Toyota prezentuje na targach motoryzacyjnych Geneva Motor Show serię trzech pojazdów elektrycznych Concept-i oraz luksusowy samochód koncepcyjny Fine- Comfort Ride napędzany wodorem.
Stanowią one przykład designu, który pozwala w pełni wykorzystać potencjał nowoczesnych technologii w motoryzacji – autonomicznego prowadzenia, sztucznej inteligencji oraz napędów elektrycznych na ogniwa paliwowe i na baterie.
Zobacz także:
Pod koniec 2017 roku Toyota Motor Corporation ogłosiła, że przyspiesza rozwój zelektryfikowanych samochodów. Do 2030 roku firma zamierza osiągnąć roczną sprzedaż 5,5 miliona pojazdów wykorzystujących silnik elektryczny, w tym co najmniej milion bezemisyjnych aut w pełni elektrycznych (zasilanych bateriami lub ogniwami paliwowymi).
Toyota realizuje w ten sposób program Environmental Challenge, który zakłada redukcję do 2050 roku średniej emisji nowych samochodów marki sprzedawanych na świecie o 90 procent w stosunku do poziomu z 2010 roku. Już w 2025 roku wszystkie modele firmy będą zelektryfikowane lub będą posiadały w swojej ofercie jeden ze zelektryfikowanych napędów. Koncern podjął wstępną współpracę z firmą Panasonic z zamiarem powołania spółki produkującej baterie pryzmatyczne dla zelektryfikowanych samochodów.
Fine-Comfort Ride oraz seria Concept-i stanowią wizualizację innowacyjnego podejścia do projektowania zelektryfikowanych pojazdów, które pozwala zmaksymalizować potencjał przyszłych samochodów elektrycznych na akumulatory oraz na ogniwa paliwowe tak pod względem ochrony środowiska, jak i zwiększenia dostępności i wygody użytkowania.
Seria Toyota Concept-i to trzy elektryczne pojazdy nowej generacji, które dzięki sztucznej inteligencji są bardziej partnerem niż maszyną. Każdy z nich odpowiada na potrzeby mobilności innej grupy użytkowników w innych życiowych sytuacjach. Toyota Fine- Comfort Ride Concept jest przykładem, w jaki sposób technologia napędu elektrycznego na wodorowe ogniwa paliwowe może służyć w przestronnym samochodzie klasy premium o łatwym w aranżacji wnętrzu.
Pojazdy te wykorzystują sztuczną inteligencję, technologię Big Data i chmury oraz inteligentnego asystenta kierowcy (AI Agent), które zapewniają bezpieczną i przyjemną podróż każdemu użytkownikowi bez względu na stopień sprawności, wiek czy poziom umiejętności prowadzenia.
Mobilność przyszłości z Concept-i Series
Kluczową technologią, która wyróżnia serię Concept-i, jest system Learn oparty na sztucznej inteligencji, który uczy się odczytywać emocje i preferencje kierowcy. Współpracuje on z systemami automatyzacji prowadzenia, poprawiającymi bezpieczeństwo jazdy (Protect). Trzecim filarem jest technologia AI Agent, czyli inteligentny asystent kierowcy nowej generacji, który przewiduje preferencje i życzenia właściciela, na przykład dobierając odpowiednią muzykę czy układając trasę z uwzględnieniem jego ulubionych miejsc (Inspire).
Toyota Concept-i to samochód wykorzystujący sztuczną inteligencję. Kabina o nowatorskiej sylwetce, zaawansowany Human Machine Interface (HMI), a także interakcje z wirtualnym asystentem kierowcy są źródłem wyższej klasy doświadczenia użytkownika (UX). Marka zaplanowała testy drogowe pojazdów wyposażonych w niektóre funkcje Concept-i na 2020 roku w Japonii.
Concept-i odczytuje emocje kierowcy oraz poziom czujności na podstawie ekspresji twarzy i tonu głosu. System bezpieczeństwa Protect nie tylko monitoruje warunki na drodze, ale także samopoczucie kierowcy. Bazując na technologii autonomicznego prowadzenia „Mobility Teammate Concept” auto asystuje kierowcy w bezpieczniej jeździe.
Efektem nowego podejścia do designu jest kabina o futurystycznych opływowych kształtach i prostym, otwartym wnętrzu. Human Machine Interface zaprojektowany do komunikacji między autem i człowiekiem za pomocą wirtualnego asystenta i wyświetlacza head-up display 3D zapewnia wysoki poziom doświadczenia użytkownika (UX). Wygląd tablicy rozdzielczej znajduje kontynuację w zewnętrznym designie samochodu.
Concept-i Ride
To uniwersalny mikrosamochód (dla osób zdrowych i niepełnosprawnych), realizujący koncepcję miejskiego transportu przyjaznego użytkownikowi. Pojazd wyróżnia się drzwiami typu gull-wing, elektrycznie przesuwanym fotelem i joystickiem, które ułatwiają korzystanie z auta użytkownikom na wózkach inwalidzkich. Układ siedzeń i funkcja autonomicznego prowadzenia umożliwiają każdemu bezpieczną jazdę. Samochód zaprojektowany z myślą o car- sharingu.
Do sterowania samochodem służy joystick, który zastępuje kierownicę, pedał gazu i hamulca. Niewielkie rozmiary pojazdu umożliwiają osobom niepełnosprawnym zaparkowanie i wydostanie się z samochodu wraz z wózkiem na pojedynczym miejscu parkingowym. Samochód jest wyposażony w funkcję automatycznego parkowania.
Oparty na sztucznej inteligencji wirtualny asystent jest umieszczony na dużym wyświetlaczu na tablicy rozdzielczej, dostarczając informacji przydatnych w poruszaniu się po mieście, np. o miejscach przyjaznych dla osób na wózkach. Jeśli samochodem podróżuje jedna osoba, fotel kierowcy podczas jazdy jest umiejscowiony na środku.
Concept-i WALK
Niewielkie rozmiary pozwalają swobodnie poruszać się po chodniku. Pojazd wyposażony jest w funkcje automatycznego prowadzenia. Trzykołowa konstrukcja z mechanizmem zmiany rozstawu osi, funkcje automatycznego sterowania i niska podłoga ułatwiają użytkowanie.
Nowa Toyota służy do poruszania się na krótkich dystansach, stanowiąc uzupełnienie transportu publicznego. Może być wykorzystywana w centrach miast, a także na przedmieściach jako transport do stacji metra, kolejki podmiejskiej czy do przystanku autobusowego. Ultrakompaktowy pojazd zajmuje tyle samo miejsca co idący człowiek. Dzięki rozmowom z wirtualnym asystentem oraz danym z czujników umieszczonych w uchwytach na ręce wspiera kierowcę w bezpiecznym poruszaniu się, na bieżąco dostosowując się do sytuacji.
Jeśli komputer pokładowy wyczuje niebezpieczeństwo na drodze, ostrzeże użytkownika i automatycznie wykona konieczne manewry, aby uniknąć kolizji. Zaletą trójkołowego Concept-i WALK jest także mechanizm zmiennego rozstawu osi, który dostosowuje się do prędkości, zapewniając stabilność podczas jazdy i postoju.
6-osobowy Fine- Comfort Ride
Kolejna nowość marki pokazywana na salonie samochodowym Geneva Motor Show to samochód klasy premium z bezemisyjnym napędem na wodorowe ogniwa paliwowe, o zasięgu około 1000 km na jednym tankowaniu. Silniki elektryczne zamontowane w kołach pozwoliły wygospodarować więcej przestrzeni w kabinie i ograniczyć zwisy do minimum. Koncepcyjny Fine- Comfort Ride to nowy przestronny “osobówka” klasy premium o elastycznym napędzie elektrycznym dużej mocy, zasilanym prądem z wodorowych ogniw paliwowych. Nie emituje żadnych spalin ani CO2, a jedynie czystą wodę. Zasięg na poziomie 1000 km (wg japońskiego standardu JC08) jest dostępny po trwającym 3 minuty tankowaniu.
Nadwozie o ostrych krawędziach stylizowanych na szlifowany diament ma mocny, masywny przód i stopniowo zwęża się do tyłu. W ten sposób uzyskano komfortową przestrzeń w drugim rzędzie siedzeń i dobre właściwości aerodynamiczne. Zastosowanie jednostek elektrycznych zamiast silnika spalinowego dało projektantom dużą swobodę. Koła zostały umieszczone na samych krańcach nadwozia, niemal eliminując zwisy. Osłona podwozia zwiększa stabilność samochodu i dodatkowo go wycisza.
Wnętrze jest tak zaprojektowane, aby ekran dotykowy i interfejs wirtualnego asystenta były łatwo dostępne dla kierowcy i pasażera. Elektrycznie sterowane fotele można przesuwać i ustawiać w różny sposób, zmieniając układ wnętrza samochodu. Samochód mieści 6 osób, ma wymiary: 4830 mm długości, 1950 mm szerokości 1650 mm wysokości, a rozstaw osi to 3450 mm.