W roku 2012 Renault powraca na cieszący się wielką popularnością Goodwood Festival of Speed, aby uczcić 110 lat doświadczenia w produkcji silników. Wydarzenie odbędzie się w dniach od 29 czerwca do 1 lipca w parku zamku w Goodwood, 100 km na południowy zachód od Londynu.
Sztandarowe samochody sportowej epopei Renault, takie jak Renault Maxi 5 Turbo, Alpine Renault A110 oraz Renault Alpine A443 i inne, zostaną zaprezentowane publiczności przez kierowców, którzy zapisali się w kronikach marki Renault. Będą to Alain Prost, ambasador Renault od lutego 2012 r., Jean Ragnotti, Michel Leclère oraz Emmanuel Guigou.
W pawilonie zostaną wystawione zarówno starsze, jak i najnowsze modele będące symbolami marki. Począwszy od pierwszego zwycięstwa konstrukcji Renault w wyścigu Paryż–Wiedeń w roku 1902, a kończąc na zdobyciu 10. tytułu Mistrza Świata Konstruktorów w roku 2011, zaprezentowane zostanie 110-letnie doświadczenie Renault w projektowaniu podzespołów mechanicznych zarówno dla torów wyścigowych, jak i szos.
Wśród innych niespodzianek przedstawione zostaną najnowsze modele marki, w tym Renault Twizy i Renault ZOE, a konkretnie ZOE 24h Challenge, który pobił rekord odległości pokonanej w ciągu 24 godzin przez pojazd elektryczny.
Typowo brytyjski festiwal
Po udziale w 6 edycjach wydarzenia (2001–2006) i pięcioletniej przerwie Renault w wielkim stylu powraca na Goodwood Festival of Speed w charakterze partnera.
Historia Goodwood sięga daleko. Pierwszy rajd odbył się tu w 1936 r., kiedy dziewiąty książę Richmond zorganizował wyścig przez park. Wojna przerwała tę działalność, jednak paradoksalnie wraz z budową toru w Goodwood, który pierwotnie służył jako obwodnica lotniska wojskowego, rajdy zostały wznowione. Pierwszy wyścig odbył się tam w 1948 r., a ostatni w 1966 r.
W roku 1993 Charles Gordon-Lennox, obecny hrabia Marchii i miłośnik prędkości, chciał wznowić wyścigi samochodowe w regionie, jednak nie otrzymał zgody na uruchomienie toru. Postanowił więc zorganizować własny festiwal na terenie swojej posiadłości. Ta manifestacja natychmiast odniosła sukces, przyciągając 30 000 odwiedzających. Liczba uczestników szybko rosła, osiągając 180 000 osób rocznie.
Festiwal w Goodwood to obecnie rajd samochodowy, podczas którego przewidziano także wiele innych atrakcji: konkurs elegancji, pawilon technologiczny, w którym prezentowane są technologie przyszłości, całodzienne wystawy, a nawet atrakcje dla najmłodszych.
Wydarzenie jest również okazją do spotkania największych kierowców w historii sportów samochodowych.
Pierwsze zwycięstwa
Silnik Renault odniósł pierwsze zwycięstwo w 1902 r. w wyścigu Paryż–Wiedeń. Lekki pojazd Type K (zdjęcie powyżej), wyposażony w niewielki silnik w układzie 2×2 cylindry o mocy 16 KM jako pierwszy osiągnął metę. Wyprzedził on prestiżowe Mercedesy i Panhardy, które mimo mocy silników sięgającej 40 KM i 70 KM zostały wycofane z rajdu z powodu usterek mechanicznych. Dzięki temu zwycięstwu Renault udowodniło, że dobre osiągi muszą iść w parze z niezawodnością. W tym samym roku firma opatentowała turbosprężarkę.
Lata 20., dekada wszystkich rekordów
Firma Renault, bijąc wszelkie rekordy na lądzie, na wodzie i w powietrzu, zapisała się na kartach historii jako prekursor w dziedzinie transportu.
Na lądzie:
– Trasa Paryż–Warszawa pokonana w 43 godziny pojazdem Renault 10CV (1922 r.);
– Rekord odległości pokonanej bez postoju wyniósł 3385 km w 24 godziny ze średnią prędkością 141 km/h (1925 r.);
– Rekord świata prędkości ustanowiony podczas 24-godzinnego rajdu w Montlhéry samochodem Renault 40CV ze średnią prędkością 173,6 km/h (1926 r.).
Na wodzie:
1922 r. — ślizgacz Farman z silnikiem Renault ustanowił rekord prędkości, osiągając 140 km/h.
W powietrzu:
1923 r. — rekord wysokości 5381 m osiągnięty samolotem Bréguet-Renault.
1925 r. — pierwszy przelot samolotem nad Andami maszyną Latécoère 25 z silnikiem Renault.
Lata 50., 60. i 70. — sukcesy Renault i Alpine
W rajdach — 1000 Miles, Mont Ventoux, Monte Carlo z udziałem pojazdów 4 KM, Dauphine i innych Renault 8 Gordini. W rajdach wytrzymałościowych — Le Mans 24 Godziny z udziałem Renault Alpine.
Nie można tu zapomnieć o rekordzie prędkości 308,85 km/h ustanowionym w 1956 r. przez prototypową maszynę Etoile Filante na słonym jeziorze Bonneville w Stanach Zjednoczonych.
Lata 70. i 80. — turbo w zawodach
Mistrzostwo Europy F2, zwycięstwo w rajdzie Le Mans 24 Godziny samochodem Alpine, pierwsze zwycięstwo w wyścigach F1 z „małym silnikiem” z turbosprężarką podczas Grand Prix Francji w 1979 r., zwycięskie dokonania Renault 5 Turbo podczas Rajdowych Mistrzostw Świata w tak prestiżowych wyścigach jak Rajd Monte Carlo czy Tour de Corse.
Alpine Renault zdobywa w 1973 r. pierwszy tytuł Rajdowego Mistrza Świata.
Lata 90. do roku 2012 — poświęcenie Formule 1
Renault, zdobywca 10 tytułów Mistrza Świata Konstruktorów Formuły 1, potwierdza swoje kompetencje jako producenta silników w rywalizacji z najlepszymi specjalistami na torach wyścigowych (Ferrari, BMW, Mercedes).
Podejmując w roku 2012 współpracę z czterema stajniami, stanowiącymi jedną trzecią stawki, Renault bardziej niż kiedykolwiek przedtem rości sobie prawa do miana eksperta w zakresie konstrukcji silników i szykuje się do podjęcia kolejnych wyzwań, zwłaszcza związanych z zapowiadanymi na rok 2014 zmianami przepisów dotyczących produkcji silników, które mają zbliżyć świat Formuły 1 do seryjnej produkcji.
Renault — odwaga w genach
Począwszy od sukcesu niepozornego Type K, który w 1902 r. zwyciężył w wyścigu Paryż–Wiedeń, a kończąc na wyścigach Formuły 1 i Rajdowych Mistrzostwach Świata, Renault już od 110 lat zapisuje się w kronikach niemal wszystkich kategorii sportów samochodowych. Sekretem sukcesu firmy jest nieustająca innowacyjność technologiczna inspirowana doświadczeniami zdobytymi na torach wyścigowych. Każde zwycięstwo wzbogaca wiedzę i warsztat technologiczny naszych inżynierów.
Obecnie silniki Renault znajdują się w czołówce na rynku pod względem niezawodności i wydajności oraz osiągają najlepsze wyniki zarówno na torze wyścigowym, jak i na szosie.
W tym roku Renault zaznaczy swoją obecność pojazdami symbolizującymi sportowe zaangażowanie i tradycję innowacyjności marki:
– Renault Type K z 1902 r.;
– Renault Viva Grand Sport;
– Renault Alpine A110, które obchodzi w tym roku 50. urodziny;
– Renault 5 z silnikiem elektrycznym: Renault pozostaje wierne swojemu pionierskiemu duchowi, będąc pierwszym producentem samochodów seryjnych oferującym 4 pojazdy o zerowej emisji spalin;
– Renault Maxi 5 Turbo;
– F1 RS01 i RE40;
– Renault Alpine A443;
– Renault Mégane Trophy;
– Renault Mégane R.S. oraz Clio R.S;
– Renault Twizy;
– Renault ZOE;
– Koncepcyjne Renault Alpine A110-50;
– F1 Red Bull Racing.
– Doświadczenie technologiczne Renault zdobyte w F1 z korzyścią dla pojazdów produkowanych seryjnie Formuła 1 to nadzwyczajne laboratorium, które pozwala nam na badanie nowych technologii w ekstremalnych warunkach — wyjaśnia Carlos Tavares, dyrektor generalny ds. operacyjnych. Nasze 30-letnie zaangażowanie w F1 pozwoliło nam zdobyć doświadczenie w kwestii downsizingu, zmniejszania siły tarcia i chłodzenia silnika. Są to atuty, które poprawiają wydajność energetyczną naszych pojazdów przy jednoczesnym zachowaniu dotychczasowego komfortu ich prowadzenia.
Firma Renault po raz kolejny wyprzedziła ducha czasu, wykorzystując kilkuletnie doświadczenie zdobyte w F1 w rozwoju seryjnej produkcji silników. Jako prekursor downsizingu od końca lat 70., czyli zastosowania półtoralitrowego silnika turbo w F1, producent rozpoczął w 2007 r. nowy etap w pracach nad silnikami elektrycznymi, stawiając sobie za zadanie bycie pierwszym konstruktorem, który wprowadzi na rynek pełną gamę pojazdów o zerowej emisji spalin.
Wyzwanie firmy związane z produkcją samochodów elektrycznych stało się jeszcze istotniejsze w obliczu zapowiedzi nowych przepisów FIA w 2014 r. Doświadczenie w F1 pozwoli Renault na dokonanie większych postępów w zakresie projektowania i konstrukcji silników elektrycznych przeznaczonych do produkcji seryjnej.
Zwiększenie sprawności energetycznej
Firma Renault od zawsze dążyła do ciągłego poprawiania wydajności energetycznej silników, zwłaszcza poprzez downsizing, który stał się możliwy dzięki seryjnej produkcji turbosprężarki. Pozwoliło to na zwiększenie sprawności silników i tym samym na ograniczenie zużycia paliwa. Jako prekursor technologii downsizingu Renault stawia sobie za zadanie produkowanie silników o coraz niższym wskaźniku zużycia paliwa.
Dzięki zdobytej wiedzy z zakresu poprawy sprawności energetycznej silników Renault jest doskonale przygotowane do podjęcia podwójnego wyzwania — pozostania liderem w zakresie produkcji stuprocentowo elektrycznych silników przy jednoczesnym przesuwaniu granic w zakresie downsizingu silników termicznych. Konstruktor bardziej niż kiedykolwiek potwierdza swój cel, którym jest osiągnięcie pozycji europejskiego lidera w zakresie ograniczania zużycia paliwa i emisji CO2. Emisja spalin silników Renault, która obecnie sięga 134 g, w roku 2013 zostanie ograniczona do 120 g, a od roku 2016 — poniżej 100 g.
Kilka ważnych dat:
* 1925 r. — Renault 6CV, spalając zaledwie 3,6 l paliwa na 100 km przy prędkości 90 km/h, ustanawia pierwszy rekord w zakresie oszczędnego zużycia paliwa.
* 1947 r. — dzięki małemu 4-cylindrowemu silnikowi o pojemności 747 cm3 i zoptymalizowanej wydajności, Renault 4CV spala zaledwie 5,5 l/100 km przy prędkości 90 km/h, co sprawia, że model ten staje się samochodem rodzinnym okresu powojennego.
* 1980 r. — Renault 5 GTL wyposażone w silnik „Cléon Fonte” zaprojektowany z myślą o pracy na niskich obrotach, spala 4,5 l/100 km przy prędkości 90 km/h.
* 1987 r. — prototypowa Vesta staje się pierwszym pojazdem, który spala poniżej 3 l/100 km.
* 2000 r. — podczas gdy pojemność proponowanych przez konkurencję silników wciąż osiąga poziom 1,9 lub 2 l, firma Renault wprowadza innowacyjny silnik wysokoprężny o pojemności 1,5 l wykonany w technologii downsizingu z systemem bezpośredniego wtrysku paliwa. Dzięki nieustannemu ulepszaniu produktów w ciągu 10 lat firmie Renault udaje się zaprojektować silnik, którego poziom zużycia paliwa jest niższy w porównaniu do cieszącego się dotąd największą popularnością silnika o prawie 1 l. Zastosowany w modelach Clio i Mégane silnik zużywa 3,4 l paliwa na 100 km.
Projektując silniki Energy, Renault rozpoczyna w roku 2011 kolejny etap w tej dziedzinie. Jako 10-krotny zdobywca tytułu Mistrza Świata Konstruktorów firma Renault odwołuje się do umiejętności inżynierów Formuły 1, wykorzystując zdobyte na torach wyścigowych doświadczenie technologiczne w opracowaniu nowej gamy silników.
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.