General Motors i Opel podczas Światowego Kongresu Inteligentnych Systemów Transportu (ITS) zaprezentowały pojazd testowy Opel Insignia, zautomatyzowany samochód koncepcyjny Chevrolet EN-V 2.0 oraz model Chevrolet Cruze wyposażony w systemy łączności V2P (vehicle- to- pedestrian).
To wynik zaangażowania koncernu w rozwój przyszłościowych systemów jazdy automatycznej oraz powiązanych z nimi rozwiązań mobilnych – technologii V2V, V2X, V2P oraz V2I.
Zobacz także:
Pokaz inteligentnych technologii łączności Opla Insignia będzie można obejrzeć w południowej części wyspy Belle, w centrum miasta. Samochód wyposażony w kamery, czujniki Lidar, technologię komunikacji V2V (vehicle- to- vehicle) oraz V2I (vehicle- to- infrastructure) jest pojazdem przyszłości, oferującym funkcje jazdy automatycznej przy niskich prędkościach, w ruchu miejskim i w jeździe autostradowej.
Sześć czujników Lidar w zderzakach Opla Insignia wykorzystuje systemy fotometryczne do identyfikowania obiektów wokół samochodu. Przednia kamera umieszczona w górnej części pojazdu rejestruje oznaczenia pasów ruchu i wykrywa inne obiekty. Technologie V2V i V2I, wbudowane w antenę umieszczoną na dachu, umożliwiają komunikację z tymi, którzy znajdują się w otoczeniu pojazdu. Samochód korzysta również z nawigacji GPS pozwalającej na śledzenie pozycji na drodze. Wszystkie uzyskane dane są analizowane za pomocą opracowanej przez GM technologii przetwarzania danych, co umożliwia monitorowanie otoczenia w promieniu 360 stopni i wykrywanie obiektów.
Samochód koncepcyjny EN-V 2.0
W samochodzie EN-V 2.0 (Electric Networked- Vehicle) zaprezentowano najnowsze osiągnięcia w zakresie inteligentnych technologii łączności w motoryzacji. W tym roku – cztery lata od pojawienia się pierwszego dwukołowego samochodu koncepcyjnego EN-V (podczas wystawy World Expo 2010 w Szanghaju) – stworzono wersję posiadającą cztery koła i wyposażoną w kamery, czujniki Lidar oraz technologie V2X. Dzięki nim ten elektryczny samochód można prowadzić przy niskich prędkościach bez użycia rąk.
W pojeździe EN-V 2.0 wykorzystano wiele technologii, które napędzają samochód testowy Opel Insignia przy niskich prędkościach. Mały elektryczny samochód koncepcyjny zaprojektowano jednak wyłącznie z myślą o niskich prędkościach. EN-V 2.0 i samochód testowy Opel Insignia będą poruszać się po tej samej trasie na wyspie Belle.
Demonstracja technologii V2P (vehicle-to-pedestrian)
GM zaprezentuje również inne możliwe sposoby wykorzystania technologii komunikacji V2X na przykładzie Chevroleta Cruze wyposażonego w technologię V2P (vehicle-to-pedestrian).
Na drogach wyspy Belle skonstruowano imitacje placów budowy, a uczestnicy pokazu zostaną przewiezieni Cruzem w miejsce prowadzenia robót. Manekiny udające robotników na placu budowy nie są widoczne dla kierowcy ani pasażerów, ale mają na ramieniu opaski informujące nadjeżdżającego Cruze’a o ich położeniu za pomocą komunikatu wyświetlanego na szybie czołowej. W przyszłości technologia komunikacji V2P może zostać wykorzystana w wielu innych aspektach ruchu drogowego, dzięki czemu kierowca będzie mógł w porę dostrzec pieszych.