Alfa Romeo uczestniczyła w prestiżowej imprezie „Goodwood Festival of Speed 2014″, która w dniach od 26 do 29 czerwca odbywała się w angielskim hrabstwie West Sussex, jednym z najważniejszych międzynarodowych wydarzeń dedykowanych sportom samochodowym.
Festiwal odbywający się na ambitnych trasach, tematyczne wystawy, ekspozycje pojazdów zabytkowych i współczesnych przyciągają co roku ponad 150-tysieczną publiczność, złożoną z pasjonatów, kolekcjonerów i ekspertów motoryzacji pochodzących z różnych stron świata.
Zobacz także:
SPORT
GOODWOOD FESTIVAL OF SPEED
Na tę okazję została przygotowana wystawa samochodów Alfy Romeo, na którym publiczność mogła z bliska zobaczyć nową Alfę Romeo 4C, nowe wersje Quadrifoglio Verde modeli Giulietta i MiTo oraz pięć innych, cennych egzemplarzy należących do Muzeum Alfy Romeo, które będą eksponowane w Cathedral Paddock: Gran Premio Tipo B „P3″ (1932), Gran Premio Tipo 159 „Alfetta” (1951), 750 Competizione (1955), Giulietta SZ „coda tronca” (1960) oraz GTA 1300 Junior (1971).
Wszystkie samochody Alfa Romeo zmierzyły się z główną atrakcją „Festival of Speed” – trasą Goodwood Hillclimb. Prawie 2-kilometrowy odcinek prowadzi drogą pośród rzędu drzew, poprzez południowy zakręt Goodwood Estate, gwałtownie skręcając przed Goodwood House, zanim zacznie wspinać się po prostej, wąskiej drodze, otoczoną kamienistymi murami i gęstymi lasami, prowadząc w stronę toru wyścigowego Goodwood, górującego nad majestatycznym South Downs.
Wartym uwagi jest fakt, że różnica wzniesień pomiędzy startem a metą wynosi prawie 100 metrów, a sama trasa jest wyjątkowo trudna technicznie – wystawia na ciężką próbę umiejętności utrzymania koncentracji i prędkości najlepszych kierowców świata.
Angielskie wydarzenie było również idealną okazją do uczczenia 60. urodzin modelu Giulietta (1954-2014), założyciela rodu – „Giulietta Sprint” – całej rodziny modeli, a także jednego z najbardziej charakterystycznych produktów Casa del Biscione. To właśnie Giulietta w latach 50. ubiegłego wieku była obiektem marzeń kierowców całego świata, marzeń o posiadaniu Alfy Romeo, które coraz częściej stawały się rzeczywistością.
Dodatkową atrakcją wydarzenia był Toine Hezemans – „guest star” za kierownicą GTA 1300 Junior: jeden z najlepszych kierowców wyscigowych, którzy prowadzili na torze wyścigowym “GTA 1300 Junior”.
Nazwany „latającym Holendrem”, Toine Hezemans w roku 1970 zwyciężył w Europejskich Mistrzostwach Samochodów Turystycznych „Gran Turismo”, prowadząc Alfę 1750 GT Am, powstałą na bazie amerykańskiej wersji coupé Alfa Romeo, a w roku 1971 powtórzył swój sukces za kierownicą 2000 GT Am.
Holenderski Mistrz jest jednym z około 90 kierowców wyścigowych, zarówno czynnych, jak i „w stanie spoczynku”, obecnych na tegorocznym „Goodwood Festival of Speed 2014″ , którego hasłem przewodnim jest: „Addicted to winning” – „Uzależnieni od wygranej”.
Cenne samochody zabytkowe z Muzeum Alfa Romeo.
Poniżej krótki opis pięciu egzemplarzy z Muzeum Alfa Romeo, które publiczność mogła podziwiać zarówno na stoisku Alfa Romeo, jak i na widowiskowej trasie Goodwood Hillclimb.
Gran Premio Typ B “P3” (1932).
„Tipo B”, lepiej znana jako „P3″, to jedno z arcydzieł Vittorio Jano. Wysmukła jednoosobowa Alfa, napędzana wyjątkowo mocnym rzędowym silnikiem 8-cylindrowym z dwoma sprężarkami doładowującymi, wykorzystuje innowacyjne rozwiązanie dla zawieszenia tylnego, będące jedną z charakterystyk technicznych modelu „P3″. Wszyscy najbardziej znani kierowcy rajdowi lat trzydziestych ubiegłego wieku zasiadali za kierownicą „Tipo B”: Nuvolari, Varzi, Caracciola, Trossi, Chiron i Moll byli kolejnymi zwycięzcami wszystkich międzynarodowych wyścigów w sezonie 1932 i 1933. Słynne było zwycięstwo Tazio Nuvolari na torze w Nuerburgring w roku 1935, gdzie „P3″ i słynny kierowca z Mantui pokonali samochody niemieckie, mimo że „Tipo B” była już u schyłku swojej kariery.
Silnik: 8 cylindrów w rzędzie, 2654 cm3, z dwoma wałkami i dwoma sprężarkami
Moc: 212 KM przy 5600 obr./min
Maksymalna prędkość: 232 km/h
Gran Premio Typ 159 „Alfetta” (1951).
„Alfetta” 159 wygrała Mistrzostwa Świata Formuły 1 w 1951r., prowadzona przez Juan Manuel Fangio. Różniła się od wcześniejszego modelu 158, który brał udział w Mistrzostwach Świata Formuły 1 w 1950 r., kierowanego przez Giuseppe „Nino” Farina, z mocnym silnikiem o pojemności 1,5 litra, z 8 cylindrami w rzędzie, 425 KM z tylnym zawieszeniem z osią „De Dion” i bardziej aerodynamiczną „sylwetką”.
Silnik: 8 cylindrów w rzędzie, 1479 cm3, z dwoma wałkami rozrządu i dwufazowym zasilaniem
425 KM (450 KM w testach) przy 9300 obrotach/min
Maksymalna prędkość: 305 km/h
Nadwozie: złożone przez Zagato
750 Competizione (1955).
Aby ścigać się w kategorii „sport 1,5l”, Alfa Romeo projektuje model „750 Competizione”, dwumiejscowy rajdowy spider. Zakład w Portello, którego głównym celem jest skonsolidowanie wielkości produkcyjnych modelu „Giulietta”, nie realizuje programu przygotowania małej serii specjalnej. Alfa „750″ wyposażona w 1,5 litrowy silnik powstały na bazie silnika z dwoma wałkami współczesnej “Giulietty” umożliwiający, także dzięki ograniczonej masie, uzyskanie wysokiej klasy osiągów: jeśli brałaby udział w rajach, byłby to bez wątpienia bardzo konkurencyjny samochód.
Silnik: 4 cylindry w rzędzie, 1488 cm3, z dwoma wałkami
Moc: 145 KM przy 9500 obr./min
Maksymalna prędkość: 220 km/h
Nadwozie: Boano
Giulietta SZ „coda tronca” (1960).
„Giulietta SZ” to jedna z najrzadszych i najbardziej „ukierunkowanych na wyścigi” wersji modelu, który w tym roku obchodzi swoje 60. urodziny. Wysoki poziom osiągów gwarantuje temu kompaktowemu coupé – ważącemu zaledwie 740 kg i z 1,3-litrowym silnikiem z dwoma wałkami wzmocnionym do 100 KM – aerodynamiczna smukła „sylwetka” uzyskana poprzez przycięty tył (coda tronca) zaprojektowana przez Zagato. A samochód osiąga prędkość 200 km/h. Giulietta “SZ” była ulubionym modelem wybieranym przez „gentleman drivers”: świetna przyczepność do drogi, szybkość reakcji i ogromna przyjemność prowadzenia.
Silnik: 4 cylindry w rzędzie, 1290 cm3, z dwoma wałkami
Moc: 100 KM przy 6500 obr./min
Maksymalna prędkość: 200 km/h
Nadwozie: Zagato
GTA 1300 Junior (1971).
Moc 170 KM dla silnika wolnossącego o pojemności 1,3 l jest wynikiem wysokiego poziomu inżynierii według standardów lat 70.: to tłumaczy również sukcesy tej niesamowitej „GTA 1300 Junior”, która przez dwa lata za rzędu (w roku 1971 i 1972) zwyciężyła w Europejskich Mistrzostwach Samochodów Turystycznych (Challenge Europeo Turismo), startując w barwach Autodelta, rajdowej sekcji Alfy Romeo. Model ten jest ewolucją kultowej „GTA” z 1965 roku, wyposażonej w silnik o pojemności 1,6l. Posiada nadwozie ze stopów aluminium oraz dodatkowe szerokie błotniki.
Jednym z kierowców, którzy umieli najlepiej wykorzystać możliwości oferowane przez „1300 Junior” był bez wątpienia Toine Hezemans, „latający Holender”.
Silnik: 4 cylindry w rzędzie, 1290 cm3, z dwoma wałkami, z podwójnym zapłonem i bezpośrednim wtryskiem
Moc: 170 KM przy 8200 obr./min
Maksymalna prędkość: 220 km/h
Nadwozie: Bertone
Alfa Romeo 4C: doskonała synteza między przeszłością a przyszłością marki.
Wielokrotnie nagradzana Alfa Romeo 4C powraca na „Goodwood Festival of Speed’ rok po swoim pierwszym pojawieniu się na tej imprezie podczas edycji z roku 2013. Publiczność będzie mogła podziwiać współczesną ikonę marki, która stanowi kwintesencję sportowego charakteru wpisanego w „DNA” Alfy Romeo: niesamowite osiągi i doskonałość techniczna ukierunkowane na zapewnienie maksymalnej przyjemności czerpanej z jazdy połączone z zapierającym dech stylem. W tym tkwi tajemnica licznych międzynarodowych nagród i wyróżnień ciągle zdobywanych przez ten model oraz tytułu oficjalnego samochodu bezpieczeństwa podczas Mistrzostw Świata SBK Superbike 2014 oraz podczas międzynarodowych wyścigów FIA World Touring Car Championship 2014 (WTCC ).
Alfa Romeo 4C jest więc prawdziwą „driving machine”, która bez żadnych kompromisów na torze „daje z siebie wszystko”. Właśnie na torze, na którym prędkość, krótsza droga hamowania oraz przyspieszenie poprzeczne są niezbędne do uzyskania najlepszych czasów przejazdu: Alfa 4C może zaoferować przyspieszenie od 0 do 100 km/h w zaledwie 4,5 sekundy; maksymalną prędkość 258 km/h oraz szczytowe wartości opóźnienia rzędu 1,2 g oraz przyspieszenia bocznego powyżej 1,1 g. Wszystko to uzyskuje się dzięki zrównoważonemu rozłożeniu obciążeń: 40% na oś przednią, 60% na tylną, co daje stosunek masy do mocy poniżej 4 kg/KM przy całkowitej masie samochodu wynoszącej zaledwie 895 kg, na którą składają się w głównej mierze włókno węglowe, aluminium, stal oraz kompozyt SMC.
Doskonałe osiągi uzyskiwane są również dzięki połączeniu nowego benzynowego silnika 1750 turbo o mocy 240 KM ze skrzynią biegów najnowszej generacji z podwójnym sprzęgłem Alfa TCT i nowoczesnym selektorem Alfa D.N.A. wzbogaconym o nowy tryb „Race.” Czterocylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1750 z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem 200 bar oraz korpusem silnika wykonanym z aluminium uzyskuje doskonałe osiągi: wartości momentu obrotowego i mocy plasują go u szczytu swojej kategorii, dzięki wartościom odpowiednio ponad 200 Nm/l oraz 137 KM/l, natomiast maksymalna moc wynosi 240 KM (176 kW) przy 6000 obrotów.
Quadrifoglio Verde: od 1923 roku symbol sportowego ducha „Made in Italy”.
W przeglądzie „Goodwood Festival of Speed’ uczestniczą również najbardziej sportowe wersje Quadrifoglio Verde: Giulietta i MiTo. Od niedawna w sprzedaży we Włoszech i stopniowo na innych rynkach europejskich, nowe modele wyróżniają się perfekcyjnym połączeniem wyrazistego stylu, kompaktowych i mocnych silników, właściwego stosunku mocy do masy oraz typowych dla marki Alfa Romeo rozwiązań technicznych służących czerpaniu przyjemności z jazdy. Jednocześnie oba nowe samochody doskonale wpisują się w legendę „Quadrifoglio Verde” – znanego od 1923 r. symbolu kojarzonego z samochodami o najlepszych osiągach, produkowanymi przez firmę Alfa Romeo. Charakterystyczna zielona czterolistna koniczyna pojawiała się nie tylko na wielu samochodach triumfujących na światowych torach wyścigowych, ale także na licznych specjalnych wersjach modeli seryjnych.
W szczególności, Giulietta Quadrifoglio Verde – esencja DNA Alfy Romeo – wyróżnia się zdecydowaną „sylwetką” i mocniej zaznaczonym indywidualnym stylem, a także silnikiem pochodzącym z supersamochodu Alfa Romeo 4C. To nowa, wykonana w całości z aluminium turbodoładowana jednostka benzynowa o pojemności 1750 cm3 i mocy 240 KM, współpracująca z najnowocześniejszą 6-stopniową przekładną Alfa TCT z podwójnym suchym sprzęgłem. Wyposażona w przełącznik DNA oraz funkcję Launch Control (jako jedyna w swoim segmencie oferuje tę funkcję) Giulietta Quadrifoglio Verde osiąga 100 km/h w zaledwie 6 sekund.
MiTo Quadrifoglio Verde – kompaktowy samochód z dynamiką auta sportowego – wyposażona jest w nowy turbodoładowany silnik benzynowy 1.4 MultiAir oraz innowacyjną przekładnię z podwójnym suchym sprzęgłem Alfa TCT. Najważniejszą cechą tego silnika jest znakomity stosunek masy do mocy (6,7 kg/KM) – będący jednym z istotnych czynników decydujących o sukcesie samochodów Alfa Romeo na drodze i na torze wyścigowym – a także wyjątkowa moc (124 KM/litr), która plasuje go na szczycie w swojej kategorii.
Dwie nowe wersje Quadrifoglio Verde: Mito i Giulietta nawiązują do najlepszych tradycji Alfa Romeo, takich jak dynamiczne osiągi bez uszczerbku dla efektywności, poszanowanie środowiska naturalnego i wygoda codziennej eksploatacji.
Samochody Alfa Romeo zawsze były projektowane z myślą o Klientach, którym zależy, aby samochód był nie tylko „użytecznym środkiem transportu”, ale także zapewniał „emocje” w pełnym tego słowa znaczeniu.