GENEWA: NOWA ALFA ROMEO 4C DLA DWÓCH OSÓB

A 1_130211_AR_4C_01

Debiutująca na 83. Międzynarodowym Salonie w Genewie, finalna wersja dwuosobowej Alfy Romeo 4C coupé z napędem na tylne koła i centralnie umieszczonym silnikiem to: osiągi, włoski styl i nowoczesna technika.

Zaprojektowany przez inżynierów Alfy Romeo i wyprodukowany w zakładzie Maserati w Modenie, nowy, kompaktowy supersamochód zostanie wprowadzony na rynek w 2013 roku i zapowiada powrót włoskiej marki do Stanów Zjednoczonych, dając początek planowi globalnego rozwoju Alfy Romeo.


Zobacz także:
SALONY SAMOCHODOWE


Model 4C wywodzi się bezpośrednio z koncepcyjnej wersji, która podczas Salonu samochodowego w Genewie w 2011 roku wzbudziła emocje, zdobywając trzy prestiżowe nagrody: „AutoBild Design Award” (Niemcy, rok 2011), „Design Award for Concept Cars & Prototypes” (Włochy, rok 2012) i „Most Exciting Car of 2013 – What Car?” (Wielka Brytania, rok 2012).

Nazwa 4C

Nazwa “4C” czerpie inspiracje ze swojej przeszłości: odwołuje się do wielkiej sportowej tradycji – w latach trzydziestych i czterdziestych, nazwy 8C i 6C wyróżniały wtedy samochody cywilne oraz wyścigowe, wyposażone w mocne silniki ośmiocylindrowe oraz innowacyjne sześciocylindrowe, uzyskując docelowy stosunek masy do mocy taki, jak w prawdziwym samochodzie wyścigowym, czyli poniżej 4 kg/KM.

A 2_130211_AR_4C_03

Alfa Romeo 4C wykorzystuje technologie i materiały stosowane w sportowych samochodach, (wśród których jest już Alfa Romeo 8C Competizione) takie, jak: włókno węglowe, aluminium, napęd na tylne koła oraz technologie własne z ostatnich modeli seryjnych Alfy Romeo unowocześnione w taki sposób, aby wydobyć jeszcze bardziej sportowy charakter nowego samochodu.

Nadwozie i wnętrze

Zaprojektowana przez Centrum Stylu Alfa Romeo, 4C odwołuje się bezpośrednio do kultowych modeli, które pozostawiły znaczący ślad w historii marki. Jednym z nich, ze względu na analogiczne wymiary i układ jest z pewnością model 33 Stradale. Również 4C pokonuje tę samą drogę i kontynuuje trend zapoczątkowany przez 8C Competizione, udoskonalając jeszcze niektóre specyficzne koncepcje marki, takie jak kompaktowość, dynamiczność czy elastyczność.

Istota designu i użytych materiałów widoczna jest również wewnątrz pojazdu, gdzie wszystko pomyślane jest i ukierunkowane na czerpanie maksymalnej przyjemności z jazdy. Na pierwszy plan wysuwa się włókno węglowe zastosowane do wykonania przestrzeni wokół kierowcy i pasażera, które nadaje zaawansowanemu technologicznie wnętrzu, unikalnego i lekkiego charakteru.

Wymiary i kształt

Wymiary tego dwuosobowego samochodu coupe to: długość poniżej 4 metrów, szerokość 200 cm, wysokość 118 cm i rozstaw osi mniejszy niż 2,4 metra. Z jednej strony podkreślają one zalety kompaktowego auta, a z drugiej jego elastyczność. Pojazd osiąga maksymalny poziom efektywności aerodynamicznej, odnotowując ujemny Cz (współczynnik siły nośnej), który tak, jak w samochodach wyścigowych, przyczynia się do zwiększenia stabilności i przyczepności przy większych prędkościach.

A 3_130211_AR_4C_02

Nowy silnik i skrzynia biegów

Ewolucja jednostki napędowej, montowanej już w wersji Quadrifoglio Verde modelu Giulietta, nowy czterocylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1750 ccm z turbodoładowaniem – wykorzystuje innowacyjny blok wykonany z aluminium oraz udoskonalone układy ssące i wydechowe. Dodatkowo, zastosowano najnowocześniejsze rozwiązania techniczne, jak bezpośredni wtrysk paliwa, podwójny, ciągły rozdzielacz faz rozrządu oraz system kontroli „Scavenging”, który redukuje efekt tzw. „turbo dziury”.

Benzynowy silnik współpracuje z automatyczną skrzynią biegów „Alfa TCT” z podwójnym suchym sprzęgłem. Może ona być również sterowana w trybie sekwencyjnym przez kierowcę za pomocą łopatek umieszczonych pod kierownicą.

Nowy selektor kontroli dynamicznej z trybem „Race”

Debiutujący w Alfie Romeo 4C nowy selektor kontroli dynamicznej Alfa D.N.A., który do trzech dostępnych do tej pory ustawień – „Dynamic”, „Natural” i „All Weather” – dodaje czwarty tryb: „Race”. Został on wprowadzony, by jeszcze bardziej wzmocnić doznania jazdy po torze wyścigowym.