Salon samochodowy Geneva Motor Show jest miejscem światowej premiery samochodu wyścigowego GR Supra Racing Concept, która stanowi zapowiedź powrotu na rynek Toyoty Supry – ikony w historii pojazdów sportowych marki.
Nowy koncepcyjny samochód prezentuje potencjał pojazdu przeznaczonego jednocześnie na tor i na publiczne drogi.
Zobacz także:
GR Supra Racing Concept otwiera nowy rozdział w historii jednego z najsłynniejszych sportowych samochodów Toyoty. Nazwa Supra kojarzy się z mocą, świetnymi osiągami i doskonałym prowadzeniem. Model cieszył się reputacją superszybkiego grand tourera i groźnego rywala na torach wyścigowych. Zdominował także najbardziej prestiżowe wyścigi klasy GT w Japonii.
Po 16 latach od zakończenia produkcji ostatniej do tej pory, czwartej generacji, Supra nadal cieszy się renomą auta kultowego wśród entuzjastów sportowych samochodów. Jej nieustającą popularność wzmocniła gwiazdorska rola w serii filmów akcji „Szybcy i wściekli”, a także sukces cyfrowej wersji w popularnej grze video Gran Turismo – symulatorze dostępnym na konsoli PlayStation.
Nazwa Supra pojawiła się po raz pierwszy w 1978 roku wraz z debiutem większej i mocniejszej wersji Celiki drugiej generacji, zaś w następnych latach samochód ten stał się niezależnym modelem. Celica Supra była znana pod symbolem A40. Po niej na rynek trafiły trzy generacje Toyoty Supry – A60 w 1981 roku, A70 w 1986 roku i A80 w 1993 roku.
Wszystkie cztery modele miały charakterystyczny dla samochodów GT układ z silnikiem z przodu i tylnym napędem. Czwarta generacja była najmocniejszym samochodem produkcyjnym w dotychczasowej historii Toyoty.
Supra zawdzięczała swoją reputację w znacznej mierze sukcesom w sportach motorowych. Czwarta generacja modelu, która weszła na rynek w 1993 roku, zdominowała serię wyścigów All- Japan GT, dziś znaną jako Super GT Series, czterokrotnie wygrywając w klasie GT500. W latach 80. model brał udział także w wyścigach samochodów sportowych IMSA w Ameryce Północnej, zaś w następnej dekadzie dwukrotnie wystartował w 24-godzinnym wyścigu w Le Mans.
GR Supra Racing Concept
Toyota GR Supra Racing Concept to kompaktowy, dwudrzwiowy samochód z napędem na tylną oś i silnikiem z przodu, zbudowany z zaawansowanych, lekkich materiałów. Za jego opracowanie odpowiadali specjaliści Toyota GAZOO Racing. Koncept ten jest zapowiedzią przyszłej premiery Toyoty Supry piątej generacji, co sugeruje widoczny na drzwiach numer 90, nawiązujący do kodów kolejnych generacji modelu – A40, A60, A70 i A80.
Kiichiro Toyoda, założyciel Toyoty, niejednokrotnie wyrażał pogląd, że udział w sportach motorowych bezpośrednio prowadzi do opracowywania coraz lepszych samochodów drogowych dzięki temu, że stawia producentów aut przed ekstremalnymi wyzwaniami, szczególnie w kwestii osiągów i trwałości. Jednocześnie starty w rajdach i wyścigach przyciągają uwagę fanów, budząc emocje i przywiązanie do marki.
Jego wnuk, Akio Toyoda, obecny prezydent Toyota Motor Corporation, w pełni podziela przekonanie swojego poprzednika. Zespół startuje w mistrzostwach WRC i FIA WEC, 24-godzinny wyścig w Le Mans czy Rajdzie Dakar.
Toyota GR Supra Racing Concept będzie dostępna w nowej wersji gry video Gran Turismo Sport firmy Polyphony Digital Inc., która wejdzie do sprzedaży w kwietniu 2018.
Projekt, właściwości jezdne i wyposażenie
Nadwozie ma dynamiczny, budzący emocje design. Wiele jego elementów, takich jak maska z wlotami powietrza, tylny zderzak, przedni spojler, nakładki progów, tylny dyfuzor, obudowy lusterek bocznych oraz duże tylne skrzydło, wyprodukowano z mocnych, lekkich kompozytów. Przednia szyba oraz oszklenie bocznych okien także powstały z odpornego tworzywa.
Nowe auto ma obniżone przednie i tylne zawieszenie, wyczynowy układ wydechowy, wyścigowe koła BBS oraz opony Michelin. W hamulcach zastosowano zaciski i tarcze Brembo Racing. Kabina została zaprojektowana z myślą o wyczynowej jeździe. Firma OMP dostarczyła fotele i pasy bezpieczeństwa, a także wyścigową kierownicę, zamocowaną na specjalnej kolumnie i wyposażoną w łopatki zmiany biegów.
Deska rozdzielcza ma wygląd charakterystyczny dla samochodów wyścigowych, podobnie jak tablica przyrządów ze sportowymi zegarami. Drzwi od wewnątrz są pokryte panelami z włókna węglowego. Zgodnie z regulacjami dotyczącymi bezpieczeństwa, obowiązującymi podczas rajdów i wyścigów, w samochodzie zamontowano klatkę bezpieczeństwa i gaśnice. Przewody paliwowe i hamulcowe, PedalBox, akumulator i przewody elektryczne zostały opracowane zgodnie ze standardami imprez motorsportowych.
Nowy model cieszy się duzym zainteresowaniem zwiedzających targi motoryzacyjne w Genewie.