GOODYEAR: ETYKIETA MA WPŁYW NA ZAKUP OPON

Etykieta1_ opony

Ponad dwie trzecie konsumentów, którzy kupili opony w 2013 roku, brało pod uwagę informacje zaczerpnięte z unijnej etykiety na opony – pokazują wyniki badania.


Zobacz także:
OPONY
GOODYEAR DUNLOP


Przeprowadzono je na zlecenie Goodyear Dunlop na sześciu europejskich rynkach przez IPSOS MarketQuest. Aż 71 proc. kupujących opony, którzy wiedzieli o etykiecie, przed dokonaniem wyboru wykorzystało zawarte w niej informacje dotyczące trzech parametrów.

Dane pokazały również, że ponad połowa (54 proc.) sprzedawców opon w Europie wykorzystuje etykietę jako przydatne narzędzie przy sprzedaży opon. Wyniki badań zaprezentowano podczas debaty w Brukseli podsumowującej rok działania systemu etykietowania.

Ankieta objęła około 500 flot we Francji, Niemczech, Włoszech, Polsce i Hiszpanii. Nieco ponad połowa flot (54 proc.) stwierdziła, że etykieta wpływa na wybór opon, a dwie trzecie (66 proc.) wskazało na efektywność paliwową jako najważniejszy parametr na etykiecie.

W ramach debaty, zorganizowanej w Brukseli przez firmę Goodyear Dunlop, udało się zgromadzić najważniejszych interesariuszy i ekspertów branżowych, którzy omówili rozwój systemu etykietowania w pierwszą rocznicę jego wprowadzenia. Unijna etykieta ocenia ogumienie do samochodów osobowych oraz pojazdów ciężarowych według trzech kryteriów: oporu toczenia, przyczepności na mokrej nawierzchni i poziomu hałasu zewnętrznego. Przepisy dotyczące obowiązku etykietowania weszły w życie od listopada 2012 r.

Michael Staude, Dyrektor generalny pionu opon i kół w niezależnym instytucie certyfikacji TÜV SÜD Automotive, podkreślił potrzebę wprowadzenia skutecznych, lokalnych systemów egzekwowania zgodności z etykietą w krajach członkowskich Unii Europejskiej. Natomiast Malcolm Harbour, Członek Parlamentu Europejskiego i Przewodniczący Komisji ds. Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów podkreślił znaczenie tego narzędzia w działaniach na rzecz poprawy bezpieczeństwa kierowców i ochrony środowiska.

Badania zlecone przez firmę Goodyear Dunlop pokazują, że w przypadku samochodów osobowych najważniejszym kryterium dla konsumentów jest przyczepność na mokrej nawierzchni – 52 proc. respondentów wskazuje na ten parametr jako najważniejszy z trzech zawartych na etykiecie i branych pod uwagę przy podejmowaniu decyzji o zakupie opon. Efektywność paliwowa, która wynika z obniżonego oporu toczenia, była istotna
dla 47 proc. konsumentów, a poziom hałasu zewnętrznego dla 41 proc.

Prelegentami debaty byli też wiceprezes marki Electrolux ds. Ochrony Środowiska
i Spraw Europejskich, Viktor Sundberg, przedstawiciel FIA (Fédération Internationale de l’Automobile – Międzynarodowej Federacji Samochodowej) Luca Pascotto, który podkreślał znaczenie bezpieczeństwa drogowego oraz Goran Zubanovic, szef należących do Goodyear Dunlop europejskich sieci sprzedaży detalicznej Premio i Vulco, który zaprezentował punkt widzenia sprzedawców opon.