Ford poinformował, że model Focus RS – nowy hatchback o bardzo wysokich osiągach, będzie dysponował mocą maksymalną wynoszącą 350 KM.
Model opracowany przez dział Ford Performance wyposażono w wyjątkową wersję jednostki napędowej EcoBoost o pojemności 2,3 litra, która debiutowała pod maską nowego Forda Mustanga.
Zobacz relacje:
Ford po raz pierwszy zademonstrował publicznie możliwości nowego Forda Focusa RS na odbywającym się podczas minionego weekendu w Anglii festiwalu szybkości Goodwood Festival of Speed, a Ken Block – gwiazdor Gymkhany oraz wyścigów World Rallycross – zmierzył się ze słynną trasą Hillclimb za kierownicą prototypowego egzemplarza Forda.
– Obiecaliśmy entuzjastom maszynę do poważnej jazdy, więc z 350 końmi pod maską dostarczymy im dokładnie to, co zamierzaliśmy. Oszałamiające osiągi i innowacyjne technologie nowego Focusa RS stawiają go w jednym rzędzie ze sportowymi modelami luksusowych i egzotycznych marek, a on jest gotów sprostać takiemu wyzwaniu – powiedział Dave Pericak, dyrektor Ford Performance.
Wraz z Fordem Focusem RS, Ford wprowadza na rynek napęd wszystkich kół Ford Performance All-Wheel Drive z dynamicznym rozdziałem momentu napędowego Dynamic Torque Vectoring. Ten innowacyjny system zapewnia niespotykaną precyzję prowadzenia i przyjemność z jazdy, łącząc wyjątkową trakcję i przyczepność z niezrównaną zwinnością i szybkością w zakrętach.
Ford Focus RS będzie pierwszym modelem Forda RS wyposażonym w wybór trybów jazdy Drive Mode z pierwszym w branży trybem Drift umożliwiającym kontrolowany nadsterowny uślizg tylnych kół oraz z funkcją kontroli startu Launch Control.
Jednostka napędowa EcoBoost o wyjątkowych osiągach
Nowy silnik EcoBoost o pojemności skokowej 2,3 litra napędzający Forda Focusa RS dzieli podstawową strukturę z całkowicie aluminiowym czterocylindrowym silnikiem najnowszego Forda Mustanga. Silnik ten znacząco wzmocniono przed włożeniem go pod maskę modelu RS, zwiększając jego moc o 10 proc., aż do 350 KM mocy maksymalnej. Wyższa moc to zasługa zastosowania nowej turbosprężarki typu twin-scroll o niskiej bezwładności, ale z większą turbiną dostarczającą znacznie więcej powietrza. Znacznie większy intercooler dba o dostarczanie do silnika powietrza o maksymalnie dużej gęstości.
Oddychanie silnika ułatwiono także poprzez zmniejszenie oporów w układzie dolotowym oraz zastosowanie wyczynowego układu wydechowego o dużych przekrojach z elektronicznie sterowaną przepustnicą w układzie wydechowym, która pozwala znajdować równowagę pomiędzy oporami przepływu i głośnością układu wydechowego. Głowica cylindrów została wykonana z wysokowytrzymałego stopu aluminium odpornego na podwyższone temperatury, natomiast w bloku silnika użyto wytrzymalszych żeliwnych tulei cylindrowych.
Najwyższy priorytet przyznano także układowi chłodzenia silnika. Dzięki odpowiedniej kalibracji, jednostka napędowa odznacza się doskonałą reakcją na otwarcie przepustnicy w dolnym zakresie obrotów, wysoką elastycznością w średnim zakresie oraz dynamiczną pracą przy wysokich obrotach, osiągając maksymalnie 6 800 obr./min. Maksymalny moment obrotowy wynoszący 440 Nm występuje pomiędzy 2000 i 4500 obr./min., z podbiciem do 470 Nm na czas do 15 sekund w czasie chwilowego bardzo intensywnego przyspieszania.
Tak wyjątkowe osiągi wymagają wyjątkowej ścieżki dźwiękowej. Inżynierowie z Ford Performance zadbali o to, by Ford Focus RS generował satysfakcjonujący, sportowy dźwięk podczas dynamicznej jazdy, uzupełniany charakterystycznym dla modeli RS „bulgotaniem”, „strzelaniem” i „trzaskaniem”.
Nad samochodem pracował zespół inżynierów Ford Performance z Europy i USA. Nowy Ford Focus RS jest trzecim modelem oznaczonym literami RS, jego poprzednicy pojawili się na rynku w roku 2002, a następnie w 2009. Jest to też trzydziesty Ford noszący legendarne już oznaczenie RS. Nowy Ford Focus RS będzie produkowany w zakładach Saarlouis w Niemczech.
Ford Focus RS jest jednym z 12 nowych Fordów o wysokich osiągach, jakie firma zaproponuje swoim klientom na całym świecie do roku 2020 w ramach nowej ery najdynamiczniejszych aut i będzie dostępny dla europejskich klientów na początku 2016 roku.