GENEWA 2018: KONCEPCYJNY ELEKTRYCZNY SSANGYONG e-SIV

ssang-ge-kon1

Nowy samochód koncepcyjny e-SIV zaprezentowany na salonie samochodowym w Genewie to strategiczny model SsangYonga, który pokazuje przyszłe podejście marki do pojazdów elektrycznych, łączności i jazdy autonomicznej.

Jako wyspecjalizowany producent samochodów typu SUV, marka oferuje szeroką gamę pojazdów do jazdy po drogach i poza nimi, w środowisku miejskim i rekreacyjnym.


Zobacz także:

SALONY SAMOCHODOWE

GENEWA 2018


 

e-SIV, pojazd elektryczny (EV) o wielkości segmentowej C, jest piątą prezentowaną koncepcją samochodu elektrycznego tej firmy. Poprzednie modele to KEV1 pokazany w 2010 roku, KEV2 (2011), e-XIV (2012) oraz Tivoli EV-R, który został zaprezentowany podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego Geneva Motor Show w 2015 roku.

e-SIV – czyli Electric Smart Interface Vehicle, został opracowany, aby zademonstrować podejście SsangYonga do tworzenia rozwiązań w dziedzinie mobilności oraz jazdy autonomicznej. Według kierownictwa firmy przejście do nowego, przyszłego paradygmatu mobilności może mieć miejsce wyłącznie w wyniku pozytywnego zainteresowania konsumentów, ich zaangażowania i doświadczenia, zaś e-SIV stać się ma kluczowym elementem kształtowania nowej generacji SUV-ów i pojazdów elektrycznych.

ssang-ge-kon2

Koncepcja stylu

Projekt e-SIV został zainspirowany językiem projektowania SsangYong, który wyraża siłę oraz dynamikę natury i opiera się na Krzepkiej Estetyce – języku projektowym który był stosowany we wszystkich ostatnich projektach samochodów firmy. Poprzez nową koncepcję “Nowego horyzontu, inteligentnej dynamiki”, prototyp ten ukazuje przyszły wygląd elektrycznych SUV-ów marki.

Konstrukcja coupe łączy sylwetkę z użytecznością i wygodą, dzięki czemu model odróżnia się od innych pojazdów elektrycznych, szczególnie limuzyn. Zwarta, zrównoważona i dynamiczna konstrukcja tworzy samochód o sportowym wyglądzie. Auta nowej generacji oferować będą nie tylko funkcjonalność, ale także wydajność połączoną z dynamiczną charakterystyką jazdy. Projekt stanowi również platformę dla zaawansowanego interfejsu łączności oraz nowych doświadczeń, takich jak autonomiczna jazda.

W części frontowej zastosowano nowy wygląd, dzięki czemu pojazd sprawia dynamiczne wrażenie. Futurystyczny srebrny kolor nadwozia i kontrastująca z nim czarna kratka dobrze komponują się z ogromnym wlotem powietrza i długimi, eleganckimi reflektorami. Jednocześnie płynność połączeń zapewnia aerodynamiczną wydajność i funkcjonalność. Dzięki dolnej szufelce w kształcie skrzydła strumień powietrza kierowany jest w sposób naturalny w kierunku dużego wlotu powietrza w celu chłodzenia silnika i hamulców.

Światła LED wypełniają przestrzeń między bocznymi tunelami powietrznymi a maską silnika i w ten sposób potęgują dodatkowo sportowy i futurystyczny wygląd. Łączą one reflektory halogenowe z zintegrowanymi bocznymi światłami pozycyjnymi i kierunkowskazami, jednocześnie przenosząc przednie elementy projektowe na linie boczne.

ssang-ge-kon3

Linia przechodząca płynnie od listwy reflektora, przez maskę do dachu tworzy sportową sylwetkę coupe. Projekt przedniego zderzaka, drzwi i tyłu znajduje swoją kontynuację po bokach samochodu, potęgując wrażenie dużej objętość oraz umacniając solidny wizerunek SUV-a. Linie charakterystyczne segmentów drzwi łączą przednie i tylne ćwiartki oraz maksymalizują dynamiczny obraz e-SIV-a.

Projekt tyłu e-SIV-a wygląda futurystycznie. Wzór skóry rekina zastosowany na powierzchni czarnego zderzaka (tak jak i z przodu), poprawia wydajność aerodynamiczną, zaś samo użycie czarnego koloru współgra z centralną częścią tylnej klapy. Wszystko to uwydatnia intensywną czerwień tylnych świateł i dobrze współgra z tylną szybą, pętlą i spojlerem. Dobrze też pasuje do srebrnej barwy słupka C. Tylna klapa i zderzak tworzą wyraźne poczucie przestrzeni.

Wnętrze

Szeroki i przejrzysty wyświetlacz informacyjny został zaprojektowany tak, aby kierowca wraz z pasażerami czuli, że samochód został stworzony właśnie dla nich. Zestaw wskaźników w czytelny sposób przekazuje informacje i komunikaty za pośrednictwem dynamicznej grafiki.

Wyświetlacz konsoli środkowej współgra z inteligentną przestrzenią nowej generacji. Ergonomiczna i elektroniczna zmiana biegów zapewnia intuicyjną obsługę i wygodę, a jednocześnie pasuje do prostego i uporządkowanego wyglądu konsoli. Podobnie jak w przypadku wyświetlacza na konsoli głównej, konsola środkowa umożliwia nie tylko dzielenie się informacjami z pasażerami w drugim rzędzie, ale także zapewnia pewien stopień regulacji, zwiększając wykorzystanie przestrzeni wewnętrznej.

ssang-ge-kon4

Kierownica jest szersza po obu stronach, a metaliczne wykończenia harmonizują zresztą wnętrza. W samochodzie zamontowano cztery niezależne siedzenia kubełkowe, które zapewniają bezpieczną i dynamiczną jazdę, a także zwiększają przyjemność.

Wnętrze charakteryzuje się jasną i nowoczesną atmosferą. W materiałach miękkich wykorzystano wzór Geonic, który stwarza wygodne środowisko dla kierowcy, żeby w czasie jazdy autonomicznej, mógł się on relaksować. Wokół tablicy rozdzielczej i listew drzwiowych umieszczono podświetlenie, które dopełnia ogólną harmonię projektu.

Aspiracją SsangYonga było zbudowanie samochodu z “inteligentnym interfejsem”. Dzięki systemowi rozpoznawania mowy jazda staje się jeszcze bardziej przyjemna.

Jazda autonomiczna

Autonomiczna technologia jazdy zastosowana w modelu e-SIV wykorzystuje system czujników, na które składają się radar i kamery. Ta technologia jazdy 2 stopnia rozpoznaje tor, którym podróżuje samochód, oraz potrafi zachować bezpieczną odległość między nim, a innymi pojazdami na drodze. Samochód można dodatkowo wyposażyć w dodatkowy czujnik, aby zapewnić funkcję jazdy aktywnej i tym samym osiągnąć samoprowadzenie 3 stopnia.

ssang-ge-kon5

Funkcja „podłączonego” samochodu zastosowana w modelu e-SIV składa się z trzech głównych elementów. Po pierwsze, umożliwia zdalne ładowanie akumulatora samochodu (przez aplikację na smartfonie opartą na komunikacji LTE z wyspecjalizowaną usługą elektrycznego auta). Ponadto system zarządza informacjami o stacji ładującej w czasie rzeczywistym, prognozuje odległość jazdy na podstawie stopnia naładowania akumulatora i odpowiednio dobiera optymalną trasę.

Po drugie, usługa telematyki umożliwia zdalną kontrolę wielu funkcji. Obejmują one włączanie i wyłączanie zasilania, klimatyzację, diagnostykę samochodową i zarządzanie pojazdem poprzez nadzorowanie zużycia materiałów eksploatacyjnych, jazdę awaryjną w razie wypadku, a nawet wsparcie bezpieczeństwa kierowcy.

Trzecim elementem jest usługa informacyjno- rozrywkowa. Dostosowuje ona usługi do indywidualnej wygody poprzez uczenie maszynowe i rozpoznawanie mowy, jak również we współpracy z innymi urządzeniami służy do zarządzania muzyką, radiem oraz podłączoną automatyką domową.

Ta nowa usługa ma zarówno poprawie bezpieczeństwa, jak i wygody.

Wymiary nowego, koncepcyjnego pojazdu pokazywanego na targach motoryzacyjnych w Genewie to: długość – 4560, szerokość – 1870, wysokość – 1630, rozstaw osi – 2675 mm. Silnik ma moc 140 kW. Wykorzystano akumulator 61,5 kWh, którego czas szybkiego ładowania (do 80 proc. pojemności) wynosi 50 minut. Zasięg to 450 km (NEDC), a prędkość maksymalna – 150 km/h.