Zakończony w niedzielę Goodwood Festival of Speed był wielkim świętem motoryzacji. Jak zwykle zaprezentowano podczas niego wyjątkowe samochody.
W tym roku jednym z nich jest niepowtarzalny, zbudowany na specjalne zamówienie klienta, Aston Martin Cygnet z 4,7-litrowym silnikiem V8 o mocy 430 koni mechanicznych.
Zobacz także:
GOODWOOD FESTIVAL OF SPEED 2018
Ten miniaturowy potwór ulubionej marki Jamesa Bonda z pewnością wzbudza emocje. Ale wcale nie mniej wyjątkowy jest oryginalny maluch, na którym oparto model Cygnet, czyli Toyota iQ.
Toyotę iQ zaprojektowało studio Toyota European Design and Development (ED2) mieszczące się w Nicei. Celem zespołu projektantów było opracowanie małego, ale jednocześnie maksymalnie użytecznego auta miejskiego. Aby misja się powiodła, inżynierowie musieli zaoszczędzić jak najwięcej miejsca w środku filigranowego nadwozia
W tym celu opracowano specjalny dyferencjał, umieszczony jak najbardziej z przodu auta, zmodyfikowaną przekładnię kierowniczą oraz mieszczący się pod podłogą, płaski zbiornik paliwa. Miejsce w kabinie wygospodarowano także przez zastosowanie amortyzatorów tylnej osi skierowanych do tyłu i zminiaturyzowanego modułu klimatyzacji.
Trzy metry krótkości
W efekcie twórczej pracy inżynierów Toyoty w 2008 roku na rynek trafił najmniejszy na świecie czteromiejscowy samochód osobowy. W długim, a raczej krótkim na trzy metry aucie udało się wygospodarować miejsce dla czterech osób. Bardziej skrupulatni oceniają jednak pojemność Toyoty iQ na 3,5 osoby, ponieważ za kierowcą wystarczy miejsca jedynie dla dziecka, jednak dzięki asymetrycznej desce rozdzielczej za fotelem pasażera zmieści się już dorosła osoba.
Nowa iQ zasłynęła na rynku dzięki wyjątkowo bogatemu wyposażeniu. Już w standardzie auto było uzbrojone m.in. w manualną klimatyzację, elektrycznie sterowane szyby i lusterka, ABS czy ESP. W bogatszych odmianach na pokładzie znajdowała się automatyczna klimatyzacja i czujniki deszczu.
Auto w podstawowej wersji wyposażono w dziewięć poduszek powietrznych, które miały chronić pasażerów w związku z ograniczonymi strefami zgniotu. To przyczyniło się do zdobycia przez najmniejszą Toyotę najwyższy wynik pięciu gwiazdek w testach zderzeniowych Euro NCAP.
Dzięki małym rozmiarom, stosunkowo dużej szerokości i rozmieszczeniu osi jak najdalej od środka konstrukcji auto wyróżnia się dobrym prowadzeniem. Chwalono pracę zawieszenia, składającego się z kolumn McPhersona i belki skrętnej. Promień skrętu wynosił zaledwie 3,9 m. Do napędu użyto trzech silników – 68-konnego 1.0 VVT-i, 98-konnego 1.33 Dual-VVT-i i 90-konnego diesla 1.4 D-4D.
Sprzedaż Toyoty iQ zakończyła się w 2016 roku. Auto zapisało się w historii jako bardzo udana konstrukcja, trwała, dobrze wykonana i bezawaryjna. Na portalach aukcyjnych z używanymi samochodami regułą są świetnie zachowane egzemplarze iQ. Auto bardzo dobrze trzyma cenę – chociaż wiele egzemplarzy kupimy za kilkanaście tysięcy złotych, niektóre używane iQ potrafią kosztować ponad 25 tys. zł.
Model doczekał się ciekawych fabrycznych modyfikacji. Toyota Gazoo Racing stworzyła dwie przyciągające uwagę wersje iQ – GRMN i 120-konną GRMN Supercharged – obie limitowane do 100 sztuk i dostępne jedynie w Japonii. Auto powstało również w wersji elektrycznej iQ EV, sprzedawanej na japońskim rynku i w USA.