GENEWA 2018: KONCEPCYJNY CROSSOVER NISSAN IMx KURO

NissanGeneva1

Na Międzynarodowym Salonie Samochodowym Geneva Motor Show zaprezentowany został Nissan IMx KURO. Jest to jednocześnie europejski debiut elektrycznego koncepcyjnego crossovera IMx.

Kuro, co po japońsku oznacza „czarny”, jest kontynuacją koncepcji zaprezentowanej jako model IMx na targach motoryzacyjnych w Tokio w październiku 2017 roku.


Zobacz także:

SALONY SAMOCHODOWE

GENEWA 2018


 

Samochód otrzymał nowe, czarne wykończenie i koła, zmodernizowany wlot powietrza oraz nowy ciemnoszary kolor nadwozia.

NissanGeneva2

Nissan IMx KURO jest zapowiedzią przyszłych rozwiązań w ramach Nissan Intelligent Mobility, czyli podejścia firmy do zmian w zakresie zasilania i prowadzenia pojazdów oraz ich integracji ze społeczeństwem. Innowacyjny koncept został zaprojektowany jako wzmocnienie połączenia między samochodem i kierowcą — jako niezawodny partner, który zapewnia bezpieczniejszą, wygodniejszą i bardziej emocjonującą jazdę.

Zmiany wprowadzone w Nissanie IMx KURO obejmują także technologię Brain- to- Vehicle. B2V interpretuje sygnały z mózgu kierowcy, pomagając mu w prowadzeniu pojazdu, oraz umożliwiając autonomicznym i obsługiwanym manualnie systemom „uczenie się” stylu jazdy kierowcy.

– Bezemisyjny koncepcyjny crossover IMx jest zapowiedzią przyszłych kierunków rozwoju wizji Nissan Intelligent Mobility. Wdrażając koncepcję Nissan Intelligent Mobility, firma stara się zmieniać sposób komunikacji między ludźmi i samochodami, a także interakcje między samochodami i społeczeństwem w bliższej i dalszej przyszłości — powiedział Jose Munoz, dyrektor ds. wyników w firmie Nissan.

NissanGeneva3

Inteligentna jazda

Podstawą technologiczną Nissana IMx KURO jest przyszła wersja systemu jazdy autonomicznej ProPILOT. Po wybraniu trybu jazdy system chowa kierownicę w desce rozdzielczej i odchyla oparcia wszystkich foteli, aby kierowca i pasażerowie mieli więcej przestrzeni i mogli lepiej zrelaksować się w czasie podróży. W trybie manualnym kierownica wysuwa się, fotele wracają do normalnego położenia, a za prowadzenie pojazdu znów odpowiada kierowca.

Opracowana przez Nissana technologia Brain- to- Vehicle (B2V) gwarantuje przyspieszenie czasu reakcji kierowcy i umożliwia stworzenie samochodów posiadających zdolności adaptacyjne. Ta przełomowa propozycja Nissana jest wynikiem badań nad wykorzystaniem technologii dekodowania sygnałów wysyłanych przez mózg do przewidywania czynności kierowcy i wykrywania jego dyskomfortu.

Technologia Nissana B2V jest pierwszym na świecie systemem tego rodzaju. Kierowca ma na sobie urządzenie mierzące aktywność fal mózgowych, która jest następnie analizowana przez autonomiczne systemy. Antycypując zamiar wykonania ruchu, systemy mogą przystąpić do wykonania czynności — jak obrócenie kierownicy czy zmniejszenie prędkości — o 0,2 do 0,5 sek. szybciej od kierowcy i to zazwyczaj w niezauważalny sposób.

NissanGeneva4

Przyjemność jazdy samochodem elektrycznym

Koncepcyjny bezemisyjny Nissan IMx KURO jest oparty na nowej platformie samochodów elektrycznych Nissana, zaprojektowanej pod kątem maksymalizacji efektywności. Charakteryzuje się ona zupełnie płaską podłogą, co przekłada się na obszerność kabiny i poprawę dynamiki jazdy. Dzięki niskiemu środkowi ciężkości samochodu oferuje on znakomite właściwości jezdne, zwłaszcza jak na segment crossoverów.

Źródłem przyjemności z jazdy jest także mocny, ale cichy zespół napędowy. IMx KURO jest wyposażony w dwa silniki elektryczne dużej mocy, które napędzają wszystkie koła pojazdu. Łącznie generują one 320 kW mocy i aż 700 Nm momentu obrotowego — więcej niż supersamochód GT‑R. Źródłem energii jest nowy akumulator o dużej pojemności, który pozwala na przejechanie ponad 600 kilometrów na jednym ładowaniu.

Nissan IMx KURO po zawiezieniu właściciela na lotnisko może np. sam zaparkować się w miejscu umożliwiającym podłączenie się do sieci elektroenergetycznej i działać jako wirtualna elektrownia, oddając nadwyżkę prądu do sieci.

NissanGeneva5

Nowa koncepcja stylistyczna

Dotychczas samochody były projektowane z wyraźnym wyodrębnieniem nadwozia i wnętrza. Projektanci starali się tak urządzić wnętrze IMx, aby stworzyć wrażenie otwartości przy zachowaniu poczucia prywatności. Tak oto powstała przestrzeń stanowiąca pomost między wnętrzem i elementami zewnętrznymi pojazdu.

Projektanci chcieli także podkreślić kluczowe cechy samochodów elektrycznych — ciszę i wysoką kulturę pracy podzespołów oraz wrażenie lekkości i dynamiki wynikające z potężnego zapasu mocy. Ich inspiracją były japońskie koncepcje ma, czyli poczucie przestrzeni i czasu, oraz wa, czyli harmonii. Połączenie tych pojęć wyraża współistnienie pozornie sprzecznych koncepcji „bezruchu” i „ruchu”.

W porównaniu z IMx debiutującym na Salonie Samochodowym w Tokio zespół projektantów wprowadził w pojeździe kilka drobnych, ale istotnych modyfikacji. Główne pomysły stylistyczne nie zmieniły się.

NissanGeneva6

Wnętrze IMx KURO pozostaje wierne podstawowej koncepcji przestrzeni. Panoramiczny panel wskaźników z ekranem OLED wyświetla w tle widok otoczenia pojazdu. Osobny wyświetlacz umieszczony pod panelem wskaźników i otacza kabinę, sięgając również na boki drzwi. Geometryczny wzór katanagare na fotelach został delikatnie wycięty laserem.

Układ sztucznej inteligencji umożliwia sterowanie panelem wskaźników za pomocą gestów i ruchu oczu.