Podczas Salonu Motoryzacyjnego w Genewie 2018, Goodyear prezentuje najnowsze postępy w rozwoju prototypu inteligentnej opony – kompletnego systemu obejmującego oponę, czujniki i algorytmy pracujące w chmurze.
Komponenty systemu komunikują się z operatorem floty w czasie rzeczywistym za pośrednictwem mobilnej aplikacji.
Zobacz także:
– W miarę wzrostu popularności współdzielonej mobilności w nadchodzących latach znacznie zwiększą się przebiegi pojazdów. Dla operatorów flot, aktywne zarządzanie obsługą opon jest kluczowe zarówno dla zapewnienia satysfakcji klienta, jak i odpowiedniego funkcjonowania modelu biznesowego – mówi Chris Delaney, prezes Goodyear w regionie Europa, Bliski Wschód i Afryka.
Pokazywany na targach motoryzacyjnych Geneva Motor Show prototyp inteligentnej opony Goodyear umożliwia stałą łączność i współdzielenie danych w czasie rzeczywistym, co pozwala optymalnie eksploatować opony, wdrażać bezpieczniejszą i bardziej efektywną kosztowo motoryzację oraz maksymalizować czas bez przestojów.
Czujniki w inteligentnej oponie Goodyear zbierają dane z pojazdu oraz źródeł zewnętrznych i w czasie rzeczywistym dostarczają je do specjalnych algorytmów, opracowanych przez inżynierów firmy. Dzięki tym algorytmom, informacje o oponie i jej statusie – w tym stopniu zużycia, temperaturze i ciśnieniu – są stale uaktualniane i współdzielone z operatorem floty.
– Przekazywane w czasie rzeczywistym informacje o zachowaniu opony i jej stanie mogą sygnalizować potrzebę działań serwisowych, by wydłużyć okres eksploatacji opony, poprawić jej efektywność paliwową i inne osiągi. Tego rodzaju aktywny serwis umożliwi operatorom flot precyzyjne identyfikowanie i zapobieganie problemom z oponami – dodaje Delaney.
Współdzielona motoryzacja rozwija się, ponieważ obniża koszty i zwiększa wygodę konsumentów. W 2015 roku wspólnie przejechane kilometry stanowiły 4 proc. globalnego ruchu kołowego. Szacuje się, że do 2030 r. odsetek ten wzrośnie do 25 proc.
– W miarę ewolucji motoryzacji zmieniają się potrzeby konsumentów i operatorów flot. Goodyear z wyprzedzeniem myśli o produktach, usługach i doświadczeniach, które zaspokoją potrzeby motoryzacyjne konsumentów i operatorów flot – wyjaśnia Delaney.