Ford zaprezentował właśnie swój nowy model Edge w wersji przeznaczonej dla europejskich klientów. To najbardziej zaawansowany samochód SUV w historii firmy. Samochód obejrzeć będzie można podczas 88. Międzynarodowego Salonu Samochodowego Geneva International Motor Show, a do salonów sprzedaży na kontynencie trafi jeszcze w tym roku.
Zobacz także: SALONY SAMOCHODOWE GENEWA 2018
Nowy Ford Edge oferuje kompleksową gamę rozwiązań technicznych wspomagających kierowcę, działających w oparciu o analizę sygnałów dostarczanych przez kamery i czujniki. Systemy bezpieczeństwa zaprojektowano tak, by pomagały kierowcom w unikaniu, lub przynajmniej w łagodzeniu skutków kolizji. Należą do nich debiutujące w Europie systemy hamowania po kolizjach, wspomagania kierownicy z funkcją omijania przeszkód, a także adaptacyjny tempomat z funkcją zatrzymywania i ruszania oraz utrzymywania samochodu na pasie ruchu. Nowy Edge debiutuje także w Europie z nową, mocną i paliwooszczędną wersją Bi-Turbo 2-litrowego silnika wysokoprężnego EcoBlue, połączonego z nową, ośmiobiegową automatyczną przekładnią, zapewniającą bezstresowe podróżowanie. Wprowadzony w specyfikacjach usportowionej wersji ST-Line, nowy Edge prezentuje wyrazistszą stylistykę przedniej i tylnej części nadwozia, z szeroką siatkową kratą wlotu powietrza, dodatkami w kolorze nadwozia, w tym głębokimi bocznymi nakładkami progowymi i standardowymi 20-calowymi aluminiowymi obręczami kół. Inteligentny SUV w inteligentnym świecie Z nowym Fordem Edge debiutują trzy nowe systemy wspomagania kierowcy, których Ford jeszcze nie oferował w Europie: • System hamowania po kolizji pomaga zmniejszyć skutki potencjalnej kolizji wtórnej poprzez automatyczne aplikowanie umiarkowanego ciśnienia hamowania po wykryciu pierwszego zderzenia. Spowolnienie pojazdu może potencjalnie zmniejszyć obrażenia u pasażerów i dalsze uszkodzenia pojazdu. • Układ wspomagania kierownicy z funkcją omijania przeszkód pomaga kierowcy omijać stojące lub wolniej poruszające się pojazdy, aby uniknąć kolizji. Zaprojektowany do pracy przy prędkościach miejskich i autostradowych, wykorzystuje radar i kamerę do wykrywania wolniej poruszających się i nieruchomych pojazdów znajdujących się na torze jazdy i zapewnia dodatkowy moment obracający kierownicę, umożliwiając kierowcy manewrowanie wokół takiego pojazdu, gdy zachodzi niebezpieczeństwo kolizji. • Adaptacyjny tempomat z funkcją zatrzymywania i ruszania oraz utrzymywania samochodu na pasie ruchu pozwala utrzymać bezpieczną odległość od pojazdów jadących z przodu i zmniejszyć stres podczas długich podróży przy mniejszym nasileniu ruchu, pomagając utrzymać pojazd na środku jego pasa. Kolejne systemy wspomagania kierowcy, które wykorzystują kamery, radary i czujniki ultradźwiękowe w celu redukcji stresu u kierowców obejmują system adaptacyjnego przedniego oświetlenia, system ostrzegania o obiektach w martwym polu lusterek, system nieoślepiających świateł drogowych, inteligentny ogranicznik prędkości, system informowania o opuszczaniu pasa ruchu, system ostrzegania przed kolizją czołową z systemem wykrywania pieszych oraz system rozpoznawania znaków drogowych. Prowadzenie samochodu, a także jego parkowanie w mieście i w terenie zabudowanym jest wygodniejsze i łatwiejsze dzięki funkcjom takim jak monitorowanie ruchu poprzecznego za samochodem, adaptacyjny układ kierowniczy, aktywny asystent parkowania ze wspomaganiem parkowania prostopadłego i parkowania równoległego oraz asystentem wyjazdu z parkingu, który pomaga kierowcy wycofać się z miejsca parkingowego. Osiągi godne uwagi Nowy Edge wykorzystuje najnowsze rozwiązania Forda w układach napędowych, by zapewnić świetne osiągi przy jak najniższym zużyciu paliwa i emisji CO2. Nowy dwulitrowy wysokoprężny silnik EcoBlue z doładowaniem Bi-Turbo zapewnia moc, moment obrotowy i właściwości jezdne typowe dla samochodów z silnikami o większej pojemności, a jednocześnie jest oszczędny i ekologiczny. Nowa konfiguracja silnika zachowała zaawansowaną technologię wtrysku paliwa i niskotarciową architekturę EcoBlue, co pomogło spełnić rygorystyczne wymogi normy emisji spalin Euro 6. Motor, który dysponuje mocą 238 KM, został połączony z układem napędowym Ford Intelligent All Wheel Drive. Mała, wysokociśnieniowa turbosprężarka i większa niskociśnieniowa turbosprężarka przy niskich obrotach pracują szeregowo, by uzyskać lepszą reakcję silnika i większy moment obrotowy. Przy wyższych prędkościach obrotowych większa turbosprężarka pracuje samodzielnie, by zapewnić doładowanie wymagane do uzyskania mocy maksymalnej silnika. Wyposażony standardowo w system Auto Start- Stop silnik oferowany jest także w wersjach: • 190 KM w połączeniu z 6-biegową przekładnią manualną oraz z układem napędowym Ford Intelligent All Wheel Drive; • 150 KM w połączeniu z nową 8-biegową przekładnią automatyczną Quick Shift i napędem przedniej osi. Nowa 8-biegowa przekładnia automatyczna Forda została zaprojektowana, by jeszcze skuteczniej zoptymalizować zużycie paliwa i zapewnić dynamiczną jazdę oraz płynną i szybką zmianę biegów. Przekładnia otrzymała następujące rozwiązania: • Adaptacyjny system zmiany przełożeń, który ocenia indywidualny styl jazdy, by dostosować do niego momenty zmiany biegów. System może identyfikować nachylenia wzniesień i zjazdów oraz szybkie pokonywanie zakrętów i odpowiednio dostosowywać zmiany biegów, aby zapewnić bardziej stabilną, przyjemną i wyrafinowaną jazdę; • Adaptacyjny system kontroli płynności zmiany przełożeń, który ocenia informacje o pojeździe i warunkach jazdy, by dostosować ustawienia ciśnienia sprzęgła w celu zapewnienia odpowiednio szybkiej i płynnej zmiany biegów. Rozwiązanie to może również dostosować płynność zmiany biegów do stylu jazdy. Usportowiona wersja Edge ST-Line Seria modeli ST-Line Forda została zaprojektowana z myślą o klientach, którzy poszukują sportowego wizerunku inspirowanego samochodami Ford Performance i biorą pod uwagę mocne opcje układu napędowego. Nowy Edge ST-Line oferuje odważne i dynamiczne akcenty stylistyczne nadwozia i wnętrza, które obejmują: • dolne części drzwi w kolorze nadwozia, spojler i nakładki progowe w kolorze nadwozia, przednia górna kratka wlotu powietrza z unikalnym czarnym wykończeniem poziomych listew i obramowania; • standardowe 20-calowe i opcjonalnie 21-calowe, malowane, aluminiowe obręcze kół premium; • podwójne chromowane końcówki układu wydechowego; • fotele pokryte częściowo perforowaną skórą Miko®-Dinamica z 10-kierunkową elektryczną regulacją ustawień przednich foteli; • kierownica i dźwignia zmiany biegów obszyte perforowaną skórą z czerwonymi przeszyciami w samochodach z manualną przekładnią; • aluminiowe sportowe pedały, czarna podsufitka i dywaniki welurowe premium. Sportowo zestrojone zawieszenie dodatkowo zwiększa przyjemność jazdy w Fordzie Edge ST-Line, czemu sprzyja także adaptacyjny układ kierowniczy o zoptymalizowanych reakcjach. Montowane przy kierownicy łopatki zmiany biegów ośmiobiegowej przekładni automatycznej Quick Shift są również elementem budującym sportowego ducha samochodu. Połączone ze światem, komfortowe wnętrze W Fordzie Edge dostępne jest bezprzewodowe ładowanie telefonu, a oferowany w standardzie system komunikacji i rozrywki SYNC 3 umożliwia kierowcy kontrolowanie podłączonych smartfonów, systemu audio, nawigacji i klimatyzacji za pomocą poleceń głosowych i 8-calowego kolorowego ekranu dotykowego. Można wzbogacić dostępne wrażenia dźwiękowe dzięki nowemu systemowi audio B&O Play klasy premium. Wykorzystuje on 10-kanałowy cyfrowy procesor dźwięku do sterowania i korygowania dźwięku z każdego głośnika, zapewniając równomierny jego rozkład we wnętrzu. Obecnie Edge oferuje również nowy cyfrowy zestaw wskaźników 3D, który umożliwia kierowcom personalizowanie układu prędkościomierza, obrotomierza i informacji o pojeździe w celu dostosowania ich do własnych preferencji, a nawet wyboru jednego z siedmiu kolorów. Kolejne dostępne rozwiązania to panoramiczny szklany dach pełnej długości, podgrzewane i chłodzone przednie fotele, podgrzewane tylne siedzenia i podgrzewana kierownica. Przeprojektowana konsola środkowa wyposażona jest w nowe obrotowe pokrętło zmiany biegów dla ośmiobiegowej przekładni automatycznej, co umożliwia łatwiejszy dostęp do miejsca bezprzewodowego ładowania telefonu. Przycisk elektronicznego hamulca postojowego pomaga zmaksymalizować wolną przestrzeń i umieścić w niej uchwyty na kubki oraz głębokie schowki. Jeszcze większy schowek z kołyskową pokrywą znajduje się pod deską rozdzielczą, a kolejny schowek umieszczony jest w górnej części deski rozdzielczej. Kompleksowo zbudowana linia modelowa Nowy Edge, pokazany na targach motoryzacyjnych w Genewie, będzie oferowany w Europie w ekskluzywnym wykończeniu Vignale, stylowym wykończeniu Titanium, jako bogato wyposażona wersja modelowa Trend, a także w sportowej wersji ST-Line. Zmiany wizualne dotyczące całej linii modelowej Edge obejmują szerszy przedni wlot powietrza z unikalnym wykończeniem dla każdego poziomu wyposażenia i odświeżoną stylizację pasa przedniego, która wzmacnia atletyczny, nowoczesny wygląd samochodu. Standardowe reflektory i światła tylne w technice LED można uzupełnić o dostępne sygnaturowe światła LED do jazdy dziennej. Przeprojektowana maska silnika poszerza optycznie nadwozie, nadając mu bardziej zdecydowanego wyglądu.