Na targach motoryzacyjnych w Genewie Mercedes- Benz zaprezentował dwa nowe, przedprodukcyjne modele łączące najnowocześniejszy silnik wysokoprężny z 9-biegową, hybrydową przekładnią 9G-Tronic.
Podobnie jak limuzyna S 560 e (średnie zużycie paliwa: 2,1 l/100 km, średnie emisje CO2: 49 g/km), Klasy C oraz E będą korzystały z trzeciej generacji napędu hybrydowego.
Zobacz także:
Dostawy pierwszych egzemplarzy ruszą późnym latem 2018 r. Silniki do tych samochodów będą produkowane w powstającej właśnie fabryce w Jaworze pod Wrocławiem. Kolejna nowość to inteligentny, połączony z internetem wallbox Mercedes- Benz, który ułatwi ładowanie, a jednocześnie zaoferuje szereg dodatkowych funkcji obsługiwanych za pośrednictwem nowej aplikacji na smartfona.
Ponieważ atuty hybrydy plug-in wysuwają się na pierwszy plan zwłaszcza w przypadku większych pojazdów oraz podczas eksploatacji w cyklu mieszanym, obecnie producent decyduje się stosować taką konfigurację napędu w modelach od Klasy C wzwyż.
Wysokoprężna hybryda plug-in w Klasach C oraz E
Jednym z elementów hybrydowej ofensywy Mercedesa ma być nowy hybrydowy napęd plug-in z jednostką wysokoprężną w Klasach C oraz E. Producent po raz pierwszy zestawi swój najnowocześniejszy silnik Diesla z ładowanym zewnętrznie układem hybrydowym. Kombinacja nowego 4-cylindrowego motoru OM 654 z najnowszą generacją 9-stopniowej, hybrydowej przekładni 9G-Tronic ma łączyć lokalnie bezemisyjną mobilność z jeszcze lepszą dynamiką jazdy.
To zasługa elektrycznej jednostki o mocy 90 kW (122 KM), 440 Nm momentu obrotowego oraz około 50-kilometrowego zasięgu możliwego do pokonania wyłącznie „na prądzie” (cykl NEDC).
Trzecia generacja hybrydowego napędu korzysta z nowego akumulatora litowo- jonowego o pojemności 13,5 kWh. Nowa pokładowa ładowarka podwaja moc ładowania z 3,6 do 7,2 kW. Przy użyciu wallboxa, zamontowanego na przykład w przydomowym garażu, rozładowany akumulator może być więc naładowany w ciągu 2 godzin. „Tankowanie” z konwencjonalnego domowego gniazdka trwa około 7 godzin.
Trzecia generacja układu hybrydowego jeszcze bardziej wspiera kierowcę dzięki zastosowaniu inteligentnego zarządzania napędem. Rozbudowane wykorzystanie danych z sytemu nawigacji oraz informacji z kamery i czujników radarowych sprawia, że samochód ma znacznie większe „pole widzenia” niż kierowca – i dostosowuje się do określonej prędkości lub profilu drogi.
Poza dostępnością maksymalnego momentu obrotowego o wartości 700 Nm już przy 1400 obr./min., nowe wysokoprężne hybrydy plug-in oferują wyższy komfort.
Także S 560 e w trybie elektrycznym, w cyklu NEDC, oferuje zasięg około 50 km. Model otrzymał nową energoelektronikę, znacznie bardziej efektywną niż ta wykorzystywana w poprzedniej generacji napędu. Hybrydowy układ łączy benzynowy silnik V6 o mocy 270 kW (367 KM) z elektryczną jednostką o mocy 90 kW (122 KM).
Najnowocześniejszy silnik Diesla
Najnowsze wysokoprężne hybrydy plug-in w Klasach C oraz E skorzystają z 4-cylindrowej jednostki OM 654. Pokazywany na salonie samochodowym Geneva Motor Shoh to po pierwszy silnik Diesla do aut osobowych ze stopniowaną komorą spalania. W jego architekturze wykorzystano też połączenie aluminiowego bloku i stalowych tłoków oraz udoskonaloną powłokę ścianek cylindrów Nanoslide.
Silnik będzie produkowany w Jaworze. Inwestycja warta jest ponad 500 mln euro. Pod koniec ubiegłego roku ukończono budowę fundamentów zakładu, z początkiem lutego 2018 r. rozpoczęła się budowa największej hali montażowo- produkcyjnej, a rozpoczęcie produkcji planowane jest na rok 2019. Linie produkcyjne i montażowe fabryki będą pracować w najnowszym systemie AGIPRO.
ECO Assist
Nowe hybrydy wspierają kierowcę w przewidywalnym, oszczędnym stylu jazdy – informują, kiedy warto zdjąć nogę z pedału gazu i korzystają z zaawansowanych funkcji, takich jak odzyskiwanie energii oraz żeglowanie. Łączą w tym celu dane pozyskiwane z systemu nawigacji, układu rozpoznawania znaków drogowych oraz systemów wspomagających (radar i kamera stereoskopowa).
W swoich rekomendacjach i strategii zrównoważonej jazdy ECO Assist bierze pod uwagę następujące sytuacje drogowe i czynniki: profil drogi, ograniczenia prędkości oraz odległość od poprzedzającego pojazdu. Haptyczny pedał gazu pomaga w utrzymaniu ekonomicznego, komfortowego stylu jazdy. Kierowca otrzymuje wizualne komunikaty o działaniu napędu na panelu wskaźników.
Aby zwiększyć motywację kierowcy i zachęcić go do przestrzegania zaleceń ECO Assist, komputer pokładowy rejestruje, przez ile kilometrów/ jak długo samochód przemieszczał się z wyłączonym silnikiem, i pokazuje te informacje na centralnym ekranie. „Nagrodą” jest nie tylko obniżone zużycie paliwa, ale i większy zasięg w trybie elektryczny.
Cztery tryby napędu hybrydowego
Zależnie od swoich preferencji, kierowca ma do wyboru cztery tryby napędu hybrydowego:
– Hybrid: ustawienie domyślne; wszystkie funkcje, takie jak tryb elektryczny, boost oraz odzyskiwanie energii, są dostępne i wykorzystywane zależnie od sytuacji drogowej i profilu drogi;
– E-Mode: tryb elektryczny, przydatny np. podczas jazdy po mieście; pedał przyspieszenia za pomocą punktu oporu sygnalizuje, kiedy włącza się silnik spalinowy;
– E-Save: energia w akumulatorze jest „zachowywana”, aby umożliwić późniejszą jazdę w trybie elektrycznym;
– Charge: akumulator jest ładowany podczas jazdy.
Trzecia generacja hybrydowej przekładni bazuje na automatycznej skrzyni 9G-Tronic. Opracowany wspólnie z Boschem silnik elektryczny został zaprojektowany specjalnie dla hybrydowej przekładni. Nowa jest także energoelektronika. Prędkość maksymalna w trybie elektrycznym wzrosła ze 130 do 140 km/h.
Kluczowym czynnikiem, który pozwolił podnieść zasięg w trybie elektrycznym do około 50 km, jest nominalna pojemność nowego akumulatora litowo- jonowego – zwiększono ją do 13,5 kWh przy zachowaniu dotychczasowych wymiarów zewnętrznych.
Hybryda plug-in bez silnika spalinowego: GLC F-CELL
Nowy GLC F-CELL, który jako pojazd przedprodukcyjny zadebiutował we wrześniu 2017 r. na targach we Frankfurcie, to również hybryda plug-in – ale pierwsza na świecie wykorzystująca innowacyjne połączenie ogniw paliwowych i napędu akumulatorowego. Z 4,4 kg wodoru na pokładzie model ten legitymuje się zasięgiem do 437 km (cykl NEDC; pomiar w obecności przedstawicieli organizacji TÜV). Kierowcy GLC F-CELL korzystają też z możliwości pokonania 49 km w trybie elektrycznym (NEDC), przy wykorzystaniu prądu z akumulatora litowo- jonowego.
Nowy wallbox Mercedes-Benz
Nowa generacja wallboxa Mercedes- Benz sprawia, że ładowanie hybryd plug-in oraz aut elektrycznych staje się jeszcze łatwiejsze: z mocą do 22 kW domowa stacja ładowania jest mocniejsza niż kiedykolwiek. Ponadto, po raz pierwszy umożliwia m.in. obsługę różnych funkcji za pośrednictwem smartfona. Ich lista obejmuje kontrolę ładowania, zarządzanie ustawieniami użytkownika oraz przegląd danych dotyczących zużycia energii.
Zaawansowana oraz podwójna wersja wallboxa mają łączność z internetem, wbudowany licznik energii elektrycznej i zezwalają na dostęp za pomocą fal radiowych (RFID). Pozwala to na zarządzanie kilkoma pojazdami różnych użytkowników i szczególnie przydaje się w przypadku flot, parkingów służbowych oraz wspólnot mieszkalnych. Domowa i zaawansowana wersja ładowarki będą dostępne od lata 2018 r., a podwójna trafi na rynek w drugiej połowie roku.
Nowa aplikacja Wallbox Web App umożliwia łatwe sterowanie ładowaniem, zarządzanie ustawieniami użytkownika, optymalizację kosztów ładowania i zapewnia dostęp do jego statystyk – a wszystko za pośrednictwem smartfona.