Na odwołanym salonie samochodowym Geneva Motor Show miały pojawić się nowe, mocne modele Mercedes- AMG: GLA 45 4MATIC+ oraz GLA 45 S 4MATIC+.
2,0-litrowy silnik jest najmocniejszą seryjnie produkowaną 4-cylindrową jednostką turbo i występuje w dwóch wersjach mocy.
Zobacz także:
Już podstawowy wariant, o mocy 285 kW (387 KM), okazuje się mocniejszy od poprzednika.
Wariant S o mocy 310 kW (421 KM) może rywalizować z maszynami znacznie wyższych kategorii. Aktywny napęd na cztery koła AMG Performance 4MATIC+ selektywnie kieruje siłę napędową do tylnych kół za pomocą AMG Torque Control, zapewniając bazę dla maksymalnej przyczepności w każdych warunkach.
To zasługa nowego mechanizmu różnicowego tylnej osi z dwoma sprzęgłami wielotarczowymi – po jednym na każde tylne koło. Dwusprzęgłowa przekładnia AMG Speedshift DCT 8G w ułamku sekundy dobiera przełożenia zgodnie z warunkami drogowymi. Kierowca GLA 45 ma do wyboru 5 lub 6 trybów jazdy, wpływających nie tylko m.in. na reakcję na gaz i działanie przekładni czy napędu 4×4, ale także na dźwięk układu wydechowego.
Nowy 4-cylindrowy silnik turbo
Silnik o pojemności 2,0 litrów ma nie tylko większa moc, ale również maksymalny moment obrotowy – 500 Nm. Nowe kompaktowe SUV-y mają sprinterskie osiągi: GLA 45 S 4MATIC+ przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 4,3 sek., a podstawowy GLA 45 4MATIC+ potrzebuje na to 4,4 sek. Maksymalna prędkość została elektronicznie ograniczona do, odpowiednio, 270 oraz 250 km/h.
Nowa jednostka wyróżnia się natychmiastową reakcją na gaz. Moment obrotowy jest dostępny w zakresie 5000- 5250 obr./min. (4750- 5000 obr./min. w wersji podstawowej). Jednostka korzysta z nowej turbosprężarki typu twin- scroll z ciśnieniem doładowania 2,1 bara. Po raz pierwszy otrzymała dwustopniowy wtrysk paliwa – bezpośredni, za pomocą piezoelektrycznych wtryskiwaczy, oraz do kolektora dolotowego. Do chłodzenia silnika wykorzystywane są dwie pompy cieczy chłodzącej.
Komponenty w podwoziu
Za bazę dla wysokiej stabilności kierunkowej i dynamicznych własności w zakrętach – przy niewielkich przechyłach – służy nowe zawieszenie AMG. W konstrukcji przedniej osi zastosowano kolumny MacPhersona. Tylne zawieszenie opiera się na osi wielowahaczowej, czterodrążkowej, i jest przymocowane do nadwozia z użyciem ramy pomocniczej. GLA 45 korzysta z adaptacyjnych amortyzatorów AMG Ride Control z trzema trybami pracy, od komfortowej po sportową. Układ ten działa w pełni automatycznie.
Wysokowydajny układ hamulcowy jest odporny na zmęczenie i zapewnia krótkie drogi hamowania. W wersji podstawowej z przodu pracują 4-tłoczkowe stałe, jednoczęściowe zaciski hamulcowe z tarczami o wymiarach 350 x 34 mm, natomiast z tyłu – 1-tłoczkowe zaciski pływające i tarcze o wymiarach 330 x 22 mm. Tarcze są wentylowane wewnętrznie i perforowane. Szare zaciski hamulcowe zdobią białe litery AMG.
Wariant S i wersję podstawową z opcjonalnym pakietem AMG Dynamic Plus wyposażono w jeszcze większy układ hamulcowy z 6-tłoczkowymi stałymi zaciskami i tarczami 360 x 36 mm z przodu. W tym przypadku zaciski są polakierowane na czerwono i opatrzone czarnym logo AMG. Elektromechaniczny układ kierowniczy AMG z siłą wspomagania adekwatną do prędkości wspiera sportowy styl jazdy. Ma przekładnię o zmiennym przełożeniu i dwa tryby pracy: bardziej napięty lub zrelaksowany.
Wzmocnione nadwozie
Projektanci Mercedes- AMG wzmocnili nadwozie GLA 45. Jego sztywna konstrukcja tworzy najlepszą podstawę dla precyzyjnego zachowania na drodze i stabilnego prowadzenia kół. Pod silnikiem przykręcono lekką aluminiową płytę.
Wygląd nowego GLA 45 to długa maska z muskularnymi przetłoczeniami, zwarta kabina i wydatne błotniki. Z profilu w oczy rzucają się 19- lub 20-calowe felgi, a z tyłu – dwie okrągłe końcówki układu wydechowego „zatopione” w szerokim optycznie zderzaku z masywnym dyfuzorem.
Sportowe akcenty, system operacyjny MBUX oraz wysokiej jakości wykończenie kabiny współtworzą bliską, osobistą więź kierowcy z maszyną. Standardową tapicerkę ze skóry syntetycznej Artico i mikrofibry Dinamica zdobią czerwone przeszycia. Ten sam kolor mają pasy bezpieczeństwa oraz pierścienie wokół otworów wentylacyjnych.
W wariancie S motorsportowy charakter podkreślają żółte akcenty oraz standardowa kierownica AMG Performance obszyta skórą nappa i mikrofibrą, zaopatrzona w specjalne przyciski AMG.
Nowe auto miało zadebiutować na odwołanych z powodu koronawirusa targach motoryzacyjnych w Genewie.