Mercedes- AMG wprowadza na rynek GLE 53 4MATIC+, czyli wersję ukierunkowaną na wysokie osiągi. Samochód napędza 6-cylindrowy rzędowy silnik o pojemności 3 litrów i mocy 320 kW (435 KM).
Pojazd posiada w pełni aktywny napęd na cztery koła, przekładnię automatyczną o 9 przełożeniach, programy jazdy zarezerwowane dla wersji AMG oraz pneumatyczne zawieszenie AMG Active Ride Control.
Zobacz także:
Zawieszenie jest oparte na układzie AMG Ride Control+ z elektromechaniczną stabilizacją przechyłów. Za sprawą specjalnej osłony chłodnicy AMG z 15 pionowymi poprzeczkami widać, że nowy model należy do rodziny AMG. Dodatkowo emocje z jazdy potęgują liczne opcje, takie jak aktywny sportowy układ wydechowy czy przyciski funkcyjne na kierownicy.
Silnik z podwójnym turbodoładowaniem
Sercem pokazywanego na targach motoryzacyjnych Mercedesa- AMG GLE 53 4MATIC+ jest zelektryfikowana, 3-litrowa jednostka napędowa z podwójnym turbodoładowaniem i dodatkową elektryczną sprężarką. Rzędowa „szóstka” generuje moc 320 kW (435 KM) oraz 520 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Rozrusznik zintegrowany z alternatorem EQ Boost na krótko zapewnia dodatkowe 16 kW mocy plus 250 Nm momentu obrotowego, a ponadto zasila pokładową instalację elektryczną 48 V.
EQ Boost łączy rozrusznik i alternator w jeden zespół – mocny silnik elektryczny. Umieszczono go pomiędzy silnikiem a przekładnią. GLE 53 4MATIC+ przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 5,3 sek. i rozpędza się do elektronicznie ograniczonej prędkości maksymalnej równej 250 km/h. Dopóki do akcji nie wkroczy duża turbosprężarka, dodatkowa elektryczna sprężarka bez żadnych opóźnień generuje wysoki poziom ciśnienia doładowania.
EQ Boost dostarcza prąd dla pokładowej 48-woltowej instalacji elektrycznej. Również konwencjonalny układ 12 V jest zasilany z nowej sieci (za pomocą konwertera DC/DC). Akumulator 48 V zwiększa całkowitą pojemność akumulatorów w pojeździe, pozwalając na dostarczenie większej ilości energii elektrycznej.
Hybrydowe funkcje EQ Boost
Rozrusznik zintegrowany z alternatorem EQ Boost stanowi odpowiada również za realizację hybrydowych funkcji napędu. Pozwala to na oszczędzanie paliwa w stopniu, który był wcześniej zarezerwowany dla wysokonapięciowych zespołów hybrydowych. Po raz pierwszy moduł jest także odpowiedzialny za kontrolę obrotów na biegu jałowym.
Funkcje hybrydowe obejmują zwiększenie mocy i momentu obrotowego, odzyskiwanie energii, przesunięcie punktu obciążenia, tryb żeglowania i praktycznie niezauważalne ponowne uruchomienie silnika w ramach funkcji start/stop. Długość montażowa nowej 6-cylindrowej jednostki jest znacznie mniejsza niż w przypadku konwencjonalnych motorów o 6 cylindrach. Pozwoliło to wygospodarować przestrzeń dla zamontowania układu oczyszczania spalin w pobliżu silnika, co szczególnie podnosi jego skuteczność.
Opcjonalny, aktywny układ wydechowy AMG Performance zapewnia wyjątkowe wrażenia akustyczne.
9-stopniowa skrzynia automatyczna AMG Speedshift TCT (TCT – Torque-Clutch Transmission, przekładnia z przetwornikiem momentu obrotowego) zmienia biegi w krótkim czasie. Została optymalnie dostrojona do charakterystyki silnika.
Zawieszenie AMG Active Ride Control
Nowe auto zostało przygotowane do zapewnienia maksymalnej przyczepności i dynamiki – to zasługa napędu na obie osie AMG Performance 4MATIC+ z całkowicie zmiennym rozdziałem napędu na cztery koła. Inteligentny układ aktywnie łączy stale napędzaną oś tylną z osią przednią i w trybie ciągłym oblicza optymalny rozkład siły napędowej w zależności od sytuacji na drodze i stylu jazdy kierowcy.
Podstawę dla zapewnienia wysokiej zwinności, neutralnego zachowania w zakrętach i optymalnej trakcji stanowi przeprojektowane zawieszenie AMG Active Ride Control. Do zestrojenia przyczynia się nie tylko całkowicie zmienny rozkład momentu obrotowego, ale i nowa funkcja: aktywna stabilizacja przechyłów z dwoma pracującymi niezależnie od siebie elektromechanicznymi siłownikami – na przedniej i tylnej osi. Układ ten nie tylko zmniejsza przechyły boczne w trakcie pokonywania zakrętów, ale pozwala także na precyzyjniejszy dobór toru jazdy i obciążenia.
Kolejną zaletą na tle konwencjonalnych systemów hydraulicznych jest znacznie niższa masa komponentów oraz szybsza reakcja układu stabilizacji.
Zawieszenie pneumatyczne ze szczególnie sportowym zestrojeniem sprężyn/ amortyzatorów i adaptacyjnym, regulowanym tłumieniem ADS+ (Adaptive Damping System) łączy dynamikę jazdy z jej wysokim komfortem. Kierowca ma do wyboru trzy tryby charakterystyki resorowania: Comfort, Sport oraz Sport+, pozwalające na znacznie bardziej odczuwalne zróżnicowanie pomiędzy nienagannym komfortem na dalekich trasach a typowo sportową dynamiką jazdy. Ponadto nowy model oferuje dwa nowe programy do użytku w terenie – Trail (szlak) i Sand (piach).
Dzięki pneumatycznemu samopoziomowaniu na przedniej i tylnej osi nowy SUV o wysokich osiągach utrzymuje stały prześwit niezależnie od obciążenia pojazdu. Ogólnie wysokość zawieszenia w programach jazdy sportowej jest zmniejszona o 15 mm. W programie Comfort pojazd jest obniżany o 15 mm od prędkości 120 km/h, co ogranicza opór aerodynamiczny, a tym samym zużycie paliwa. W celu zwiększenia prześwitu na złej nawierzchni lub na podjazdach, przy uruchomionym silniku poziom nadwozia można podnieść za naciśnięciem przycisku – maksymalnie o 55 mm (zarówno na postoju, jak i w ruchu).
Sportowy układ kierowniczy i wydajny układ hamulcowy
Układ kierowniczy z elektromechanicznym wspomaganiem zależnym od prędkości korzysta z przekładni o zmiennym przełożeniu. Charakterystyka wspomagania jest regulowana w dwóch trybach: Comfort i Sport. W dowolnym momencie kierowca może spersonalizować ją samodzielnie, korzystając z trybu jazdy Individual.
Duży, wydajny układ hamulcowy pozwala niezawodnie wytracać prędkość nawet przy większych obciążeniach i krótszych odstępach pomiędzy kolejnymi hamowaniami. Na przedniej osi GLE 53 4MATIC+ zamontowano wentylowane, perforowane tarcze hamulcowe o wymiarach 400 x 36 mm oraz 2-tłoczkowe stałe zaciski polakierowane na kolor srebrny, z czarnym napisem AMG. Z tyłu zastosowano wewnętrzne wentylowane tarcze o wymiarach 345 x 25 mm z 1-tłoczkowym zaciskiem.
AMG Dynamic Select
GLE 53 4MATIC+ oferuje siedem programów jazdy. Ustawienia Slippery, Comfort, Sport, Sport+ i Individual uzupełnia dwa tryby terenowe: Trail i Sand. W każdym przypadku system AMG Dynamic Select odpowiednio modyfikuje istotne parametry pojazdu, takie jak reakcja silnika i skrzyni biegów, charakterystyka przepustnicy i układu kierowniczego, tłumienie zawieszenia, a nawet dźwięk układu wydechowego.
Wybierane za pomocą przełącznika w konsoli środkowej lub przycisku na kierownicy AMG, poszczególne tryby są wizualizowane na panelu wskaźników oraz na wyświetlaczu multimediów.
Przy wyborze poziomów Basic, Advanced i Pro wpływa ona np. na strategię sterowania ESP lub działanie napędu na wszystkie koła. W oparciu o zachowanie kierowcy i dane z czujników inteligentne sterowanie przewiduje pożądane zachowanie pojazdu. Spektrum ingerencji waha się od ekstremalnej stabilności aż po wysoką dynamikę. Dodatkowo, w programach terenowych Trail i Sand, do wyboru są poziomy Traction i Slide, w których zdezaktywowany zostaje system ESP.
Nadwozie
Dzięki charakterystycznej dla AMG osłony chłodnicy z 15 pionowymi, chromowanymi poprzeczkami auto jest przynależne do marki. Nie mniejsze wrażenie robi trójramienna gwiazda otoczona podwójnym pierścieniem, smukłe reflektory i dominujący w przednim zderzaku wlot powietrza w kształcie litery „A”. Poprzeczki bocznych wlotów powietrza, element ozdobny zderzak i dolny spojler mają chromowane, srebrne wykończenie. Standardowo montowane są 20-calowe obręcze z lekkich stopów, ozdobione napisem AMG. Nabywcy mają do wyboru siedem wariantów obręczy, o średnicy od 20 do 22 cali.
Charakterystyczne cechy z tyłu to: chromowana oprawa dyfuzora, wyraziście wyprofilowany zderzak i specjalny układ wydechowy z dwiema chromowanymi, podwójnymi końcówkami. Na życzenie oferowany jest pakiet AMG Night, obejmujący szereg dodatków w wyrafinowanej, czarnej tonacji (przedni spojler, elementy ozdobne w przednim zderzaku, osłony lusterek bocznych, obramowanie szyb, relingi dachowe, dyfuzor i wykończenie rur wydechowych), a także przyciemniane szyby o zwiększonej izolacji termicznej.
Wnętrze
W kabinie pojazd można rozpoznać m.in. za sprawą charakterystycznych czerwonych akcentów – począwszy od foteli, standardowo pokrytych syntetyczną czarną skórą Artico i mikrofibrą Dinamica z czerwonymi, kontrastowymi szwami i emblematem AMG na przednich oparciach. Także górna część deski rozdzielczej została pokryta syntetyczną skórą Artico. Sportowy wygląd podkreślają czarna podsufitka i elementy ozdobne ze szczotkowanego aluminium z lekkim, podłużnym szlifem.
Paleta opcji indywidualizacji obejmuje m.in. szereg tapicerek ze skóry i wysokiej próby elementy ozdobne. Jedną ze szczególnych cech jest opcjonalny, składany trzeci rząd siedzeń, dzięki któremu w kabinie może podróżować siedem osób. Funkcja łatwego wejścia – Easy Entry – regulowanego całkowicie elektrycznie drugiego rzędu foteli sprawia, że pasażerowie ostatnich miejsc mają do nich wygodny dostęp.
GLE 53 4MATIC+ standardowo oferuje koncepcję obsługi i wyświetlania informacji MBUX, wzbogaconą o liczne treści zarezerwowane tylko dla modeli AMG. Za sprawą panoramicznego kokpitu zestaw wskaźników i dotykowy ekran systemu multimedialnego optycznie łączą się w jedną całość. Wiele funkcji można aktywować również za pomocą inteligentnego sterowania głosowego reagującego na hasło „Hej Mercedes”. Opcjonalny asystent pozwala z kolei na intuicyjną, komfortową obsługę różnych funkcji z zakresu komfortu oraz multimediów.
Panel wskaźników (lewy ekran) wyróżnia się szeregiem detali, takich jak menu startowe AMG i cztery style wyświetlania informacji: klasyczny, sportowy, dyskretny, a także – dostępny wyłącznie w samochodach AMG – widok supersportowy. Po wybraniu trybu jazdy Trail lub Sand można wybrać i wyświetlić na ekranie parametry charakterystyczne dla jazdy off- roadowej, jak np. nachylenie zbocza, przechył boczny i wysokość terenu. W konsoli środkowej znajdują się przełączniki do sterowania trybami pracy napędu, przekładni, zawieszenia, ESP oraz układu napędowego.
Kierownica AMG Performance, obszyta czarną skórą nappa, z czerwonymi kontrastowymi szwami i czerwonym pierścieniem na godzinie 12, łączy maksymalną funkcjonalność, wysokiej jakości wrażenia dotykowe i ergonomię. Oprócz aluminiowych manetek zmiany biegów zapewnia intuicyjną obsługę za pomocą paneli dotykowych – całym systemem inforozrywki można sterować niczym smartfonem, za pomocą ruchów opuszków palców.
Na życzenie dostępne są także innowacyjne instrumenty, które dodatkowo usprawniają obsługę funkcji samochodu z poziomu kierownicy: pod prawym ramieniem znajduje się okrągły kontroler ze zintegrowanym wyświetlaczem, a pod lewym – dwa pionowe przyciski z kolorowymi ekranami wraz z przełącznikami.
AMG Track Pace i AIR Balance
Dzięki opcjonalnej aplikacji system MBUX oferuje funkcję wirtualnego inżyniera, który pozwala na zapisywanie i szczegółową analizę nawet 80 specyficznych danych pojazdu, a także czasów przejazdu na zamkniętych torach. Kierowca może samodzielnie zapisywać dowolne tory. Korzysta przy tym z danych GPS, a także z zamontowanych w pojeździe czujników (przyspieszenia, kąta skrętu, kąta przechyłu oraz prędkości kół).
Funkcjonalność AMG Track Pace zwiększa aplikacja na smartfony – oferuje ona m.in. możliwość nagrywania filmów wideo z podróży, indywidualizacji nagranych filmów i zdjęć oraz dzielenia się swoimi doświadczeniami na portalach społecznościowych.
W ramach pakietu AIR Balance oferowany jest ekskluzywny zapach do wnętrza GLE 53 4MATIC+, nazwany „AMG#63”. Jego inspirujące, sportowe nuty doskonale pasują do ducha marki sportowych aut o wysokich osiągach.
Nowy model można oglądać na salonie samochodowym Geneva Motor Show.