GOODWOOD FESTIVAL OF SPEED: PEUGEOT 208 GTi 30th

208GTi30th_1

Podczas Festiwalu Prędkości w Goodwood, Peugeot zaprezentował model 208 GTi 30th. Nowa edycję auta, opracowana została na bazie modelu 208 GTi w 30 lat po debiucie kultowego 205 GTi.

Dzięki nowemu silnikowi 1.6 THP (Euro 6) rozwijającemu moc 208 KM, o momencie obrotowym zwiększonym do 300 Nm, samochód zapewnia intensywne doznania z jazdy. Jest wyposażony w 6-biegową skrzynię manualną, samoblokujący mechanizm różnicowy Torsen i specjalne zawieszenie, zapewniające lepszy napęd i spektakularne osiągi.


Zobacz także:
SPORT
PREMIERY
GOODWOOD FESTIVAL OF SPEED
SALON PARYŻ 2014


O wyrazistym, sportowym temperamencie tego modelu świadczy również jego wygląd, a zwłaszcza nadwozie pokryte dwoma odmiennymi powłokami lakierniczymi, odcinających się wyraźną linią. Nowa wersja zostanie zaprezentowana publiczności na tegorocznym salonie samochodowym w Paryżu, a jej sprzedaż rozpocznie się w listopadzie br.

13 marca br., czyli w niespełna rok od debiutu rynkowego, z taśmy produkcyjnej zjechał 10-tysięczny model 208 GTi. Peugeot odegrał ważną rolę w historii samochodów sportowych. Obecnie tradycję kontynuuje zarówno model 208 GTi jak i RCZ, i jego mocniejsza wersja R, stuningowana przez Peugeot Sport. W roku 30-lecia powstania 205 GTi, jego kolejny następca – 208 GTi stanowił bazę dla prac konstruktorów.

Ekstremalny temperament

Charakter 208 GTi 30th jest zdecydowanie sportowy. Obniżone o 10 mm zawieszenie, szerszy o 22 mm rozstaw kół z przodu i o 16 mm z tyłu, okazałe, szerzej rozstawione koła nadają mu bardziej przysadzisty wygląd i jednoznacznie wskazują na jego sportowy profil. Błyszczący chrom zadający szyku w regularnym 208 GTi w wersji 30th ustępuje miejsca czarnym, matowym elementom, podkreślającym jego „zwierzęcy” charakter. Z przodu pojawiają się czarne obramowania grilla, świateł przeciwmgielnych i obudowy lusterek bocznych.

Obniżone nadwozie podkreślają z profilu matowoczarna dolna część nadwozia oraz nakładki na nadkola, eksponujące nowe 18-calowe koła, których czarne matowe obręcze pozwalają dojrzeć potężne czerwone zaciski hamulcowe sygnowane przez Peugeot Sport. Matowoczarna jest również listwa okalająca szyby, odwołująca się kształtem do słynnego 205 GTi, wraz z logo „208 GTi 30th” na obramowaniu tylnego słupka. Z tyłu o sportowym zacięciu świadczy zaokrąglona, chromowana końcówka wydechu nadająca modelowi charakterystyczne brzmienie. Zmieniony został również układ wydechowy.

208GTi30th_2

Peugeot 208 GTi 30th nie mógł mieć oczywiście innego koloru nadwozia niż tradycyjnie kojarzącego się ze sportowymi samochodami. Połączenie dwóch odmiennych powłok i dwóch kolorów – czerwonego i czarnego – jest unikalne. Matowoczarny przód kontrastuje z oryginalnym odcieniem błyszczącej czerwieni w tylnej części auta. Oba kolory odcinają się wyraźną skośną linią, która po raz pierwszy pojawiła się w concept carze Onyx, a następnie w wersjach studyjnych 308 R Concept i Exalt. 208 GTi 30th będzie również dostępny w ekskluzywnym kolorze Biały Nacré i Czerwony Ruby, czyli tradycyjnych barwach GTi.

Wnętrze 208 GTi 30th, w pełni spójne z wyglądem nadwozia i dynamicznym charakterem, jest utrzymane w bardziej ekstremalnej sportowej konwencji. Elementy ozdobne, których kolor w 208 GTi przechodził od czerwonego do czarnego, w nowej edycji zwracają uwagę fortepianową czernią. Czarne elementy drzwi z czerwonym wykończeniem nawiązują do kolorów pasów bezpieczeństwa. Wysokiej klasy kubełkowe siedzenia przednie o unikalnym kształcie i czerwone dywaniki są sygnowane przez PEUGEOT Sport. Pokrycie foteli stanowi unikalne połączenie różnych materiałów – alkantary z czarną skórą ekologiczną i czerwonymi przeszyciami oraz czarnej dzianiny z drobnymi czerwonymi akcentami.

Numerowana tabliczka z napisem „208 GTi 30th”, umieszczona nad lampką sufitową stanowi dopełnienie unikalnego wystroju wnętrza tej limitowanej, rocznicowej edycji.

Prawdziwie sportowy

Sportową pozycję za kierownicą, w pełni zgodną z dynamicznymi parametrami tej wersji i mocnymi doznaniami z jazdy, zapewnia specjalny kubełkowy fotel opracowany przez Peugeot Sport. W połączeniu z małą, sportową kierownicą, umieszczonymi wysoko zegarami i specjalnymi nastawami układu jezdnego, zapewnia kierowcy idealne wyczucie samochodu.

Nowy silnik 1.6 THP, spełniający wymagania normy Euro 6, jest wyposażony w system Stop & Start. Jego maksymalny moment obrotowy został zwiększony do 300 Nm, a moc do 208 KM. Napęd, moc i moment obrotowy silnika są przenoszone na koła za pomocą specjalnie zestopniowanej, 6-przełożeniowej manualnej skrzyni biegów i samoblokującego mechanizmu różnicowego marki Torsen – przejętych z modelu RCZ R .

Zmieniono również ustawienia systemu ESP i ASR, aby mniej ingerowały w prowadzenie samochodu, uwalniając napęd i dając okazję do wykazania się mechanizmowi różnicowemu Torsena. Działanie mechanizmu i zmniejszonego stabilizatora poprzecznego jest szczególnie wyczuwalne podczas przyspieszania na zakrętach. Pozwala na utrzymanie dużego skrętu, a w fazie hamowania znacznie poprawia stabilność.

Obniżony środek ciężkości i zmodyfikowana geometria zawieszenia (rozstaw kół, kąt pochylenia kół, zbieżność kół, szersze o pół cala obręcze) i opony Michelin Pilot Super Sport 205/40 ZR 18 zapewniają optymalną przyczepność i doskonałe trzymanie się drogi. Dużo pracy poświęcono również na zmianę i dopracowanie ustawień układu kierowniczego, zarówno na torze jak i na drodze. Chodziło o zapewnienie płynnej zmiany siły wspomagania zgodnej ze sportowym charakterem samochodu z uwzględnieniem działania mechanizmu różnicowego.

Zainstalowano też nowe nastawy zawieszenia i sztywniejsze sprężyny oraz cofnięty stabilizator poprzeczny. Kierowca 208 GTi 30th może liczyć na potężny układ hamulcowy, odpowiedni do osiągów auta. Przednie tarcze o średnicy 323 mm i grubości 28 mm są wyposażone w stałe 4-tłoczkowe zaciski Brembo.

Sportowy temperament 208 GTi 30th jest widoczny w osiągach – wersja ta przyspiesza od 0 do 100 km/h w ciągu 6,5 sek. i pokonuje 1000 m ze startu zatrzymanego w 26,5 sek. Auto ma również doskonałe przyspieszenie – z 80 do 120 km/h w 6 sek. na przedostatnim biegu. Emisja CO2 wynosi tylko 125 g/km.