej firmy Te chwile to zarówno innowacje technologiczne i produktowe, nowe zakłady produkcyjne, laboratoria badawcze oraz centra rozwoju, wchodzenie na kolejne rynki, jak i sukcesy sportowe. Bardzo ważną częścią historii jest także zaangażowanie – od blisko 20 lat jako inwestora strategicznego – koncernu Goodyear w fabrykę w Dębicy – powiedział Jacek Pryczek, Prezes Zarządu Firmy Oponiarskiej Dębica S.A. oraz Goodyear Dunlop Tires Polska Sp. z o.o.
Kalendarium wydarzeń
– 1898 – Amerykański przemysłowiec Frank Seiberling zakłada firmę w Akron w stanie Ohio. Na cześć wynalazcy Charlesa Goodyear’a (1800-1860) nazywa ją Goodyear Tire and Rubber Company.
– 1899 – Rozpoczęcie produkcji. Początkowo są to gumowe podkładki pod końskie podkowy oraz inne drobne przedmioty z gumy.
– 1901 – W reklamie na łamach Saturday Evening Post pojawia się znany do dziś logotyp firmy Goodyear – „Wingfoot”, czyli uskrzydlona stopa, atrybut greckiego patrona posłańców Hermesa (lub jego rzymskiego odpowiednika – Merkurego), którego przedstawiano w „uskrzydlonych” sandałach;
– 1908 – Przedstawicielstwo Goodyear w Detroit dostarcza 1200 kompletów opon do przełomowego Forda Model T; Goodyear staje się kluczowym dostawcą ogumienia dla amerykańskiego przemysłu motoryzacyjnego. Współpraca z koncernem Ford trwa do dziś.
– 1909: Pierwsza opona Goodyear do samolotu. W ciągu następnych lat powstanie Goodyear Aviation – lotniczy oddział koncernu;
– 1911: Światową sławę zdobywa pierwszy sterowiec zbudowany przez firmę Goodyear; naukowcy z Akron opracowali unikalną tkaninę jako poszycie konstrukcji;
– 1914: Podczas wyścigu 500 mil na torze Indianapolis wszyscy zawodnicy używają opon Goodyear; to mocne wejście koncernu w sport samochodowy;
– 1916: Goodyear stał się największym producentem opon samochodowych na świecie; firmę promuje hasło „More people ride on Goodyear tires than on any other kind”;
– 1917: Roczny dochód firmy przekracza 100 milionów dolarów; produkcja ogumienia dla amerykańskich oddziałów walczących we Francji;
– 1924: Goodyear kupił od niemieckiej firmy Zeppelin licencję na budowę sterowców; rozpoczęcie prac na syntetycznym kauczukiem o nazwie Chemigum;
– 1929: Oficjalne przedstawicielstwo firmy The Goodyear Tire and Rubber Company w Polsce; niedługo potem opony Goodyear są już dostępne na terenie całej Polski;
– 1941: Po ataku na Pearl Harbour Goodyear przestawia się na produkcję wojenną;
– 1943: Goodyear otrzymał kontrakt na produkcję elementów kadłuba do ciężkich bombowców strategicznych Boeing B-29 Superfortress (Superforteca); większość załogi Goodyear stanowiły wtedy kobiety;
– 1949: Początek budowy zakładów w Luksemburgu; pierwsza telewizyjna reklama Goodyeara;
– 1963: Craig Breedlove pobił rekord M. Thompsona, osiągając 407,75 mil na godzinę; jego „Spirit of America” jechał na ogumieniu Goodyear;
– 1964: Goodyear dołączył do elitarnego grona oficjalnych dostawców opon dla Formuły 1;
– 1965: Paul Richard „Richie” Ginther (Honda) zwyciężył wyścig o Grand Prix Meksyku, zdobywając pierwsze z 368 zwycięstw zespołów wspieranych przez Goodyeara w Formule 1; to rekord pod względem liczby zwycięstw spośród producentów opon na świecie;
– 1970: Opony Goodeyar XLT zamontowane w pojeździe MET (Modularized Equipment Transporter) lądują na Księżycu w ramach misji Apollo 14;
– 1984: Zakup toru testowego Mireval we Francji;
– 1990: Nieoficjalny import opon Goodyear do Polski i innych krajów postkomunistycznych;
– 1995: Zakup większościowego pakietu akcji spółki T.C. Dębica przez Goodyeara. Początek inwestycji Goodyeara w Polsce;
– 1998: Ostatni wyścig samochodu na oponach Goodyear w Formule 1;
– 2001: Goodyear GT3 – pierwsza seryjnie produkowana, ekologiczna opona, do produkcji której użyto m.in. ziarna kukurydzy;
– 2010: Prototypowa opona BioIsopreneTM zaprezentowana na konferencji klimatycznej w Kopenhadze;
– 2011: Goodyear pracuje nad technologią automatycznego utrzymywania ciśnienia w oponach (Air Maintenance Technology – AMT);
– 2012: Goodyear zaprezentował opony o ocenie AA na etykiecie. Koncepcyjne opony EfficientGrip AA Edition osiągają jedne z najlepszych wyników w zakresie przyczepności na mokrej nawierzchni i oporów toczenia;
– 2012: naukowcy z Centrum Innowacji Goodyeara odkryli, że zastosowanie oleju sojowego w produkcji opon może potencjalnie wydłużyć żywotność bieżnika o 10 proc. i zmniejszyć zużycie ropy naftowej wykorzystywanej do ich tworzenia nawet o 26,5 miliona litrów rocznie;
– 2013: premiera innowacyjnej opony EfficientGrip Performance, która posiada klasę A w kategorii przyczepności na mokrej nawierzchni i klasę B w kategorii oporu toczenia;
– 2013: Firma Goodyear Tire & Rubber Company po raz trzeci z rzędu znalazła się na liście 100 Najbardziej Innowacyjnych Firm na Świecie Thomson Reuters.
– Fabryka w Dębicy to obecnie jeden z największych zakładów koncernu Goodyear na świecie, zatrudnia blisko 3 tysiące osób i jest jednym z największych polskich eksporterów. Właśnie na Podkarpaciu produkowane są nowoczesne opony, które wybierają kierowcy na całym świecie. Historia Goodyeara i Dębicy pokazuje, że w świecie motoryzacji wszystko jest możliwe – dodał J. Pryczek.
Goodyear jest jednym z największych producentów opon na świecie, z centralą w Akron, w stanie Ohio, USA. Firma wytwarza opony, wyroby gumowe oraz środki chemiczne w ponad 51 zakładach w 22 krajach. Swoją działalność prowadzi w większości krajów świata. W Polsce firma oferuje opony takich marek, jak: Goodyear, Dunlop, Fulda, Sava i Dębica. Jest także głównym akcjonariuszem Firmy Oponiarskiej Dębica S.A.