GM I HONDA: SYSTEMY WYKORZYSTUJĄCE OGNIWA WODOROWE

Honda_Clarity_fc1

Firmy General Motors Co. (NYSE: GM) i Honda (NYSE: HMC) poinformowały w Detroit o powołaniu pierwszej w branży motoryzacyjnej spółki joint venture zajmującej się seryjną produkcją zaawansowanych systemów wykorzystujących wodorowe ogniwa paliwowe.

W przyszłości będą one stosowane w produktach obu firm. Spółka Fuel Cell System Manufacturing, LLC będzie działać w ramach istniejącego już zakładu GM produkującego zestawy akumulatorów w Brownstown (Michigan).


Zobacz także:

ECO

ROZMAITOŚCI


 

Seryjna produkcja systemów wykorzystujących ogniwa paliwowe ma się rozpocząć około roku 2020, generując tym samym blisko 100 nowych miejsc pracy. Firmy zainwestują we wspólne przedsięwzięcie łącznie 85 milionów dolarów w równych częściach.

Honda i GM prowadzą wspólne działania w ramach umowy o współpracy ogłoszonej w lipcu 2013 roku, na mocy której obie firmy wspólnie opracują systemy ogniw paliwowych nowej generacji oraz rozwiązania umożliwiające magazynowanie wodoru. Firmy zintegrowały swoje zespoły rozwojowe oraz wymieniły się doświadczeniami z zakresu wodorowych ogniw paliwowych w celu stworzenia bardziej przystępnego cenowo rozwiązania komercyjnego dotyczącego ogniw paliwowych i systemów magazynowania wodoru.

– W ostatnich trzech latach inżynierowie Hondy i GM dzielili się doświadczeniami i prowadzili wspólne prace nad stworzeniem kompaktowego i przystępnego cenowo systemu ogniw paliwowych nowej generacji. tTeraz możemy rozpocząć fazę produkcji seryjnej systemów wykorzystujących ogniwa paliwowe – powiedział Toshiaki Mikoshiba, dyrektor ds. operacyjnych regionu północnoamerykańskiego w Honda Motor Co. oraz prezes i dyrektor generalny American Honda Co., Inc. i Honda North America, Inc.

Spółka joint venture Fuel Cell System Manufacturing (FCSM) będzie nadzorowana przez radę dyrektorów składającą się z trzech przedstawicieli obu firm, włączając w to przewodniczącego, którego funkcja będzie miała charakter rotacyjny. Ponadto zostanie powołana funkcja prezesa, pełniona na zmianę przez przedstawicieli obu firm.

GM i Honda dysponują według wskaźnika CEPGI (Clean Energy Patent Growth Index) łącznie ponad 2 220 patentami. GM i Honda zajmują odpowiednio pierwsze i trzecie miejsce pod względem liczby patentów dotyczących ogniw paliwowych zgłoszonych w latach 2002-15.

– Dwie firmy będące liderami we wprowadzaniu innowacji w zakresie ogniw paliwowych mogą przybliżyć wykorzystanie tego rozwiązania w podstawowych systemach napędu – powiedział Mark Reuss, wiceprezes wykonawczy GM, Global Product Development, Purchasing and Supply Chain.

Technologia ogniw paliwowych jest odpowiedzią na wiele problemów związanych z dzisiejszą motoryzacją, takich jak uzależnienie od ropy naftowej, emisja spalin, wydajność, zasięg i czas tankowania. Pojazdy napędzane ogniwami paliwowymi są zasilane wodorem pozyskiwanym z odnawialnych źródeł, jak wiatr czy biomasa. Takie samochody wydzielają jedynie parę wodną.

Oprócz zwiększenia osiągów systemów z ogniwami paliwowymi, firmy GM i Honda prowadzą wspólne prace nad obniżeniem kosztów ich opracowywania i produkcji poprzez korzyści skali i wspólne zaopatrzenie. Obie firmy nadal współpracują też z przedstawicielami rządów i innymi interesariuszami w celu rozwinięcia infrastruktury stacji ładowania.

Obecnie firma GM demonstruje możliwości ogniw paliwowych w zastosowaniach lądowych, morskich i powietrznych. Ponadto, samochody na ogniwa paliwowe opracowane przez GM pokonały miliony kilometrów w rzeczywistych warunkach eksploatacji, gromadząc wartościowe dane.

Honda rozpoczęła dostawy nowego modelu Clarity Fuel Cell do klientów w Stanach Zjednoczonych w grudniu 2016 roku, po wprowadzeniu tego auta w Japonii wiosną tego samego roku. W teście amerykańskiej agencji ochrony środowiska EPA, model uzyskał zasięg 589 kilometrów (366 mil) i jest to najlepszy wynik wśród wszystkich elektrycznych samochodów bez silnika spalinowego, oferowanych na rynku.

W 1999 roku, firmy GM i Honda podjęły współpracę w zakresie dostaw silników, w ramach której Honda wyprodukowała 50 000 jednostek V6 dla modeli Saturn VUE, otrzymując jednocześnie silniki wysokoprężne pochodzące z należącego do GM oddziału Isuzu do wykorzystania w Europie.