GENEWA 2019: NOWY MERCEDES CLA SHOOTING BRAKE

mercedes-cla-n1

Nowy Mercedes- Benz CLA Shooting Brake pokazuje nowego CLA, który dostępny również jako Shooting Brake. Sprzedaż modelu rozpocznie się od września.

Prezentowany na salonie samochodowym Geneva Motor Show pojazd, podobnie jak czterodrzwiowy model CLA Coupé, posiada mocną osobowość.


Zobacz także:

SALONY SAMOCHODOWE

GENEWA 2019


 

Projekt karoserii CLA Shooting Brake jest wyrazem eleganckiej estetyki – począwszy od „rekiniego” nosa z przodu aż po zredukowane krawędzie z zaakcentowanymi płaszczyznami i subtelną muskulaturę tylnego pasa.

mercedes-cla-n3

Wnętrze CLA Shooting Brake cechuje ta sama nowoczesna, wysokiej jakości awymiary, tmosfera, co wersję Coupé. Na tle poprzednika kabina modelu zapewnia podróżującym więcej miejsca w obszarze ramion, głowy i łokci. Cyfrowe otoczenie zorientowanych na nowoczesne technologie nabywców zostało zintegrowane z wnętrzem samochodu w przemyślany, technicznie pionierski sposób.

Dzięki systemowi inforozrywki MBUX (Mercedes- Benz User Experience) z inteligentnym asystentem wnętrza oraz udoskonalonym systemem rozpoznawania głosu, obsługa rosnącej liczby funkcji staje się coraz bardziej naturalna i znacznie prostsza. Duży nacisk położono na indywidualizację – czego dowodem są linie wyposażenia Progressive oraz AMG Line, a także rosnąca, różnorodna gama aplikacji i usług, które można, w zależności od preferencji, pobrać z platformy Mercedes me i przywołać je za pośrednictwem MBUX.

Design

Nowy model ma ciekawe proporcje: długą pokrywę silnika, smukłą linię szyb rodem z coupé, muskularne tylne błotniki i zaokrąglony tył, podkreślający geny sportowych aut. Do słupka B kontur bezramkowych bocznych okien jest identyczny jak w Coupé, a później nieco się wydłuża i ostro zwęża w kierunku tyłu.

Mercedes-Benz Cars auf dem Genfer Automobilsalon 2019 // Mercedes-Benz Cars at the 2019 Geneva International Auto Show

Charakterystyczny przód z odwrotnie pochylonym profilem („rekini nos”) i wydłużona pokrywa silnika z wyrazistymi przetłoczeniami formują dynamiczny styl tej części nadwozia. Zupełnie pominięto przetłoczenie pod bocznymi szybami. Poszczególne płaszczyzny mają „miękkie”, rzeźbiarskie krzywizny, które podkreślają zarys nadwozia i jego proporcje, a przy tym definiują charakter pojazdu.

Nowe auto jest o 48 mm dłuższe od poprzednika, o 53 mm od niego szersze i o 2 mm niższe. Płaskie reflektory, nisko poprowadzona płaszczyzna maski i wlot powietrza z umieszczoną pośrodku gwiazdą – oto typowy samochód sportowy Mercedes- Benz.

Z tyłu charakterystyczne dla modeli GT są smukłe, dwuczęściowe tylne światła, płynne przejście pomiędzy pokrywą bagażnika a zderzakiem oraz umieszczona w zderzaku tablica rejestracyjna. Pojazd zwraca uwagę imponującą posturą i wygląda atletycznie dosłownie pod każdym kątem. Otwór załadunkowy o szerokości 871 mm jest znacznie szerszy niż w poprzedniku (635 mm). Co więcej, tylną pokrywę można otwierać również bezdotykowo, za pomocą funkcji Easy- Pack i Hands- Free Access.

mercedes-cla-n2

Wnętrze modelu jest identyczne jak w wersji Coupé. Główny korpus rozciąga się od drzwi do drzwi, a swoim kształtem przywodzi na myśl kształt skrzydła. Dolna partia kokpitu jest optycznie odseparowana od górnej za pomocą listwy ozdobnej. Dodatkowo efekt ten wzmacnia nastrojowe oświetlenie, które oferuje 64 odcienie, 10 „światów kolorystycznych” i różne efekty w 3 strefach jasności.

CLA Shooting Brake ma wymiary: długość 4 688 mm, szerokość – 1 999 mm (z lusterkami), wysokość – 1 442 mm, rozstaw osi – 2 729 mm.

MBUX ciągle się uczy

Najnowszym osiągnięciem w dziedzinie samochodowej inforozrywki jest asystent wnętrza MBUX, który pozwala na intuicyjną obsługę różnych funkcji z zakresu multimediów i komfortu instrumentów m.in. dzięki rozpoznawaniu ruchów. Jest on nawet w stanie rozróżnić polecenia kierowcy i pasażera z przodu – na przykład wie, dla kogo aktywować np. funkcję masażu fotela.

Kiedy kierowca skupia się na prowadzeniu pojazdu, system poszukuje właściwych odpowiedzi online. Ze względu na swój nieustanny rozwój może także uwzględniać lokalnych dostawców treści.

mercedes-cla-n5

Odnowa biologiczna podczas jazdy

Za sprawą kontroli komfortu Energizing, która „scala” różne systemy samochodu z zakresu komfortu, nowy model zapewnia jeszcze większą wygodę. System wykorzystuje funkcje klimatyzacji foteli (podgrzewanie, wentylacja, masaż), a także oświetlenie oraz nagłośnienie, by stworzyć określony nastrój, dopasowany do potrzeb oraz samopoczucia użytkownika.

Zupełną nowością jest trener Energizing Coach, który na bazie inteligentnego algorytmu rekomenduje jeden z dostępnych programów pakietu – zależnie od sytuacji i użytkownika. Jeśli z samochodem połączony jest smartwatch Mercedes- Benz vivoactive 3 lub inne kompatybilne urządzenie do noszenia firmy Garmin, w swoich zaleceniach trener uwzględnia osobiste parametry kierowcy, takie jak poziom stresu, tętno czy jakość snu poprzedniej nocy.

Układ jezdny

CLA Shooting Brake ma najbardziej sportową charakterystykę układu jezdnego ze wszystkich nowych kompaktowych modeli Mercedes- Benz. To zasługa szerokiego rozstawu kół, a także niżej położonego środka ciężkości oraz generalnie montowanej w tych modelach wielowahaczowej tylnej osi. Efekt: zawieszenia kół nie tylko odpowiadają za ich precyzyjne prowadzenie, ale zostały również zaprojektowane pod kątem zapewnienia wysokiego komfortu jazdy i cichej pracy. Duży stabilizator minimalizuje przechyły nadwozia.

mercedes-cla-n6

Na życzenie dostępne jest tłumienie adaptacyjne ADS (Adaptive Damping System), pozwalające kierowcy przełączać pomiędzy bardziej komfortowym a szczególnie sportowym zestrojeniem amortyzatorów. Nabywcy mają szeroki wybór fabrycznych rodzajów kół, z obręczami od 16 do 19 cali i ogumieniem w rozmiarze od 205/60 R 16 do 225/40 R 19. Konfiguracja ESP została specjalnie przystosowana do potencjalnie wysokich prędkości w zakrętach i wysokiego poziomu dynamiki jazdy.

Dzięki szeroko zakrojonym komputerowym symulacjom przepływu powietrza i precyzyjnemu „doszlifowaniu” w tunelu aerodynamicznym nowy model utrzymuje wysoki poziom poprzednika pomimo szerszego rozstawu kół. Wartość współczynnika oporu powietrza wynosi Cd = 0,26.

Intelligent Drive

Pokazywane na targach motoryzacyjnych w Genewie nowe auto oferuje najnowsze systemy wsparcia kierowcy, zapewniające najwyższy poziom aktywnego bezpieczeństwa – w tym funkcje pochodzące z Klasy S. Dzięki udoskonalonym systemom kamer i radarów samochód potrafi „widzieć” drogę do 500 m w przód i w określonych sytuacjach poruszać się częściowo autonomicznie.

mercedes-cla-n7

Przykład: CLA może w wygodny sposób dostosowywać prędkość przed zbliżającymi się zakrętami, skrzyżowaniami lub rondami, korzystając z aktywnej kontroli odległości Active Distance Assist Distronic oraz danych map i nawigacji. Do nowych funkcji układu Active Steer Assist należy m.in. intuicyjnie działający asystent zmiany pasa ruchu – Active Lane Change Assist. Jeśli do wyposażenia należy aktywny asystent parkowania Active Park Assist z systemem Parktronic, CLA oferuje także funkcję rozszerzonego ponownego uruchomienia w autostradowych korkach.

Mocne silniki

CLA Shooting Brake zadebiutuje w mocnej wersji benzynowej CLA 250, zasilanej 4-cylindrowym silnikiem (165 kW/225 KM, 350 Nm) połączonym z dwusprzęgłową przekładnią 7G-DCT (zużycie paliwa w cyklu łączonym: 6,2-6,5 l/100 km, emisje CO2 w cyklu łączonym: 143-149 g/km; wartości wstępne). Dwulitrowa jednostka z bezpośrednim wtryskiem benzyny jest standardowo zaopatrzona w filtr cząstek stałych (GPF).

Z chwilą wprowadzenia na rynek we wrześniu br. model będzie dostępny z szeroką gama silników benzynowych i wysokoprężnych, współpracujących ze skrzyniami manualnymi lub dwusprzęgłowymi, oferowanych w połączeniu z napędem na przednie koła lub w wersjach 4MATIC (na cztery koła).

Nowe auto będzie produkowane będzie w fabryce w Kecskemét na Węgrzech.