Goście tegorocznej edycji słynnego brytyjskiego Goodwood Festival of Speed są świadkami światowej dynamicznej premiery Lexusa UX – nowego miejskiego crossovera z napędem hybrydowym.
Zaprezentowany po raz pierwszy w marcu tego roku na salonie motoryzacyjnym w Genewie, ma być dla Lexusa samochodem przyciągającym do tej japońskiej marki premium młodych klientów śmiałym designem, doskonałą jakością wykonania, imponującymi osiągami i nowatorską technologią.
Zobacz także:
GOODWOOD FESTIVAL OF SPEED 2018
Przedseryjny egzemplarz UX w wersji F Sport będzie można dokładnie obejrzeć na stoisku Lexusa w Goodwood na kilka miesięcy przed rozpoczęciem sprzedaży modelu. Miłośnicy motoryzacji mają także okazję być świadkami światowej dynamicznej premiery Lexusa UX w legendarnym wyścigu górskiem.
– Rozpoczynając projekt, skupiłam się na docelowych klientach – trzydziestoparolatkach, millennialsach, zarówno mężczyznach, jak i kobietach – oraz na tym, czego mogą oczekiwać od kompaktowego samochodu klasy premium i w jaki sposób mógłby on zmienić ich życie i zapewnić nowe doznania. To doprowadziło nas do koncepcji UX, Creative Urban Explorer – powiedziała Chika Kako, główna inżynier Lexusa UX.
Oryginalna stylistyka nadwozia UX nadaje mu niepowtarzalną osobowość, łączącą aktywny, dynamiczny charakter ze zwinnością ułatwiającą poruszanie się w miejskiej dżungli. Ergonomiczne miejsce kierowcy zapewnia mu doskonałe panowanie nad samochodem i znakomitą widoczność otoczenia.
Wykończenie powierzchni elementów dekoracyjnych komfortowej kabiny inspirowane była fakturą japońskiego papieru, a stębnowania skórzanej tapicerki – tradycyjnym ściegiem sashiko.
UX to pierwszy model Lexusa zbudowany w oparciu o nową platformę GA-C (Global Architecture – Compact), która została stworzona pod kątem zapewnienia optymalnych własności jezdnych, stabilności i bezpieczeństwa. Odznacza się ona szerokim wykorzystaniem w konstrukcji nadwozia stali o bardzo wysokiej wytrzymałości, zastosowaniem struktur pierścieniowych wokół otworów drzwiowych oraz użyciem wyrafinowanych technologii łączenia elementów – laserowego spawania metodą LSW (Laser Screw Welding) i klejenia strukturalnego.
Wszystko to pozwoliło uzyskać nadwozie o bardzo dużej sztywności, a jednocześnie małej masie. Zmniejszeniu masy sprzyja też wykorzystanie aluminium w konstrukcji drzwi, przednich błotników oraz pokrywy silnika, a także wykonanie pokrywy bagażnika z kompozytów.
Podstawowa wersja UX 250h napędzana jest hybrydową jednostką spalinowo- elektryczną czwartej generacji z nowym, dwulitrowym silnikiem benzynowym o rekordowej sprawności cieplnej 41 proc., który współpracuje z silnikiem elektrycznym poprzez przekładnię e-CVT. Łączna moc tego układu, wynosząca 178 KM (131 kW), przekazywana jest na przednie koła za pośrednictwem nowej przekładni napędowej o obniżonym tarciu.
Udoskonalony elektroniczny sterownik mocy odznacza się zmniejszonymi stratami energii w postaci ciepła, a nowy, mniejszy akumulator niklowo- wodorkowy umieszczono pod tylną kanapą, uzyskując w ten sposób większą przestrzeń bagażową. Wariant z napędem na cztery koła wykorzystuje system E-Four z dodatkowym silnikiem elektrycznym na tylnej osi, który uruchamiany jest przez komputer po wykryciu uślizgu przednich kół.
Oprócz UX w Goodwood można zobaczyć szereg innych modeli Lexusa, zarówno na wystawie statycznej, jak i w ruchu, w tym w wyścigu pod górę. Są to między innymi spektakularne coupe LC 500, crossovery NX, RX F Sport i nowy, siedmiomiejscowy RX L, napędzane pięciolitrowym silnikiem V8 wyczynowe coupe RC F w jubileuszowej wersji 10th Anniversary Edition, nowe coupe RC 300h Black Edition oraz luksusową hybrydową limuzynę LS 500h.
W wyścigu pod górę potężnego RC F GT3 poprowadzi amerykański mistrz kierownicy Scott Pruett, a brytyjscy kierowcy wyścigowi Abbie Eaton i Jack Hawksworth pojadą legendarnym Lexusem LFA i wyczynowym RC F Cup.