GENEWA 2019: ELEKTRYCZNA KIA SOUL O DUŻYM ZASIĘGU

kia_eseul-1

Podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego Geneva Motor Show obejrzeć można nowy elektryczny model KIA – e-Soul. Zasięg do samochodu wynosi do 452 kilometrów.

Miejski crossover jest trzecim autem elektrycznym marki. Dzięki nowym silnikom elektrycznym zapewnia większą moc i lepsze przyspieszenie.


Zobacz także:

SALONY SAMOCHODOWE

GENEWA 2019


 

Model trzeciej generacji jest jeszcze bardziej wyrazisty niż w wypadku jego poprzedników. W Europie e-Soul będzie oferowany wyłącznie jako samochód elektryczny z dwoma silnikami o różnej mocy i dwoma akumulatorami o różnej pojemności do wyboru. Akumulatory nowej generacji są o nawet 30 proc. bardziej energooszczędne niż w obecnie najlepiej sprzedającym się elektrycznym aucie w Europie.

e-Soul zachował mocne strony poprzednich modeli i, dodatkowo, oferuje bardzo dobry stosunek jakości do ceny, przestronne wnętrze dla pięciu osób oraz funkcjonalność. Podobnie jak wszystkie modele Kia, nowy e-Soul będzie objęty 7-letnią gwarancją lub do przebiegu 150 000 kilometrów, która chroni również silnik elektryczny i akumulator.

Design nadwozia

Każdy element poszycia karoserii e-Soula jest nowy. Design podkreślają wąskie przednie światła w całości wykonane w technologii LED, poszerzające optycznie samochód, którego szerokość wynosi 1 800 mm. Smukłe przednie i tylne zderzaki oraz pokaźnych rozmiarów panel w miejscu, w którym w samochodach zasilanych silnikiem spalinowym znajduje się wlot powietrza do chłodnicy, powodują, że nowe auto ma aerodynamiczny wygląd.

Gniazdo ładowania znajduje się za niewielką pokrywą z przodu auta. Lampy przeciwmgłowe typu LED znajdują się poniżej świateł głównych i zastępują okrągłe lampy znane z poprzedniego modelu Soul EV.

Długość e-Soula wynosi 4 195 mm, czyli o 55 mm więcej niż w wypadku modelu poprzedniej generacji. Rozstaw osi urósł o 30 mm (do 2 600 mm), o 15 mm dłuższy jest też przedni zwis. E-Soul standardowo jest wyposażony w 17-calowe obręcze kół z lekkich stopów z oponami w rozmiarze 215/55 R17. Nowy modek będzie dostępny w siedmiu jednokolorowych i w siedmiu dwukolorowych wersjach nadwozia.

Klienci w Europie będą mogli wybrać opcjonalny pakiet SUV, który obejmuje plastikowe nakładki na nadkola i progi oraz przedni zderzak ukształtowany na wzór zderzaków w autach terenowych z płytą poślizgową, która chroni silnik.

Wnętrze

Kabina e-Soula może być wykończona materiałami w odcieniach jedno- lub dwukolorowych. Do wyboru, w zależności od rynku i wyposażenia samochodu, są tapicerki wykonane z tkaniny oraz skóry syntetycznej lub prawdziwej. Jednokolorowe wykończenie jest czarne, dwukolorowe – szare (jasne i ciemnoszare) z perłowymi elementami wykończenia drzwi. Modele wykończone czarną tkaniną są dostępne z opcjonalnymi zielonymi lub złotymi detalami, które obejmują kontrastowe szwy i wykończenie drzwi w kolorze złotym lub zielonym. W ofercie jest również pakiet w kolorze czerwonym (Red Pack).

Pojazd może być także wyposażony w opcjonalny system Sound Mood Lighting, czyli tzw. oświetlenie towarzyszące emitowane z paneli w drzwiach. Obejmuje on również wykończenie materiałem ze wzorem 3D w górnej części paneli drzwi. Do wyboru jest osiem kolorów i sześć motywów oświetlenia kabiny. Można posiadać bezprzewodową ładowarkę do telefonu, podgrzewane i wentylowane przednie fotele oraz wysokiej jakości systemem audio firmy Harman/ Kardon. Dostępny jest również wyświetlacz przezierny Head-Up Display.

kia_eseul-2

Układ napędowy i osiągi

Kierowcy mają do wyboru większy akumulator (o pojemności 64 kWh), który zapewnia większy zasięg lub mniejszy akumulator (o pojemności 39,2 kWh).

Akumulator o dużej pojemności współpracuje z silnikiem elektrycznym o mocy 150 kW (204 KM) i zapewnia zasięg do 452 kilometrów (w cyklu mieszanym WLTP) na jednym ładowaniu. Zużycie energii w wypadku tego akumulatora – w cyklu mieszanym WLTP – wynosi zaledwie 157 Wh/km. Zużycie energii przez e-Soula w cyklu miejskim wynosi zaledwie 109 Wh/km (według normy WLTP).

Dzięki maksymalnemu momentowi obrotowemu o wartości 395 Nm, samochód z akumulatorem o pojemności 64 kWh przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,6 sekundy.

Akumulator o standardowej pojemności wynoszącej 39,2 kWh współpracuje z silnikiem elektrycznym o mocy 100 kW (136 KM). Przy identycznym maksymalnym momencie obrotowym jak w wypadku mocniejszego silnika, zasięg wynosi do 277 kilometrów na jednym ładowaniu, a zużycie energii – 145 Wh/km (w cyklu mieszanym WLTP).

Szybka ładowarka typu Combined Charging System (CCS) jest standardowo montowana w obu modelach i umożliwia krótsze postoje podczas ładowania. Przy pomocy szybkiej ładowarki prądu stałego o mocy 100 kW obydwa akumulatory można naładować od 20 do 80 proc. pojemności w zaledwie 42 minuty.

Pokazywany na targach motoryzacyjnych w Genewie e-Soul jest wyposażony w szereg technologii odzyskiwania energii. Elektryczny miejski crossover marki Kia jest również wyposażony w system indywidualnego sterowania wentylacją i klimatyzacją, który wyłącza wentylację kabiny po stronie pasażera i utrzymuje ją jedynie po stronie kierowcy.

e-Soul standardowo jest także wyposażony w innowacyjny układ hamulcowy z odzyskiem energii, obsługiwany przez łopatki zmiany biegów przy kierownicy. System daje możliwość wyhamowania samochodu i odzyskania energii kinetycznej, aby zwiększyć zasięg i zmniejszyć zużycie energii.

Kierowca ma do dyspozycji jeden z pięciu poziomów hamowania regeneracyjnego, w zależności od ilości energii, którą chcą odzyskać. Maksymalny poziom hamowania regeneracyjnego umożliwia jazdę z wykorzystaniem tylko pedału przyspieszenia, bez konieczności hamowania przy użyciu pedału hamulca. Układ hamowania regeneracyjnego może również automatycznie regulować poziom hamowania, jeśli wykryje, że samochód z przodu hamuje. Wskaźnik Smart Eco Pedal Guide na zestawie wskaźników informuje kierowcę o zużyciu akumulatora w czasie rzeczywistym.

System wyboru trybu jazdy Drive Mode Select pozwala kierowcy dostosować charakter e-Soula do stylu jazdy lub warunków na drodze. Do wyboru są tryby Normal, Eco, Eco+ i Sport. Obydwa tryby Eco są tak skonfigurowane, aby wydłużyć zasięg wykorzystując różne sposoby oszczędzania energii.

Nowy e-Soul, w przeciwieństwie do modeli dwóch poprzednich generacji, ma niezależne wielowahaczowe zawieszenie kół tylnej osi.

Nowoczesne technologie łączności

Szereg zaawansowanych funkcji zwiększa zarówno bezpieczeństwo podróżowania, jak i łatwość obsługi oraz zapewnia dostęp do wielu informacji zapisanych w pamięci komputera pokładowego e-Soula. Wygodny dostęp do funkcji systemu zapewnia panoramiczny ekran dotykowy o przekątnej 10,25 cala umieszczony wysoko na środku deski rozdzielczej oraz smartfon. Uvo Connect obejmuje nowy system Kia Live.

kia_eseul-3

Integralnym elementem systemu jest aplikacja Uvo, która zapewnia użytkownikom dostęp do szeregu informacji diagnostycznych na temat samochodu i przebiegu wszystkich podróży. Ponadto pozwala użytkownikom zdalnie sprawdzić stan naładowania akumulatora i zatrzymać lub wznowić ładowanie za pomocą smartfona. Dzięki temu, w przypadku ładowania e-Soula w domu, mogą oni korzystać z tańszych taryf za energię elektryczną w nocy.

Wygląd ekranu można dostosować do indywidualnych preferencji za pomocą różnych widżetów. Dzięki temu kierowca i pasażer mogą jednocześnie i niezależnie korzystać z wyświetlacza – kierowca może, na przykład, uruchomić nawigację lub śledzić informacje o przepływie energii przez hybrydowy zespół napędowy, a pasażer może w tym samym czasie wybierać ulubione utwory lub sprawdzić prognozę pogody.

Ekran systemu multimedialnego uzupełnia 7-calowy wyświetlacz w miejscu wskaźników, który podczas jazdy przekazuje kierowcy wszystkie istotne informacje dotyczące podróży i działania elektrycznego zespołu napędowego.

Nowe systemy bezpieczeństwa

Zaawansowane systemy asystujące KIA (ADAS) pomagają zmniejszyć ryzyko wystąpienia kolizji lub zminimalizować jej skutki. Obejmują one:

– FCA (Forward Collision-Avoidance Assist) – system rozpoznawania pieszych z funkcją ostrzegania kierowcy za pomocą drgań kierownicy;
– BCW (Blind Spot Collision Warning) – system ostrzegania o pojazdach znajdujących się w martwym polu widzenia lusterek;
– BCA-R (Blind-spot Collision-avoid Assist-Rear) – system ostrzegania przed kolizją podczas cofania;
– SCC (Smart Cruise Control z funkcją Stop & Go) – aktywny tempomat z funkcją Stop & Go;
– LKA (Lane Keeping Assist) – system utrzymywania auta na pasie ruchu;
– DAW (Driver Attention Warning) – czujnik zmęczenia kierowcy;
-HBA (High Beam Assist) – asystent zmiany świateł;
– LFA (Lane Follow Assist) – system monitoruje pojazdy znajdujące się z przodu i wykrywa oznakowania dróg, aby utrzymać samochód na pasie ruchu podczas jazdy autostradą;
– RVM
(Rear View Monitor) – kamera cofania z asystentem wspomagania parkowania (Parking Assist) i systemem RCCA (Rear Cross-traffic Collision-avoidance Assist), który pomaga zapobiegać kolizjom podczas cofania.

Ponadto, e-Soul jest wyposażony w sześć poduszek powietrznych i system zarządzania stabilnością pojazdu (VSM). Nadwozie e-Soula jest wykonane ze stali i aluminium, co pozwoliło uzyskać jak największą sztywność na skręcanie przy jednoczesnym zachowaniu niskiej masy własnej.

e-Soul jest produkowany w zakładzie Kia w Gwangju w Korei. Samochód trafi do sprzedaży w Polsce po wakacjach.

Wymiary

Zewnętrzne (mm)
– długość: 4 195;
– szerokość bez lusterek: 1 800;
– wysokość: 1 605;
– rozstaw osi: 2 600;
– zwis z przodu: 865;
– zwis z tyłu: 730;
– rozstaw kół z przodu: 1 565;
– rozstaw kół z tyłu: 1 575;
– prześwit: 153.