Po szóstej rundzie Europejskich Mistrzostw Wyścigów Pojazdów Ciężarowych FIA, które odbyły się na torze Nürburgring w Niemczech, w dalszym ciągu prowadzi Jochen Hahn z zespołu Castrol Team Hahn Racing jadący ciężarówką MAN na oponach Goodyear.
Pierwszy wyścig wyghttps://www.newsauto.pl/wp-admin/media-upload.php?post_id=22898&TB_iframe=1&width=640&height=748rał Adam Lacko z zespołu MKR Technology za kierownicą Renault, zaś w drugim najlepszy był Antonio Albacete kierujący MAN-em w barwach teamu Equipo Cepsa. Drugiego dnia rywalizacji w pierwszym wyścigu najszybszy był Jochen Hahn, a w drugim zwyciężył z kolei Markus Östreich z MKR Technology jadący Renault.
Kolejna runda cyklu odbędzie się w Smoleńsku w ostatni weekend lipca br.
Wśród torów, na których odbywają się zawody w ramach tegorocznych Europejskich Mistrzostw Wyścigów Pojazdów Ciężarowych, znajdują się dwa, które są torami wyścigowymi Formuły 1: turecki Istanbul Park oraz niemiecki Nürburgring.
Interesująco wypada porównanie dwóch sportów samochodowych tak odmiennych jak wyścigi pojazdów ciężarowych i F1. Z jednej strony mamy olbrzymie ciężarówki, które rozpoczęły żywot na linii produkcyjnej i były projektowane do przewożenia towarów, a z drugiej strony wyśrubowane osiągnięcia inżynierii, zaprojektowane wyłącznie do jak najszybszej jazdy na torze wyścigowym.
Przepisy obu serii wyznaczają minimalny ciężar pojazdów, który jest diametralnie odmienny: 5500 kg w przypadku pojazdu ciężarowego przy 640 kg dla bolidu F1. Wyścigowa ciężarówka ma przeważnie 12-litrowy turbodoładowany silnik Diesla o mocy ponad 1000 koni mechanicznych, zaś auto F1 ma wolnossący benzynowy silnik o pojemności 2,4-litra z systemem KERS, wytwarzający ok. 870 koni mechanicznych. W przypadku ciężarówki wskaźnik mocy do masy wynosi 134 kW na tonę, a w przypadku F1 – 970 kW na tonę.
Choć ważą pięć i pół tony, ciężarówki przyspieszają od 0 do 160 km/h szybciej, niż legenda motoryzacji – Porsche 911. Jednak podczas wyścigów ze względu na bezpieczeństwo prędkość ciężarówek jest ograniczona do 160 km/h. Bolidy F1 nie mają takich ograniczeń – na Grand Prix Niemiec osiągają około 300 km/h. Obydwa typy pojazdów mają napęd na tylną oś i hamulce tarczowe na wszystkich kołach, choć pojazdy ciężarowe są chłodzone cieczą, co zapewnia maksymalną siłę hamowania przez cały wyścig.
Opony odgrywają oczywiście bardzo ważną rolę w obu typach wyścigów. Opony Goodyear Truck Racine, wykorzystywane w wyścigach ciężarówek, zaprojektowano właśnie pod kątem tych zawodów. Specjalna mieszanka i wzór bieżnika zastosowane w oponach Truck Racing optymalizują przyczepność na mokrej i suchej nawierzchni. W Formule 1 stosuje się szereg opon w zależności od tego czy nawierzchnia jest sucha, czy też mokra.
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.