Podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego Geneva Motor Show obejrzeć można nowy elektryczny model KIA – e-Soul. Zasięg do samochodu wynosi do 452 kilometrów.
Miejski crossover jest trzecim autem elektrycznym marki. Dzięki nowym silnikom elektrycznym zapewnia większą moc i lepsze przyspieszenie.
Zobacz także:
Model trzeciej generacji jest jeszcze bardziej wyrazisty niż w wypadku jego poprzedników. W Europie e-Soul będzie oferowany wyłącznie jako samochód elektryczny z dwoma silnikami o różnej mocy i dwoma akumulatorami o różnej pojemności do wyboru. Akumulatory nowej generacji są o nawet 30 proc. bardziej energooszczędne niż w obecnie najlepiej sprzedającym się elektrycznym aucie w Europie.
e-Soul zachował mocne strony poprzednich modeli i, dodatkowo, oferuje bardzo dobry stosunek jakości do ceny, przestronne wnętrze dla pięciu osób oraz funkcjonalność. Podobnie jak wszystkie modele Kia, nowy e-Soul będzie objęty 7-letnią gwarancją lub do przebiegu 150 000 kilometrów, która chroni również silnik elektryczny i akumulator.
Design nadwozia
Każdy element poszycia karoserii e-Soula jest nowy. Design podkreślają wąskie przednie światła w całości wykonane w technologii LED, poszerzające optycznie samochód, którego szerokość wynosi 1 800 mm. Smukłe przednie i tylne zderzaki oraz pokaźnych rozmiarów panel w miejscu, w którym w samochodach zasilanych silnikiem spalinowym znajduje się wlot powietrza do chłodnicy, powodują, że nowe auto ma aerodynamiczny wygląd.
Gniazdo ładowania znajduje się za niewielką pokrywą z przodu auta. Lampy przeciwmgłowe typu LED znajdują się poniżej świateł głównych i zastępują okrągłe lampy znane z poprzedniego modelu Soul EV.
Długość e-Soula wynosi 4 195 mm, czyli o 55 mm więcej niż w wypadku modelu poprzedniej generacji. Rozstaw osi urósł o 30 mm (do 2 600 mm), o 15 mm dłuższy jest też przedni zwis. E-Soul standardowo jest wyposażony w 17-calowe obręcze kół z lekkich stopów z oponami w rozmiarze 215/55 R17. Nowy modek będzie dostępny w siedmiu jednokolorowych i w siedmiu dwukolorowych wersjach nadwozia.
Klienci w Europie będą mogli wybrać opcjonalny pakiet SUV, który obejmuje plastikowe nakładki na nadkola i progi oraz przedni zderzak ukształtowany na wzór zderzaków w autach terenowych z płytą poślizgową, która chroni silnik.
Wnętrze
Kabina e-Soula może być wykończona materiałami w odcieniach jedno- lub dwukolorowych. Do wyboru, w zależności od rynku i wyposażenia samochodu, są tapicerki wykonane z tkaniny oraz skóry syntetycznej lub prawdziwej. Jednokolorowe wykończenie jest czarne, dwukolorowe – szare (jasne i ciemnoszare) z perłowymi elementami wykończenia drzwi. Modele wykończone czarną tkaniną są dostępne z opcjonalnymi zielonymi lub złotymi detalami, które obejmują kontrastowe szwy i wykończenie drzwi w kolorze złotym lub zielonym. W ofercie jest również pakiet w kolorze czerwonym (Red Pack).
Pojazd może być także wyposażony w opcjonalny system Sound Mood Lighting, czyli tzw. oświetlenie towarzyszące emitowane z paneli w drzwiach. Obejmuje on również wykończenie materiałem ze wzorem 3D w górnej części paneli drzwi. Do wyboru jest osiem kolorów i sześć motywów oświetlenia kabiny. Można posiadać bezprzewodową ładowarkę do telefonu, podgrzewane i wentylowane przednie fotele oraz wysokiej jakości systemem audio firmy Harman/ Kardon. Dostępny jest również wyświetlacz przezierny Head-Up Display.
Układ napędowy i osiągi
Kierowcy mają do wyboru większy akumulator (o pojemności 64 kWh), który zapewnia większy zasięg lub mniejszy akumulator (o pojemności 39,2 kWh).
Akumulator o dużej pojemności współpracuje z silnikiem elektrycznym o mocy 150 kW (204 KM) i zapewnia zasięg do 452 kilometrów (w cyklu mieszanym WLTP) na jednym ładowaniu. Zużycie energii w wypadku tego akumulatora – w cyklu mieszanym WLTP – wynosi zaledwie 157 Wh/km. Zużycie energii przez e-Soula w cyklu miejskim wynosi zaledwie 109 Wh/km (według normy WLTP).
Dzięki maksymalnemu momentowi obrotowemu o wartości 395 Nm, samochód z akumulatorem o pojemności 64 kWh przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,6 sekundy.
Akumulator o standardowej pojemności wynoszącej 39,2 kWh współpracuje z silnikiem elektrycznym o mocy 100 kW (136 KM). Przy identycznym maksymalnym momencie obrotowym jak w wypadku mocniejszego silnika, zasięg wynosi do 277 kilometrów na jednym ładowaniu, a zużycie energii – 145 Wh/km (w cyklu mieszanym WLTP).
Szybka ładowarka typu Combined Charging System (CCS) jest standardowo montowana w obu modelach i umożliwia krótsze postoje podczas ładowania. Przy pomocy szybkiej ładowarki prądu stałego o mocy 100 kW obydwa akumulatory można naładować od 20 do 80 proc. pojemności w zaledwie 42 minuty.
Pokazywany na targach motoryzacyjnych w Genewie e-Soul jest wyposażony w szereg technologii odzyskiwania energii. Elektryczny miejski crossover marki Kia jest również wyposażony w system indywidualnego sterowania wentylacją i klimatyzacją, który wyłącza wentylację kabiny po stronie pasażera i utrzymuje ją jedynie po stronie kierowcy.
e-Soul standardowo jest także wyposażony w innowacyjny układ hamulcowy z odzyskiem energii, obsługiwany przez łopatki zmiany biegów przy kierownicy. System daje możliwość wyhamowania samochodu i odzyskania energii kinetycznej, aby zwiększyć zasięg i zmniejszyć zużycie energii.
Kierowca ma do dyspozycji jeden z pięciu poziomów hamowania regeneracyjnego, w zależności od ilości energii, którą chcą odzyskać. Maksymalny poziom hamowania regeneracyjnego umożliwia jazdę z wykorzystaniem tylko pedału przyspieszenia, bez konieczności hamowania przy użyciu pedału hamulca. Układ hamowania regeneracyjnego może również automatycznie regulować poziom hamowania, jeśli wykryje, że samochód z przodu hamuje. Wskaźnik Smart Eco Pedal Guide na zestawie wskaźników informuje kierowcę o zużyciu akumulatora w czasie rzeczywistym.
System wyboru trybu jazdy Drive Mode Select pozwala kierowcy dostosować charakter e-Soula do stylu jazdy lub warunków na drodze. Do wyboru są tryby Normal, Eco, Eco+ i Sport. Obydwa tryby Eco są tak skonfigurowane, aby wydłużyć zasięg wykorzystując różne sposoby oszczędzania energii.
Nowy e-Soul, w przeciwieństwie do modeli dwóch poprzednich generacji, ma niezależne wielowahaczowe zawieszenie kół tylnej osi.
Nowoczesne technologie łączności
Szereg zaawansowanych funkcji zwiększa zarówno bezpieczeństwo podróżowania, jak i łatwość obsługi oraz zapewnia dostęp do wielu informacji zapisanych w pamięci komputera pokładowego e-Soula. Wygodny dostęp do funkcji systemu zapewnia panoramiczny ekran dotykowy o przekątnej 10,25 cala umieszczony wysoko na środku deski rozdzielczej oraz smartfon. Uvo Connect obejmuje nowy system Kia Live.
Integralnym elementem systemu jest aplikacja Uvo, która zapewnia użytkownikom dostęp do szeregu informacji diagnostycznych na temat samochodu i przebiegu wszystkich podróży. Ponadto pozwala użytkownikom zdalnie sprawdzić stan naładowania akumulatora i zatrzymać lub wznowić ładowanie za pomocą smartfona. Dzięki temu, w przypadku ładowania e-Soula w domu, mogą oni korzystać z tańszych taryf za energię elektryczną w nocy.
Wygląd ekranu można dostosować do indywidualnych preferencji za pomocą różnych widżetów. Dzięki temu kierowca i pasażer mogą jednocześnie i niezależnie korzystać z wyświetlacza – kierowca może, na przykład, uruchomić nawigację lub śledzić informacje o przepływie energii przez hybrydowy zespół napędowy, a pasażer może w tym samym czasie wybierać ulubione utwory lub sprawdzić prognozę pogody.
Ekran systemu multimedialnego uzupełnia 7-calowy wyświetlacz w miejscu wskaźników, który podczas jazdy przekazuje kierowcy wszystkie istotne informacje dotyczące podróży i działania elektrycznego zespołu napędowego.
Nowe systemy bezpieczeństwa
Zaawansowane systemy asystujące KIA (ADAS) pomagają zmniejszyć ryzyko wystąpienia kolizji lub zminimalizować jej skutki. Obejmują one:
– FCA (Forward Collision-Avoidance Assist) – system rozpoznawania pieszych z funkcją ostrzegania kierowcy za pomocą drgań kierownicy;
– BCW (Blind Spot Collision Warning) – system ostrzegania o pojazdach znajdujących się w martwym polu widzenia lusterek;
– BCA-R (Blind-spot Collision-avoid Assist-Rear) – system ostrzegania przed kolizją podczas cofania;
– SCC (Smart Cruise Control z funkcją Stop & Go) – aktywny tempomat z funkcją Stop & Go;
– LKA (Lane Keeping Assist) – system utrzymywania auta na pasie ruchu;
– DAW (Driver Attention Warning) – czujnik zmęczenia kierowcy;
-HBA (High Beam Assist) – asystent zmiany świateł;
– LFA (Lane Follow Assist) – system monitoruje pojazdy znajdujące się z przodu i wykrywa oznakowania dróg, aby utrzymać samochód na pasie ruchu podczas jazdy autostradą;
– RVM (Rear View Monitor) – kamera cofania z asystentem wspomagania parkowania (Parking Assist) i systemem RCCA (Rear Cross-traffic Collision-avoidance Assist), który pomaga zapobiegać kolizjom podczas cofania.
Ponadto, e-Soul jest wyposażony w sześć poduszek powietrznych i system zarządzania stabilnością pojazdu (VSM). Nadwozie e-Soula jest wykonane ze stali i aluminium, co pozwoliło uzyskać jak największą sztywność na skręcanie przy jednoczesnym zachowaniu niskiej masy własnej.
e-Soul jest produkowany w zakładzie Kia w Gwangju w Korei. Samochód trafi do sprzedaży w Polsce po wakacjach.
Wymiary
Zewnętrzne (mm)
– długość: 4 195;
– szerokość bez lusterek: 1 800;
– wysokość: 1 605;
– rozstaw osi: 2 600;
– zwis z przodu: 865;
– zwis z tyłu: 730;
– rozstaw kół z przodu: 1 565;
– rozstaw kół z tyłu: 1 575;
– prześwit: 153.