Podczas Festiwalu Prędkości w Goodwood, Peugeot zaprezentował model 208 GTi 30th. Nowa edycję auta, opracowana została na bazie modelu 208 GTi w 30 lat po debiucie kultowego 205 GTi.
Dzięki nowemu silnikowi 1.6 THP (Euro 6) rozwijającemu moc 208 KM, o momencie obrotowym zwiększonym do 300 Nm, samochód zapewnia intensywne doznania z jazdy. Jest wyposażony w 6-biegową skrzynię manualną, samoblokujący mechanizm różnicowy Torsen i specjalne zawieszenie, zapewniające lepszy napęd i spektakularne osiągi.
Zobacz także:
SPORT
PREMIERY
GOODWOOD FESTIVAL OF SPEED
SALON PARYŻ 2014
O wyrazistym, sportowym temperamencie tego modelu świadczy również jego wygląd, a zwłaszcza nadwozie pokryte dwoma odmiennymi powłokami lakierniczymi, odcinających się wyraźną linią. Nowa wersja zostanie zaprezentowana publiczności na tegorocznym salonie samochodowym w Paryżu, a jej sprzedaż rozpocznie się w listopadzie br.
13 marca br., czyli w niespełna rok od debiutu rynkowego, z taśmy produkcyjnej zjechał 10-tysięczny model 208 GTi. Peugeot odegrał ważną rolę w historii samochodów sportowych. Obecnie tradycję kontynuuje zarówno model 208 GTi jak i RCZ, i jego mocniejsza wersja R, stuningowana przez Peugeot Sport. W roku 30-lecia powstania 205 GTi, jego kolejny następca – 208 GTi stanowił bazę dla prac konstruktorów.
Ekstremalny temperament
Charakter 208 GTi 30th jest zdecydowanie sportowy. Obniżone o 10 mm zawieszenie, szerszy o 22 mm rozstaw kół z przodu i o 16 mm z tyłu, okazałe, szerzej rozstawione koła nadają mu bardziej przysadzisty wygląd i jednoznacznie wskazują na jego sportowy profil. Błyszczący chrom zadający szyku w regularnym 208 GTi w wersji 30th ustępuje miejsca czarnym, matowym elementom, podkreślającym jego „zwierzęcy” charakter. Z przodu pojawiają się czarne obramowania grilla, świateł przeciwmgielnych i obudowy lusterek bocznych.
Obniżone nadwozie podkreślają z profilu matowoczarna dolna część nadwozia oraz nakładki na nadkola, eksponujące nowe 18-calowe koła, których czarne matowe obręcze pozwalają dojrzeć potężne czerwone zaciski hamulcowe sygnowane przez Peugeot Sport. Matowoczarna jest również listwa okalająca szyby, odwołująca się kształtem do słynnego 205 GTi, wraz z logo „208 GTi 30th” na obramowaniu tylnego słupka. Z tyłu o sportowym zacięciu świadczy zaokrąglona, chromowana końcówka wydechu nadająca modelowi charakterystyczne brzmienie. Zmieniony został również układ wydechowy.
Peugeot 208 GTi 30th nie mógł mieć oczywiście innego koloru nadwozia niż tradycyjnie kojarzącego się ze sportowymi samochodami. Połączenie dwóch odmiennych powłok i dwóch kolorów – czerwonego i czarnego – jest unikalne. Matowoczarny przód kontrastuje z oryginalnym odcieniem błyszczącej czerwieni w tylnej części auta. Oba kolory odcinają się wyraźną skośną linią, która po raz pierwszy pojawiła się w concept carze Onyx, a następnie w wersjach studyjnych 308 R Concept i Exalt. 208 GTi 30th będzie również dostępny w ekskluzywnym kolorze Biały Nacré i Czerwony Ruby, czyli tradycyjnych barwach GTi.
Wnętrze 208 GTi 30th, w pełni spójne z wyglądem nadwozia i dynamicznym charakterem, jest utrzymane w bardziej ekstremalnej sportowej konwencji. Elementy ozdobne, których kolor w 208 GTi przechodził od czerwonego do czarnego, w nowej edycji zwracają uwagę fortepianową czernią. Czarne elementy drzwi z czerwonym wykończeniem nawiązują do kolorów pasów bezpieczeństwa. Wysokiej klasy kubełkowe siedzenia przednie o unikalnym kształcie i czerwone dywaniki są sygnowane przez PEUGEOT Sport. Pokrycie foteli stanowi unikalne połączenie różnych materiałów – alkantary z czarną skórą ekologiczną i czerwonymi przeszyciami oraz czarnej dzianiny z drobnymi czerwonymi akcentami.
Numerowana tabliczka z napisem „208 GTi 30th”, umieszczona nad lampką sufitową stanowi dopełnienie unikalnego wystroju wnętrza tej limitowanej, rocznicowej edycji.
Prawdziwie sportowy
Sportową pozycję za kierownicą, w pełni zgodną z dynamicznymi parametrami tej wersji i mocnymi doznaniami z jazdy, zapewnia specjalny kubełkowy fotel opracowany przez Peugeot Sport. W połączeniu z małą, sportową kierownicą, umieszczonymi wysoko zegarami i specjalnymi nastawami układu jezdnego, zapewnia kierowcy idealne wyczucie samochodu.
Nowy silnik 1.6 THP, spełniający wymagania normy Euro 6, jest wyposażony w system Stop & Start. Jego maksymalny moment obrotowy został zwiększony do 300 Nm, a moc do 208 KM. Napęd, moc i moment obrotowy silnika są przenoszone na koła za pomocą specjalnie zestopniowanej, 6-przełożeniowej manualnej skrzyni biegów i samoblokującego mechanizmu różnicowego marki Torsen – przejętych z modelu RCZ R .
Zmieniono również ustawienia systemu ESP i ASR, aby mniej ingerowały w prowadzenie samochodu, uwalniając napęd i dając okazję do wykazania się mechanizmowi różnicowemu Torsena. Działanie mechanizmu i zmniejszonego stabilizatora poprzecznego jest szczególnie wyczuwalne podczas przyspieszania na zakrętach. Pozwala na utrzymanie dużego skrętu, a w fazie hamowania znacznie poprawia stabilność.
Obniżony środek ciężkości i zmodyfikowana geometria zawieszenia (rozstaw kół, kąt pochylenia kół, zbieżność kół, szersze o pół cala obręcze) i opony Michelin Pilot Super Sport 205/40 ZR 18 zapewniają optymalną przyczepność i doskonałe trzymanie się drogi. Dużo pracy poświęcono również na zmianę i dopracowanie ustawień układu kierowniczego, zarówno na torze jak i na drodze. Chodziło o zapewnienie płynnej zmiany siły wspomagania zgodnej ze sportowym charakterem samochodu z uwzględnieniem działania mechanizmu różnicowego.
Zainstalowano też nowe nastawy zawieszenia i sztywniejsze sprężyny oraz cofnięty stabilizator poprzeczny. Kierowca 208 GTi 30th może liczyć na potężny układ hamulcowy, odpowiedni do osiągów auta. Przednie tarcze o średnicy 323 mm i grubości 28 mm są wyposażone w stałe 4-tłoczkowe zaciski Brembo.
Sportowy temperament 208 GTi 30th jest widoczny w osiągach – wersja ta przyspiesza od 0 do 100 km/h w ciągu 6,5 sek. i pokonuje 1000 m ze startu zatrzymanego w 26,5 sek. Auto ma również doskonałe przyspieszenie – z 80 do 120 km/h w 6 sek. na przedostatnim biegu. Emisja CO2 wynosi tylko 125 g/km.