Firmy General Motors Co. (NYSE: GM) i Honda (NYSE: HMC) poinformowały w Detroit o powołaniu pierwszej w branży motoryzacyjnej spółki joint venture zajmującej się seryjną produkcją zaawansowanych systemów wykorzystujących wodorowe ogniwa paliwowe.
W przyszłości będą one stosowane w produktach obu firm. Spółka Fuel Cell System Manufacturing, LLC będzie działać w ramach istniejącego już zakładu GM produkującego zestawy akumulatorów w Brownstown (Michigan).
Zobacz także:
Seryjna produkcja systemów wykorzystujących ogniwa paliwowe ma się rozpocząć około roku 2020, generując tym samym blisko 100 nowych miejsc pracy. Firmy zainwestują we wspólne przedsięwzięcie łącznie 85 milionów dolarów w równych częściach.
Honda i GM prowadzą wspólne działania w ramach umowy o współpracy ogłoszonej w lipcu 2013 roku, na mocy której obie firmy wspólnie opracują systemy ogniw paliwowych nowej generacji oraz rozwiązania umożliwiające magazynowanie wodoru. Firmy zintegrowały swoje zespoły rozwojowe oraz wymieniły się doświadczeniami z zakresu wodorowych ogniw paliwowych w celu stworzenia bardziej przystępnego cenowo rozwiązania komercyjnego dotyczącego ogniw paliwowych i systemów magazynowania wodoru.
– W ostatnich trzech latach inżynierowie Hondy i GM dzielili się doświadczeniami i prowadzili wspólne prace nad stworzeniem kompaktowego i przystępnego cenowo systemu ogniw paliwowych nowej generacji. tTeraz możemy rozpocząć fazę produkcji seryjnej systemów wykorzystujących ogniwa paliwowe – powiedział Toshiaki Mikoshiba, dyrektor ds. operacyjnych regionu północnoamerykańskiego w Honda Motor Co. oraz prezes i dyrektor generalny American Honda Co., Inc. i Honda North America, Inc.
Spółka joint venture Fuel Cell System Manufacturing (FCSM) będzie nadzorowana przez radę dyrektorów składającą się z trzech przedstawicieli obu firm, włączając w to przewodniczącego, którego funkcja będzie miała charakter rotacyjny. Ponadto zostanie powołana funkcja prezesa, pełniona na zmianę przez przedstawicieli obu firm.
GM i Honda dysponują według wskaźnika CEPGI (Clean Energy Patent Growth Index) łącznie ponad 2 220 patentami. GM i Honda zajmują odpowiednio pierwsze i trzecie miejsce pod względem liczby patentów dotyczących ogniw paliwowych zgłoszonych w latach 2002-15.
– Dwie firmy będące liderami we wprowadzaniu innowacji w zakresie ogniw paliwowych mogą przybliżyć wykorzystanie tego rozwiązania w podstawowych systemach napędu – powiedział Mark Reuss, wiceprezes wykonawczy GM, Global Product Development, Purchasing and Supply Chain.
Technologia ogniw paliwowych jest odpowiedzią na wiele problemów związanych z dzisiejszą motoryzacją, takich jak uzależnienie od ropy naftowej, emisja spalin, wydajność, zasięg i czas tankowania. Pojazdy napędzane ogniwami paliwowymi są zasilane wodorem pozyskiwanym z odnawialnych źródeł, jak wiatr czy biomasa. Takie samochody wydzielają jedynie parę wodną.
Oprócz zwiększenia osiągów systemów z ogniwami paliwowymi, firmy GM i Honda prowadzą wspólne prace nad obniżeniem kosztów ich opracowywania i produkcji poprzez korzyści skali i wspólne zaopatrzenie. Obie firmy nadal współpracują też z przedstawicielami rządów i innymi interesariuszami w celu rozwinięcia infrastruktury stacji ładowania.
Obecnie firma GM demonstruje możliwości ogniw paliwowych w zastosowaniach lądowych, morskich i powietrznych. Ponadto, samochody na ogniwa paliwowe opracowane przez GM pokonały miliony kilometrów w rzeczywistych warunkach eksploatacji, gromadząc wartościowe dane.
Honda rozpoczęła dostawy nowego modelu Clarity Fuel Cell do klientów w Stanach Zjednoczonych w grudniu 2016 roku, po wprowadzeniu tego auta w Japonii wiosną tego samego roku. W teście amerykańskiej agencji ochrony środowiska EPA, model uzyskał zasięg 589 kilometrów (366 mil) i jest to najlepszy wynik wśród wszystkich elektrycznych samochodów bez silnika spalinowego, oferowanych na rynku.
W 1999 roku, firmy GM i Honda podjęły współpracę w zakresie dostaw silników, w ramach której Honda wyprodukowała 50 000 jednostek V6 dla modeli Saturn VUE, otrzymując jednocześnie silniki wysokoprężne pochodzące z należącego do GM oddziału Isuzu do wykorzystania w Europie.