Podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego Geneva Motor Show odbyła się światowa premiera pierwszego czysto akumulatorowo- elektrycznego Mercedes-Benz Concept EQV.
Nowe auto łączy lokalnie bezemisyjną jazdę z wydajnością, maksymalną funkcjonalnością i estetycznym wyglądem.
Zobacz także:
Na podstawie Concept EQV Mercedes-Benz Vans planuje zbudować pojazd produkowany seryjnie, który zostanie przedstawiony oficjalnie jesienią, na tegorocznych targach IAA Cars we Frankfurcie.
Najważniejsze cechy techniczne pojazdu to zasięg do 400 kilometrów i szybkie ładowanie, które pozwala na uzyskanie 100 kilometrów zasięgu w ciągu zaledwie 15 minut. Wnętrze samochodu oferuje najwyższy możliwy poziom komfortu oraz maksymalną funkcjonalność, m.in. dzięki szerokiemu zakresowi możliwych konfiguracji siedzeń.
Oznacza to, że Concept EQV oferuje wiele potencjalnych zastosowań. Z jego funkcjonalności i elastyczności skorzystają zarówno klienci poszukujący komfortowego pojazdu rodzinnego, jaki entuzjaści sportu. Ponadto, w przypadku zastosowań związanych z transportem VIP, pojazd oferuje szeroką gamę wyposażenia i uwodzi wyjątkową przyjemnością i komfortem jazdy.
Concept EQV jest kolejnym reprezentantem marki EQ. We wrześniu 2018 r. marka zaprezentowała swój pierwszy pojazd produkowany seryjnie: elektryczny sedan EQC. Concept EQV rozszerzy gamę modeli o premium MPV dla maksymalnie 8 pasażerów.
Silnik
Concept EQV ma napęd elektryczny (eATS) o mocy 150 kW. Silnik elektryczny, skrzynia biegów ze stałymi przełożeniami, układ chłodzenia tworzą kompaktową i integralną całość. Energia jest dostarczana przez akumulatory litowo- jonowe o łącznej pojemności 100 kWh, dzięki czemu pojazd ma zasięg do 400 klometrów. Dzięki prędkości maksymalnej 160 km/h przyjemność z jazdy jest zapewniona także poza miastem.
Pokazywany na targach motoryzacyjnych w Genewie pojazd można wygodnie ładować w domu za pomocą ładowarki Mercedes- Benz Wallbox lub zwykłego gniazdka. Dla jeszcze większej elastyczności na co dzień dostępna jest również funkcja szybkiego ładowania: w ciągu zaledwie 15 minut bateria może być naładowana energią wystarczającą do pokonania odległości około 100 kilometrów.
Funkcjonalność
Dzięki zainstalowaniu akumulatora w podłodze pojazdu, cała przestrzeń wewnętrzna dostępna jest bez ograniczeń. Wyposażony w sześć pojedynczych foteli Concept EQV staje się typowym pojazdem typu shuttle bus, który spełnia wszystkie wymogi transportu VIP. Inne konfiguracje siedzeń sprawiają, że samochód staje się praktycznym miejskim pojazdem rodzinnym, a także umożliwia łatwy transport sprzętu sportowego i rekreacyjnego. Elektryczny pojazd można łatwo przekształcić na 7- lub nawet 8-osobowy za pomocą dodatkowych siedzeń.
Zmodyfikowany system nawigacji uwzględnia poziom naładowania baterii. Pojawią się również aplikacje, które umożliwią na przykład zdalną kontrolę temperatury wnętrza lub płatności bezgotówkowe w publicznych stacjach ładowania.
Wygląd
Sercem nadwozia jest grill chłodnicy z chromowanymi wstawkami i pasek LED – charakterystyczna cecha rodziny EQ. Całe auto jest pomalowane lakierem high-tech silver, a zderzak zyskuje niepowtarzalny wygląd dzięki dużym wlotom powietrza i dwóm szerokim chromowanym wstawkom umieszczonym na zewnętrznych krawędziach. Reflektory LED podkreślają prezencję i sportowy styl pojazdu. Wrażenie to wzmacnia zgrabna sylwetka oraz 19-calowe felgi ze stopu metali lekkich.
We wnętrzu zachowana została chłodna stylistyka. Utrzymany w stylu technologicznej elegancji kokpit zapewnia nieskomplikowaną i intuicyjną obsługę. Podstawą interakcji między człowiekiem a maszyną jest system informacyjno- rozrywkowy MBUX (Mercedes-Benz User Experience), który łączy w sobie samouczący się system sterowania głosowego z innowacyjnymi funkcjami łączności.
Skórzane obicie deski rozdzielczej w kolorze Midnight Blue zostało wzbogacone pasmami w kolorze różowego złota, które imitują miedziane druty. Uwagę przyciągają też kolory obramowania różnych elementów. W systemie infotainment emanuje elegancją i ciepłem różowe złoto, ale touchpad i włącznik światła mają kontur w kolorze ciemnego chromu (dark chrom), a otwory wentylacyjne otacza srebrna poświata (silver shadow). Ciemnobłękitna skóra nappa pokrywa podłokietniki, tworząc z różowo- złotymi szwami ciekawy kontrast.
Ten sam efekt powstaje dzięki przeszyciom wzdłuż siedzeń. Z kolei zastosowanie czarnej skóry nappa na poduszkach siedzeń, a ciemnobłękitnej na elementach oparć siedzeń pokazuje możliwości zastosowania różnych komponentów kolorystycznych. W rezultacie całe wnętrze utrzymane jest w tym kontrastującym podziale: błękit dominuje w górnej części deski rozdzielczej, a czerń w dolnej – nie tylko jest elegancki, ale podkreśla technologiczny charakter wnętrza.
Na linii wzroku patrząc z zewnątrz pojazdu, uwagę od razu przyciągają błękitne elementy oparć foteli.