Podczas zakończonego Międzynarodowego Salonu Samochodowego Geneva International Motor Show Hyundai zaprezentował nowy, w pełni elektryczny model KONA Electric.
Producent jest pierwszym w Europie, który stworzył dostępny dla wszystkich, w pełni elektryczny, subkompaktowy model typu SUV.
Zobacz także:
To kontynuacja strategii mobilności Hyundaia – jako pierwszy wprowadził on na rynek produkowany seryjnie model zasilany ogniwami paliwowymi – ix35 Fuel Cell, a niedawno zaprezentował jego następcę – nowy model NEXO. Ponadto, Hyundai IONIQ jest pierwszym samochodem, dostępnym z trzema rożnymi rodzajami elektrycznego napędu do wyboru.
Nowy Hyundai KONA Electric odzwierciedla dwa wiodące trendy w motoryzacji – elektryfikację oraz charakterystykę segmentu SUV. Ma tak samo wyrazistą stylistykę, co model KONA ze standardowym napędem. Pełen ekspresji przód jest niemal identyczny, jak jego starszy “brat”. Głównym, stylistycznym wyróżnikiem jest zamknięta, poprawiająca aerodynamikę samochodu osłona chłodnicy.
Inny, charakterystyczny element to przednie światła z lampami LED do jazdy dziennej, umieszczone na szczycie głównych reflektorów, również w technologii LED. Dwukolorowe nadwozie KONY Electric i wybór siedmiu kolorów lakieru, daje możliwość podkreślenia indywidualnej osobowości kierowcy.
Klienci mogą wybrać czarne wnętrze, a także materiałową, pół- skórzaną lub skórzaną tapicerkę. Opcjonalnie, dostępne jest trójkolorowe wnętrze, łączące czerń z błękitem i szarością w wersjach z tkaninowo- skórzaną lub skórzaną tapicerką. Samochód ma szereg elementów wyposażenia, zapewniających maksimum komfortu, m.in. regulowane elektrycznie w 8 płaszczyznach przednie fotele. Kolejnym udogodnieniem jest dostępne za dopłatą ogrzewanie koła kierownicy.
W samochodzie jest odpowiednio dużo miejsca dla pasażerów oraz ich bagażu. Przestrzeń na nogi w pierwszym rzędzie to 1 054 mm, podczas gdy pasażerowie tylnej kanapy mają do dyspozycji 850 mm. Przestrzeń nad głowami z przodu to 1 006 mm, a z tyłu 948 mm. Pojemność bagażnika to łącznie 332 l, uwzględniając w tym schowek na kabel do ładowania samochodu (373 l bez kabla).
Wymiary (mm) nowego auta to: długość – 4 175, szerokość – 1 800, wysokość – 1 565, rozstaw osi – 2 600, przedni zwis – 855, tylny zwis – 720.
Dwie wersje napędu
KONA Electric ma dwie wersje układu napędowego, oferując mocne silniki elektryczne. Samochód w wersji z akumulatorami gwarantującymi zwiększony zasięg, jest w stanie pokonać do 470 kilometrów, dostarczając maksymalną moc 204 KM (150 kW).
Dysponująca akumulatorami o pojemności 39,2 kWh, bazowa wersja ma zasięg do 300 kilometrów i silnik o mocy 135 KM (99 kW). Dzięki 395 Nm dostępnego natychmiast momentu obrotowego i przyspieszeniu od 0 do 100 km/h w 7.6 sekundy, nowa KONA Electric dostarcza prawdziwą przyjemność z jazdy z prędkością do 167 km/h.
Specjalną funkcją jest moduł shift- by- wire, umożliwiający intuicyjną obsługę napędu elektrycznego. Regulowany układ odzyskiwania energii z hamowania, z wykorzystaniem łopatek, umieszczonych pod kierownicą, pozwala kierowcy wybrać intensywność tego procesu.
System odzyskuje dodatkową energię zawsze, gdy tylko jest to możliwe. Kierowcy mogą korzystać również z 7-calowego ekranu, na którym prezentowane są istotne informacje o osiągach samochodu oraz dodatkowego, opcjonalnego wyświetlacza head- up, prezentującego najważniejsze informacje bezpośrednio na linii wzroku.
Systemy i bezpieczeństwo
System infotainment integruje nawigację, media i zestaw funkcji, a także bezprzewodowe ładowanie telefonów komórkowych (w standardzie Qi). Nowy eko- model w gamie Hyundaia został bogato wyposażony w najnowsze rozwiązania z zakresu czynnego bezpieczeństwa oraz technologie wspomagające prowadzenie, oferowane pod wspólną nazwą SmartSense.
Jest to m.in.: zapobieganie kolizjom (z funkcją wykrywania pieszych) Forward Collision Avoidance Assist, ostrzeganie przed możliwością kolizji z pojazdami w martwym polu – Blind Spot Collision Warning, ostrzeganie przed możliwością kolizji w ruchu poprzecznym podczas cofania – Rear Cross Traffic Collision Warning, utrzymywanie samochodu na pasie ruchu – Lane Keeping Assist, ostrzeganie o zmęczeniu kierowcy – Driver Attention Warning, ostrzeganie o ograniczeniach prędkości – Speed Limit Warning.
Kolejne systemy to: utrzymywanie samochodu centralnie na pasie ruchu, już od najniższej prędkości Lane Following Assist, inteligentny tempomat z systemem Stop & Go (Smart Cruise Control), ostrzeganie o zmęczeniu kierowcy – Driver Attention Warning, inteligentne ostrzeganie o ograniczeniach prędkości – Intelligent Speed Limit Warning czy inteligentne światła drogowe – Smart High Beam.
Pokazywany na targach motoryzacyjnych w Genewie SUV został wyposażony również w elektroniczny hamulec postojowy (Electronic Parking Brake – EPB). Ładowanie litowo- jonowych, polimerowych akumulatorów do 80 proc. zajmuje około 54 minut z użyciem szybkiej ładowarki prądu stałego (DC), o mocy 100 kW. Ładowanie prądem zmiennym (AC) z wykorzystaniem pokładowej ładowarki o mocy 7,2 kW zajmuje 9 godzin i 40 minut w przypadku pakietu akumulatorów, gwarantujących zwiększony zasięg oraz 6 godzin i 10 minut z pakietem akumulatorów o krótszym zasięgu.
Kierowca ma również możliwość ładowania samochodu z wykorzystaniem domowego gniazdka, używając kabla, zintegrowanego z modułem kontrolnym i ładowarką, tzw. ICCB. Gniazdo do podłączenia ładowarki znajduje się z przodu pojazdu, obok logo marki.
Nowa KONA Electric ma konstrukcję z wysokowytrzymałej stali, co gwarantuje skuteczną absorbcję siły zderzenia i minimalizację odkształceń nadwozia, chroniąc pasażerów w razie kolizji. Pojazd został wyposażony w sześć poduszek bezpieczeństwa (dwie przednie, dwie boczne oraz dwie kurtyny, obejmujące obszar od pierwszego do drugiego rzędu siedzeń – chroniące zarówno kierowcę, jak i pasażerów).