Podczas marcowego Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie zadebiutuje nowy Mercedes- AMG G 63. To terenowe auto stworzone do jazdy w każdych warunkach.
W najnowszym wcieleniu pojazd przeszedł największą metamorfozę w historii Klasy G sygnowanej przez AMG.
Zobacz także:
Pod maską G 63 montowany wcześniej silnik 5.5 V8 biturbo zastępuje jednostka 4.0 V8 biturbo, generująca moc 430 kW (585 KM) oraz maksymalny moment obrotowy o wartości 850 Nm. Ten ostatni jest osiągany w zakresie od 2500 do 3500 obr./min. W efekcie nowy Mercedes przyspiesza od 0 do 100 km/h w ciągu 4,5 sek., a jego prędkość maksymalna wynosi 220 km/h (lub 240 km/h z pakietem kierowcy AMG).
Jednostka korzysta z turbosprężarek typu twin scroll. W celu zwiększenia efektywności wyposażono ją też w układ odłączania cylindrów. System działa w trybie jazdy Comfort, w zakresie od 1000 do 3250 obr./min. Przejście z trybu cztero- do ośmiocylindrowego i odwrotnie odbywa się błyskawicznie i niezauważalnie dla podróżujących. Średnie zużycie paliwa wynosi 13,2 l/100 km, średnia emisja CO2 – 299 g/km.
Ścieżkę dźwiękową zapewnia dwudrożny układ wydechowy z końcówkami pod tylnymi drzwiami. Dwa podwójne, chromowane wyloty z błyszczącym wykończeniem emitują głęboki tembr widlastej „ósemki” AMG. Standardowo wydech oferuje dwa tryby działania – dyskretny lub sportowy. Jego praca zależy od wybranego trybu jazdy lub pozycji przełącznika na konsoli środkowej.
G 63 korzysta ze skrzyni AMG Speedshift TCT 9G z oprogramowaniem zmodyfikowanym pod kątem szybszej zmiany przełożeń.
Standardowy napęd na cztery koła AMG Performance 4MATIC zestrojono z preferencją tylnej osi – moment obrotowy trafia na przednie i tylne koła w proporcji 40:60. Taka konfiguracja zapewnia większą zwinność na drodze oraz lepszą trakcję podczas przyspieszania. Zmodernizowana przekładnia redukcyjna (przełożenie względem poprzednika wzrosło z 2,1 do 2,93) pomaga G 63 przebrnąć przez trudny teren, zwłaszcza pokonywać wzniesienia o znacznym nachyleniu.
Nowe, inteligentne sprzęgło wielotarczowe zachowuje się jak automatycznie sterowany samoblokujący się mechanizm różnicowy i pozwala dłużej zachować zdolność manewrowania podczas off- roadowej jazdy. W rezultacie kierowca ma większe pole do działania jeszcze przed uruchomieniem ręcznych blokad dyferencjałów. W przypadku centralnego dyferencjału pełną blokadę zapewnia sprzęgło wielotarczowe, w przypadku przedniego i tylnego – sprzęgła kłowe.
Konstrukcja zawieszenia została całkowicie przeprojektowana. Zarówno z przodu, jak i z tyłu zastosowano sprężyny śrubowe. Po raz pierwszy z przodu pracuje niezależne zawieszenie z podwójnymi wahaczami poprzecznymi. Z tyłu – oś sztywna z pięcioma wahaczami na koło. 241-milimetrowy prześwit (do tylnej osi) zapewnia bezpieczną jazdę nawet w ekstremalnych sytuacjach. Aby ograniczyć przechyły, G 63 z przodu i z tyłu zaopatrzono w dodatkowe stabilizatory poprzeczne.
Do standardowej specyfikacji należy zawieszenie AMG Ride Control z adaptacyjną regulacją tłumienia. Automatyczny, elektronicznie sterowany system dostosowuje stopień resorowania każdego z kół do aktualnych warunków – stylu jazdy, nawierzchni i wybranych ustawień. Kierowca ma do wyboru trzy bazowe charakterystyki tłumienia: Comfort, Sport oraz Sport+.
Elektromechaniczny układ kierowniczy G 63 z zależnym od prędkości wspomaganiem po raz pierwszy ma zmienne przełożenie. Charakterystyka układu zmienia się automatycznie zależnie od aktualnego programu AMG Dynamic Select lub może być wskazana ręcznie, w trybie Individual.
Podstawę dla zdolności G 63 w terenie zapewnia rama drabinkowa z wysokowytrzymałej stali oraz osadzone na niej nadwozie. W celu zmniejszenia masy zbudowano je z mieszanki kilku gatunków stali oraz aluminium, z którego wykonano przednie błotniki, maskę oraz drzwi. Wariant AMG wyróżnia się specjalną osłoną chłodnicy i zderzakiem z szerokimi wlotami powietrza oraz matowosrebrnymi akcentami, a także poszerzonymi nadkolami, mieszczącymi większe, szersze koła.
Standardem są stopnie progowe, elementy ozdobne zderzaków oraz lakier metaliczny. G 63 zdradzają także emblematy „V8 Biturbo” na przednich błotnikach. Sportową stylizację dopełniają dostępne po raz pierwszy 22-calowe koła oraz kryjące się za nimi perforowane tarcze hamulcowe i polakierowane na czerwono zaciski.
Szczególnie atrakcyjnie nowy wariant wygląda z opcjonalnym pakietem AMG Night (m.in. przyciemniane lampy i tylne szyby oraz obudowy zewnętrznych lusterek, pierścień osłony koła zapasowego i elementy ozdobne zderzaków w metalizowanym kolorze „czerń obsydianu”, a także matowoczarne obręcze o średnicy 21 lub 22 cali).
Seryjna specyfikacja G 63 obejmuje reflektory, kierunkowskazy i tylne lampy LED High Performance – trwalsze i zużywające mniej energii. Na życzenie dostępne są reflektory Multiberam LED.
G 63 otrzymał całkowicie przeprojektowane, nowoczesne wnętrze. Alternatywą dla standardowych wskaźników analogowych jest panoramicznych kokpit z instrumentami cyfrowymi. Tworzą go dwa 12,3-calowe ekrany, zabudowane pod wspólną taflą szkła. Kierowca ma do wyboru trzy wersje wskaźników: klasyczną, sportową i progresywną.
Z nowej koncepcji kabiny korzystają wszyscy podróżujący. Wzrost wymiarów (długość +101 mm, szerokość +121 mm i wysokość +40 mm) przełożył się na znacznie większą przestronność. Na życzenie dostępny jest pakiet wielokonturowych siedzeń. Kolejna nowość to montowana seryjnie, obszyta skórą nappa kierownica AMG Performance ze spłaszczonym u dołu wieńcem i perforacją w obszarze chwytu.
Specjalna edycja „Edition 1” na powitanie
Z okazji rynkowego debiutu Mercedes-AMG G 63 będzie dostępny także jako specjalny wariant „Edition 1”. Ekskluzywna specyfikacja plasuje go na szczycie oferty. Z jednym z 10 odcieni karoserii do wyboru dyskretnie kontrastują matowoszare pasy po bokach, a muskularną stylizację podkreśla pakiet Night. Obudowy lusterek i matowoczarne, kute obręcze o średnicy 22 cali zdobią czerwone akcenty. Ten sam odcień mają przeszycia tapicerki oraz dekoracje na elementach wykończenia z włókien węglowych w kabinie.
Nowy Mercedes-AMG G 63 będzie świętował swój światowy debiut podczas targów motoryzacyjnych Geneva International Motor Show. Sprzedaż modelu ruszy 18 marca, a jego rynkową premierę przewidziano na czerwiec.
DANE TECHNICZNE
* Silnik 4.0 V8 biturbo
– pojemność skokowa: 3982 ccm;
– moc maksymalna: 430 kW (585 KM) przy 6000 obr./min.;
– maksymalny moment obr.: 850 Nm przy 2500-3500 obr./min.;
– napęd: na cztery koła AMG Performance 4MATIC z rozkładem momentu obrotowego p/t 40:60;
– przekładnia: AMG Speedshift TCT 9G;
– średnie zużycie paliwa: 13,2 l/100 km;
– średnie emisja CO2: 299 g/km;
– przyspieszenie 0-100 km/h: 4,5 sek.;
– prędkość maksymalna: 220 km/h (240 km/h – pakiet AMG);
– masa własna (DIN/EC): 2485 kg/ 2560 kg.